Christina i Småland
Hej!
Har idag fått hem Rootrainers, som jag beställt från Skottland. Undrar om någon har erfarenhet från att så eller sätta sticklingar i dom?
Katti med torpet
Nej har tyvärr ingen erfaranhet mer än att jag i två års tid har gått och tittat på öppningsbara roottrainers på weibulls. Tycker idén verkar toppen men prislappen har fått mig att avstå.
De jag har sett har varit som långsmala krukor som är "öpningsbara" när det är dags för omskolning i större kruka. Materialet var samma svarta lite ömtåliga plast som i billiga 5x5 cm krukor vilket också gjorde mig lite tveksam. kändes som att de inte skulle klara så värst många säsonger innan de gick sönder.
Är det samma som du har köpt? Vore i så fall väldigt intressant att höra vad du tycker om dem. Vad fick du betala för dem och var köpte du dem?
Eva 33c
Om de ser ut som Katti beskriver har jag två "lådor" med sådana som jag köpte för länge sedan av en fröåterförsäljare som inte längre finns (Williams Choice om någon kommer ihåg)
Plasten är tunn men har hållit förvånasvärt bra. Ingen är trasig än och jag har nog haft dem i 10 år i allafall. Jag använder dem uteslutande till majs (och ibland luktärter). Fungerar jättebra, jag har plantjord i botten och så-jord överst eftersom majsen inte gillar omplantering. De får ett fint samlat rosystem som inte förstörs vid utplanteringen eftersom man öppnar krukan. I min modell sitter krukorna ihop 4 och 4.
stennie
Är det sådana här som dom har på Impecta? (Ronaash)

klicka på bilden uppe till höger på sidan!

jag väntar på att få mina därifrån, hoppas dom är bra! smile.gif
fruberglund
Verkar ju nästan ännu bättre än pop-up boxen och mycket billigare dessutom. Rymmer dock inte lika många plantor.
Alba
Lillafiskaregatan

Det är så enkelt om man kan samla mycket i samma bytta.

Är det speciella pluggar man ska plantera i ? Verkar så på bilden.
Eva 33c
CITAT (stennie @ 14-02-2007, 11:53)
Är det sådana här som dom har på Impecta? (Ronaash)

klicka på bilden uppe till höger på sidan!

jag väntar på att få mina därifrån, hoppas dom är bra! smile.gif

De ser väldigt lika ut som mina i konstruktionen, fast själva lådan ser betydligt rejälare ut än mina. Jag har bara liksom en "korg" som man packar in facken i, sedan kan man använda locket som burk när växterna kommit upp. Impectas ser bättre ut än mina.
De fungerar som sagt precis som det är tänkt, ger plantor med samlade rötter. Men jag har aldrig skaffat fler än mina två och använder de enbart till sånt som inte gillar omplantering (majsen som jag sa). Annars bredsår jag hellre och skolar om i egna krukor efter grodd. Det är lite pyssligt att fylla dem med jord tycker jag, varje behållare är ju så smal.
Christina i Småland
Jo, det är samma som Impecta säljer och den har en riktig låda under. Jag har köpt en större modell med 12 cm höga fack, för att kunna använda till lite större växter.
Impecta kallar sin för Ronaash och det är företaget som tillverkar dem som heter så. Själva kallar dom dem för Rootrainers.
Den lite större har 32 fack i varje korg, och dessa passar precis i lådor som jag köpt på Plantagen.
Jag fick betala ca 450 kr inkl frakt för 4 st. Jag har alltså köpt dom från Ronaash
(www.rootrainers.co.uk).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon