Full version: Knycka trådar
Maria_z5
Jag har sett lite då och då att man ber om ursäkt för att man skriver in någon egen vinkling på en tråd som någon annan startat.
Rätta mig om jag har fel men är det inte därför vi har sökfunktionen för att det inte ska finnas 20 trådar med nästan exakt samma fråga? huh.gif

Vad säger ni om det här?

/Maria
Alexander-VG-zon3
jag tycker inte man ska ta över andras trådar , annars är det väl frittfram

sen lever ju forumet på att det startas nya trådar även om det är samma frågor är man ny medlem så vill man ha ny info och diskutera på nytt och inte plocka upp 2-5år gamla trådar
malin72
jag tycker´nog att är det samma sak man undrar över, är det klart att man lägger in en liten fråga eller svar mm... det är väl mycket därför man skriver och läser trådar unsure.gif
man vill ju ha hjälp och ge den hjälpen man kan så det är väl därför man lägger en tråd......
skulle inte vara så roligt(tycker jag) om man la in en tråd och ingen svarar unsure.gif unsure.gif wub.gif

sen när tråden spårar ur och börjar handla om något helt annat tycker jag att man istället gör en ny tråd ang det ämnet.......

gjorde jag mig förstådd nu eller blev det svammel sad.gif unsure.gif wink.gif
LadyG
Det vore en väldigt konstig värld om inte saker och ting utvecklas, så även kunskaper om blommor eller vad det nu kan vara. Svaret på frågan som ställdes i fjol kan mycket väl förändrats sedan frågan först ställdes, nya fakta tillkommit osv.

Klart man startar nya trådar istället för att väcka gamla reliker till liv, eller sno en annan albeit relaterad tråd för ämnet. Det är ju de nya trådarna som håller ett forum levande.
Maria_z5
Jag menar ju ganska nya trådar, gamla trådar blir man ju inte lyckligare av. smile.gif

Jag är ny på den här typen av forum så allt är lite luddigt för mig och jag har säkert varit "ohövlig" ohmy.gif och plockat andras trådar utan att mena det men om man diskuterar nästan exakt det man funderar över och bara vill ha ett klargörande, är det okej då?

/Maria
LadyG
Aha, du menade så! smile.gif

Ja, om jag snackar koktider för makaroner och du undrar om spaghetti-koktider så är det ju så nära relaterat att det är klart att vi kan dela tråd. Men jag skulle inte knycka din tråd om du pratade pannbiff och jag ville diskureta broccoli smile.gif

Ash, dåliga exempel, men jag försöker förklara att det är hur nära ämnena är relaterade som spelar roll. Tyvärr är det fasligt luddigt när något är för avlägset besläktat för att någon ska kunna svara rakt på det smile.gif
Magdis
CITAT (Maria_z5 @ 13-02-2007, 22:35)
Jag menar ju ganska nya trådar, gamla trådar blir man ju inte lyckligare av. smile.gif

Jag är ny på den här typen av forum så allt är lite luddigt för mig och jag har säkert varit "ohövlig" ohmy.gif och plockat andras trådar utan att mena det men om man diskuterar nästan exakt det man funderar över och bara vill ha ett klargörande, är det okej då?

/Maria

Ett exempel: Menar du om det finns en tråd i t.ex. Prydnadsväxter om hur man flyttar pioner och du också undrar nåt i det ämnet och vill ställa en fråga?

Det tycker iallafall jag är helt okej. I synnerhet om det är ett ämne som är uppe för tillfället...var det för 4 år sen kan det ju bli lite förvirrande när man öppnar och tror att det första inlägget i tråden är nytt. Men annars, helt ok tycker jag.

Att "knycka trådar" tycker jag mera handlar om att frångå ämnet.
Maria_z5
LadyG: Jo men jag fattar vad du menar. laugh.gif

Tack, då blev det hela lite klarare för mig och då har jag nog inte trampat i klaveret allt för många gånger i alla fall. wink.gif

/Maria
Piccante
CITAT (Maria_z5 @ 13-02-2007, 22:22)
Jag har sett lite då och då att man ber om ursäkt för att man skriver in någon egen vinkling på  en tråd som någon annan startat.
Rätta mig om jag har fel men är det inte därför vi har sökfunktionen för att det inte ska finnas 20 trådar med nästan exakt samma fråga?  :huh:

Vad säger ni om det här?

/Maria

Jag tycker att du tar upp två olika saker. Det blir tjatigt att ha flera parallella trådar med samma innehåll, det håller jag med om. För ett tag sedan hade vi flera vädertrådar och jag skrev nog i en ny tråd varje dag laugh.gif Det är ju onödigt.

Sen kan jag bara relatera till mig själv och dumheter jag har gjort. Jag började diskutera i en tråd angående det ämnet men sen fick mitt inlägg tråden att ändra innehåll ganska mycket och jag var där och fyllde på med ännu fler inlägg.

Tillslut så diskuterades inte det som trådskaparen hade tänk. Då hade det varit schysstare att jag startade en egen tråd. Fast jag visste iofs inte när jag skrev första inlägget att jag skulle flumma iväg så unsure.gif
Magdis
CITAT (Leocarpus @ 13-02-2007, 22:43)
Sen kan jag bara relatera till mig själv och dumheter jag har gjort. Jag började diskutera i en tråd angående det ämnet men sen fick mitt inlägg tråden att ändra innehåll ganska mycket och jag var där och fyllde på med ännu fler inlägg.

Tillslut så diskuterades inte det som trådskaparen hade tänk. Då hade det varit schysstare att jag startade en egen tråd. Fast jag visste iofs inte när jag skrev första inlägget att jag skulle flumma iväg så unsure.gif

Jag tror det är oundvikligt att det blir så ibland också...diskussionerna utvecklas ju och tar nya vägar. Det behöver inte alltid vara fel tycker jag. Om trådskaparen tycker att den inte fått tillräcklig respons på sitt ursprungsinlägg tycker jag att den kan säga till. Men ibland har man ju fått svar på det man undrar och tycker inte det gör så mycket att tråden utvecklas åt nåt annat håll. smile.gif
Maria_z5

Ibland kan det vara svårt att veta åt vilket håll ett inlägg ska gå. smile.gif

Misstänker att de flesta av oss har råkat göra likadant vid ett eller annat tillfälle helt oavsiktligt.

Norrbottens-Magdis: Jag har funderat över det där att "knycka" en tråd och ibland verkar det som att man menar att det är när man helt byter ämne och andra gånger att man flikar in en förtydligande fråga... tala om förvirrande för en nybis. laugh.gif

/Maria
Piccante
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-02-2007, 22:48)

Tillslut så diskuterades inte det som trådskaparen hade tänk. Då hade det varit schysstare att jag startade en egen tråd. Fast jag visste iofs  inte när jag skrev första inlägget att jag skulle flumma iväg så unsure.gif

Jag tror det är oundvikligt att det blir så ibland också...diskussionerna utvecklas ju och tar nya vägar. Det behöver inte alltid vara fel tycker jag. Om trådskaparen tycker att den inte fått tillräcklig respons på sitt ursprungsinlägg tycker jag att den kan säga till. Men ibland har man ju fått svar på det man undrar och tycker inte det gör så mycket att tråden utvecklas åt nåt annat håll. smile.gif

Jo i viss mån kan det vara oundvikligt. Man diskuterar sällan med sig själv i en tråd laugh.gif så ofta är det två som ansvarar för att det urartar.

Jag är kanske rädd för att alla trådskapare inte vågar säga till riktigt ifall de känner att deras frågor kommer i skymundan av andras babbel. Men jag skulle inte ta illa upp själv om någon tillrättavisade mig på ett trevligt sätt.
AnitaO
Ämnesflykt är nästan oundvikligt. Det blir väldigt ofta små sidospår.
Om man deltagit i en sån diskussion, så kan man ju vara artig mot trådskaparen och säga nåt i stil med "ursäkta, men nu återgår vi till ursprungsfrågan".
Gita
CITAT (Leocarpus @ 13-02-2007, 22:53)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-02-2007, 22:48)

Tillslut så diskuterades inte det som trådskaparen hade tänk. Då hade det varit schysstare att jag startade en egen tråd. Fast jag visste iofs  inte när jag skrev första inlägget att jag skulle flumma iväg så unsure.gif

Jo i viss mån kan det vara oundvikligt. Man diskuterar sällan med sig själv i en tråd laugh.gif så ofta är det två som ansvarar för att det urartar.

Jag är kanske rädd för att alla trådskapare inte vågar säga till riktigt ifall de känner att deras frågor kommer i skymundan av andras babbel. Men jag skulle inte ta illa upp själv om någon tillrättavisade mig på ett trevligt sätt.

För mej är det självklart att trådar leder vidare och spretar åt olika håll. Jämför med samtal och debatter i IRL, man kan väl aldrig veta var man hamnar. Så trist allt skulle vara om man redan från början kunde förutsätta fortsättningen.
Gita
Maria_z5
Ja, jag skulle hellre få en liten trevlig tillrättavisning om jag går in helt fel eller någon säger att "nu går vi tillbaks till ämnet" i stället för att vara osäker på att man trampat någon på tårna. smile.gif

Men som sagt i ett samtal så går ju spåren åt olika håll, det är ofrånkomligt!

Tack för att ni gjort det hela lite tydligare för mig. smile.gif

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon