Full version: Omskolning
Maria_z5
Hur vet man om de ska skolas om tussvis eller enstaka. Kan ni hjlpa mig?
Jag har stt:
Stjrnflocka
Zigadens
Ammi visagna
Purpurkltt
Japansk lykta
Borstnejlika
Potentilla
Gr bolltistel
Ligularia
Det finns fler jag funderar ver men jag kommer inte ihg p dem rak arm.

/Maria
Katti med torpet
Min grundprincip r att vxter skolas en och en, undantagen r riktigt tunna eller rangliga vxter som ven som strre kommer att vxa tussvis, t.ex. olika grs och Lobelia.
Av de vxter du rknade upp vgar jag inte uttala mig om Zigadens eller Ammi visagna.
De vriga skulle jag definitivt skola en och en.
Du kommer skert att f fler och bttre svar nr Kjerstin och de andra frgenierna vaknar tongue.gif
Gsis
Zigge omskolas tussvis, det sa Helen i Pite till mig frra ret och jag gjorde s.

/sa
Helen i Pite Zon 5
CITAT (Gsis @ 14-02-2007, 08:17)
Zigge omskolas tussvis, det sa Helen i Pite till mig frra ret och jag gjorde s.

/sa

Absolut biggrin.gif helt rtt
Lena i Torslanda
Att Zigadenus ska skolas om "tussvis" frstr jag inte vitsen med. Det r ju en "lk"vxt och har lng utvecklingstid. Den kan mkt vl st kvar ett helt r i sin skruka och sedan skolas om en och en.
kerstin z5-6
Vi har s dligt tlamod i norr, 3 zigge i en kruka som fr bo i kollektiv och succesivt utka sig -ger maffigare plantor lite fortare , grs likas
Annars r regeln
De flesta perenner mr bst en och en
,medan ettringar lga som stts i klumpar" tex lobelia ocks kan skolas tussvis smile.gif
Maria_z5
Okej, d vet jag lite bttre hur jag ska gra!

Tack fr den fina boch snabba hjlpen!! wub.gif

/Maria smile.gif
Helen i Pite Zon 5
Och nu har jag idag (som r en av dom otliga) biggrin.gif skolat om bde Zigadenus elegans + Z.nuttallii och jag skolar om 3-4 'plantor' i varje kruka biggrin.gif biggrin.gif Varfr jag skolar om fler i varje kruka r fr att jag vill ha stort och maffigt redan frn brjan, Grnliljor vxer ju inte fort.... rolleyes.gif precis som Kerstin redan sagt biggrin.gif laugh.gif
Lena i Torslanda
Hihi - mina frdomar sger ju att ni i norr r s tlmodiga och aldrig skyndar.
Att frdomar alltid ska komma p skam laugh.gif
Mia, zon 3
Och det dr med flera i varje kruka p grund av platsbrist (alternativt fr bldig lggning fr att kasta verskott), snt var det ingen som hll p med i den hr frsamlingen, eller hur? rolleyes.gif
kerstin z5-6
Vi har erknt frr att vi GR s -tror du jag tnker gra det igen ?

Jag frnekar all knnedom om snt wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
kerstin z5-6
Lena : Vi har dligt tlamod , vi r inte tystltna utan pratar snarare oavbrutet -och jag r allergisk mot myggbett smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

men det springer renhjordar och isbjrnar framfr bilen nr jag ska till jobbet -i alla fall de frsta .. de senare kanske jag sg fel blink.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon