Full version: Omskolning
Maria_z5
Hur vet man om de ska skolas om tussvis eller enstaka. Kan ni hjälpa mig?
Jag har sått:
Stjärnflocka
Zigadens
Ammi visagna
Purpurklätt
Japansk lykta
Borstnejlika
Potentilla
Grå bolltistel
Ligularia
Det finns fler jag funderar över men jag kommer inte ihåg på dem rak arm.

/Maria
Katti med torpet
Min grundprincip är att växter skolas en och en, undantagen är riktigt tunna eller rangliga växter som även som större kommer att växa tussvis, t.ex. olika gräs och Lobelia.
Av de växter du räknade upp vågar jag inte uttala mig om Zigadens eller Ammi visagna.
De övriga skulle jag definitivt skola en och en.
Du kommer säkert att få fler och bättre svar när Kjerstin och de andra frögenierna vaknar tongue.gif
Gåsis
Zigge omskolas tussvis, det sa Helen i Piteå till mig förra året och jag gjorde så.

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Gåsis @ 14-02-2007, 08:17)
Zigge omskolas tussvis, det sa Helen i Piteå till mig förra året och jag gjorde så.

/Åsa

Absolut biggrin.gif helt rätt
Lena i Torslanda
Att Zigadenus ska skolas om "tussvis" förstår jag inte vitsen med. Det är ju en "lök"växt och har lång utvecklingstid. Den kan mkt väl stå kvar ett helt år i sin såkruka och sedan skolas om en och en.
kerstin z5-6
Vi har så dåligt tålamod i norr, 3 zigge i en kruka som får bo i kollektiv och succesivt utöka sig -ger maffigare plantor lite fortare , gräs likaså
Annars är regeln
De flesta perenner mår bäst en och en
,medan ettåringar låga som sätts i klumpar" tex lobelia också kan skolas tussvis smile.gif
Maria_z5
Okej, då vet jag lite bättre hur jag ska göra!

Tack för den fina boch snabba hjälpen!! wub.gif

/Maria smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Och nu har jag idag (som är en av dom otåliga) biggrin.gif skolat om både Zigadenus elegans + Z.nuttallii och jag skolar om 3-4 'plantor' i varje kruka biggrin.gif biggrin.gif Varför jag skolar om fler i varje kruka är för att jag vill ha stort och maffigt redan från början, Grönliljor växer ju inte fort.... rolleyes.gif precis som Kerstin redan sagt biggrin.gif laugh.gif
Lena i Torslanda
Hihi - mina fördomar säger ju att ni i norr är sååååå tålmodiga och aldrig skyndar.
Att fördomar alltid ska komma på skam laugh.gif
Mia, zon 3
Och det där med flera i varje kruka på grund av platsbrist (alternativt för blödig läggning för att kasta överskott), sånt var det ingen som höll på med i den här församlingen, eller hur? rolleyes.gif
kerstin z5-6
Vi har erkänt förr att vi GÖR så -tror du jag tänker göra det igen ?

Jag förnekar all kännedom om sånt wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
kerstin z5-6
Lena : Vi har dåligt tålamod , vi är inte tystlåtna utan pratar snarare oavbrutet -och jag är allergisk mot myggbett smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

men det springer renhjordar och isbjörnar framför bilen när jag ska till jobbet -i alla fall de första .. de senare kanske jag såg fel blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon