malin72
jo när jag kikar i album så ser jag att härliga växter klättrar på väggarna eller snygga rabatter intill väggarna smile.gif
men här ligger stenarna ut en halvmeter från väggarna vi får minsan iiiiinte förstöra dräneringen äsch hur stavas det nu då unsure.gif wink.gif

det blir ju inte fint hur man än gör sad.gif sad.gif sad.gif
hur gör ni lägger ni bara ut lite jord över för att kunna sätta växter där eller unsure.gif unsure.gif jag gjorde det här på ena sidan och områdetsanvarige kom och sa till mig att det fick jag minsan inte göra....pga fukt risken,men jag förklarade att jag minsan inte grävt mig ner flera meter .........så då sa hon inget mera

men jag undrar ändå hur ni gör för det är inte fint här nu sad.gif sad.gif
Alexander-VG-zon3
hos mormors hus har dom satt plast runt om plus dränerings lager , jag själv tar jord och gräver ca 50cm och blandar upp jorden med grusen . och sen planterar . man får såklart vattna varje dag på sommaren , och man kan ju välja rätt växter som är torktåliga beroende på hur allt är byggt och som senare blir etablerade .
Sommartorparn
Om du lägger jord övanpå dräneringen så får du ha någon slags markduk emellan så att jorden inte sipprar ner i dräneringsgruset som då med tiden mister sin dränerande förmåga. Det blir inte mycket till jordmån om du gör på det viset, men för suckulenter kan det väl räcka. Det bästa är ändå att låta dräneringen vara i fred, och sätta din rabatt utanför dräneringen, och så någon slags barriär av markduk o kantsten emellan. Växtplatsen kommer ändå vara ganska torr, men det är ändå bättre än att anlägga rabatt ovanpå dräneringen. Visst ser man ofta hus som har jord ända in till husväggen, men då har dom också ofta problem med fukt i grunden. Inget att sträva efter.
Mia, zon 3
Jag håller precis på att flytta ut mina rabatter från grunden... Inte kanske mest pga dräneringen - vi har en sån där grund av jättebamse stenblock. Men jag tycker att växterna blir så trista inne vid husväggen. Och så gillar jag att ha högväxande saker längst bak i rabatten, och sedan en gång mellan huset och rabatten - det blir lite "hortus conclusus", som diskuterades i en annan tråd nyss.
Maria_z5
Jag ska också flytta ut rabatten från husgrunden p g a att det är hysteriskt torrt närmast, gräsmattan är gul där redan när allt annat spirar.
Dessutom har vi inte plaströr utan såna i keramik som inte mår bra av att få in rötter i sprickorna.

Jag vill också gärna ha lite högre växter närmast huset och då blir de ju trista närmast husväggen plus att jag får vattna ihjäl mig!

/Maria
fruberglund
CITAT (Maria_z5 @ 14-02-2007, 12:25)
Jag ska också flytta ut rabatten från husgrunden p g a att det är hysteriskt torrt närmast, gräsmattan är gul där redan när allt annat spirar.
Dessutom har vi inte plaströr utan såna i keramik som inte mår bra av att få in rötter i sprickorna.

Jag vill också gärna ha lite högre växter närmast huset och då blir de ju trista närmast husväggen plus att jag får vattna ihjäl mig!

/Maria

Samma här också, håller också på att flytta ut rabatterna, man kan ju sätta klätterväxter längre ut och vinkla dem mot väggen. Jag har gjort så med både klätterros och klematis.

Vi har lagt stenplattor längst in emot huset för att slippa fukt direkt inpå grunden.
kerstin z5-6
Håller med -varför ska man ha rabatter vid husväggen ?huh.gif

Dåligt växtklimat

De enda som ser rabatterna är andra
-Inte du själv -det är väl du som mitt i städningen ska kunna titta ut genom dina fönster och njuta av dina rabatter

Rabatter vid husväggar är ofta alldeles för smala -ser underligt ut

Rabatter vid väggar förstör dränering o ger fuktskada på sikt

Det finns utsökt vackra clematisstöd för fria planteringar -triopder , torn, portaler mm

Vill man ha plantor vid hus föreslår jag rabatt utanför plattraden -då kan rabatten skötas från bägge håll och man kan gå bakom den och tex putsa fönster , måla om etc
Betty
Förra året flyttade vi ut rabatterna som låg mot husgrunden. Vi hade tänkt lägga plattor närmast huset men när en granne som gjort just det talade om att de hade börjat få problem med svartmyror inne så bestämde vi oss för at lägga en ca 40 cm bred remsa med vanligt gårdsgrus i stället.
Ophelia
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-02-2007, 12:37)
Håller med -varför ska man ha rabatter vid husväggen ?huh.gif

Dåligt växtklimat

De enda som ser rabatterna är andra
-Inte du själv -det är väl du som mitt i städningen ska kunna titta ut genom dina fönster och njuta av dina rabatter

Rabatter vid husväggar är ofta alldeles för smala -ser underligt ut

Rabatter vid väggar förstör dränering o ger fuktskada på sikt

Det finns utsökt vackra clematisstöd för fria planteringar -triopder , torn, portaler mm

Vill man ha plantor vid hus föreslår jag rabatt utanför plattraden -då kan rabatten skötas från bägge håll och man kan gå bakom den och tex putsa fönster , måla om etc

Håller med. Sedan ger ju en sådan rabatt ett helt annat lyft än en väggrabatt. Man kan ju se den från olika håll.
Åsa, mälardalen zon 2
Är det en pytteliten frimärkstomt som i stort sett bara är en smal grön rand runt huset har man inte så mycket val än att lägga den nära husväggen iallafall, men där har jag satt växter som tål torka (jag har inte grävt utan bara lagt lite jord ovanpå dräneringen), mycket lökväxter, myskmalva, akleja etc. som sköter sig själva och som inte brukar dö ut i första taget vid torka eller ifall man måste kliva på några växter för att tvätta fönster (vilket man måste för rabatten är bredare än vad många brukar anlägga)
Alexander-VG-zon3
det beror ju på som sagt vad man väljer för växter , många växter dra nytta av värmen,dräneringen på vintern och hösten m.m.

och jag kan hålla med om att jag tycker det blir snyggare att skapa rabatter mer fritt och man har mer att jobba med och kan välja mer växter
kerstin z5-6
Visst kan det vara så ibalnd har man inget val ...men Malin du har väl lite utrymme ?
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-02-2007, 13:33)
Visst kan det vara så ibalnd har man inget val ...men Malin du har väl lite utrymme ?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif du har ju sett hur det ser ut på långsidan wub.gif wub.gif

det kanske är för att alla har så lummigt och fint att man bara inte ser dräneringen...jag tycker att det första jag ser är min dränering, stör mig på den sad.gif får väl se nu iår när det kommer så mycket nytt då kanske jag inte uppleverden på samma sätt...men står jag på altanen och tittar ner så ser jag bara den rolleyes.gif
Betty
CITAT (malin72 @ 14-02-2007, 14:50)
det kanske är för att alla har så lummigt och fint att man bara inte ser dräneringen...jag tycker att det första jag ser är min dränering, stör mig på den sad.gif får väl se nu iår när det kommer så mycket nytt då kanske jag inte uppleverden på samma sätt...men står jag på altanen och tittar ner så ser jag bara den rolleyes.gif

Du får lov att vara lite selektiv när du tittar! Fäst blicken blommorna - inte bakom dem. rolleyes.gif
Det blir bättre när de fått ett par år på nacken så att de fått "lumma till sig" lite. biggrin.gif
malin72
CITAT (Betty @ 14-02-2007, 15:38)
CITAT (malin72 @ 14-02-2007, 14:50)

Du får lov att vara lite selektiv när du tittar! Fäst blicken blommorna - inte bakom dem. rolleyes.gif
Det blir bättre när de fått ett par år på nacken så att de fått "lumma till sig" lite. biggrin.gif

jo det är nog sant wub.gif rolleyes.gif
Inga från Närke
Ett hus mår inte bra av att ha växter för nära väggen p.g.a. att man måste vattna mycket när det är varmt och är dräneringen lite äldre så kan fukten tränga ner och göra att grunden blir fuktig.
Har man källarlöst och gammal torpargrund är det inte lika viktigt, då kan man plantera närmare.
Vi har ju dränerat om vårt hus som har källare förra sommaren och tagit bort alla blomlister runt huset och lagt grus närmast väggen ca 10 cm bred.
Plattor rekommenderas inte p.g.a. bl.a. myror som någon skrev för finns det en minsta spricka i grunden eller ett otätt fönster så kommer de in och även när det regnar kommer det att stänka upp på husgrunden och fönsterkarmarna och då tränger fukten in. Lägger man grus så rinner regnvattnet in emellan och det stänker inte upp.
Jag kommer att sätta krukor efter husväggen istället och möjligen någon blomlist cirka 20 - 30 cm framför väggen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon