Tjo, jag har fått ett kiwi-kärna att gro. Någon som vet hur en kiwiplanta beter sig? om den är som en buske eller ett träd osv. Tack =)
Åsa, mälardalen zon 2
14-02-2007, 12:30
Det är en ganska storväxt slingerväxt. Det är skilda han och honplantor.
Ophelia
14-02-2007, 12:31
Den är mer som en klätterväxt men kan bli ganska grov. Actinidia kolokmikta blir kring 3 m (lite beroende på om detär hane eller hona). Finns andra sorter som blir betydligt högre (kan nå tredje våningen på hus) och grovnar till i stammen. Antar att den du har är en Actinidia deliciosa och den kan bli väldigt hög men inte speciellt buskig av sig. På Alnarp finns en kiwi som klättrar och jag antar att den är av typen deliciosa och den sträcker sig (vad jag minns) säkert upp till andra våningen.
Härja
14-02-2007, 12:34
Ophelia jag har den som finns på ica i fruktdisken =) men nu vet jag lite bättre hur de funkar. Taxi =)
Ophelia
14-02-2007, 12:53
CITAT (Härja @ 14-02-2007, 12:34)
Ophelia jag har den som finns på ica i fruktdisken =) men nu vet jag lite bättre hur de funkar. Taxi =)
Då är det med allra största sannolikhet en Actinidia deliciosa
Magdis
02-03-2007, 17:34
Jag har också sått Kiwikärnor nu och jag blev tipsad av en på chatten att de skulle kallstratifieras, så jag har ställt dem i kylskåpet.
En dum fråga kanske; det går väl knappast att få nån frukt på en kiwiplanta häruppe va?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.