Alpiner i Halmstad
Vi har under åren sått upp till 200 olika arter av perenner per år. Huvuddelen av fröena kommer från olika amatörodlare. Vi sår alla fröerna dagarna omkring nyår. Efter 2 dagar i vårt varmgarage flyttar vi ut krukorna i skuggan av en häck. Vi täcker med ett nät så att inte kvarterts katter kommer åt såjorden.
De olika arterna får sedan själva avgöra när temperatur och ljus är tillräckligt för den enskilda arten att gro.
Vi har några bilder på sådd och resultat.
Krukor, backar och uppkomlingar.

M.v.h. Bernt
Helen i Piteå Zon 5
Jag har nog tänkt lika som du Bernt rolleyes.gif med alla olika såsätt och olika metoder måste det vara förvirrande för en nybörjare biggrin.gif laugh.gif Jag hoppas att alla finner en medlväg för att till sist hitta sin egen väg till lyckad frösådd rolleyes.gif / Helen
kerstin z5-6
: ) Ja alla måste ju ändå tillslut anpassa sig efter hur man bäst odlar hemma hos sig smile.gif
Och visst blir det en snårskog av råd -kan man så ute och det funkar bra så är det klart enklast -så och ställ ut -invänta vår smile.gif

Men när man är ny har man ju tusen frågor -sen när man testat själv -då först ser man ju vilken vilka metoder som passar en bäst ?
biggrin.gif
Du får komma hit oftare Bernt och göra reklam för utesådd -vi har lite dåligt med sådana fröuppdragare här smile.gif
Förresten ska jag citera mej själv
"Har du däremot inga uppdragningsmöjligheter inne -så o ställ ut -skugga sådden -den gror då ute i april maj -när tempen är rätt " "
Blev du glad nu smile.gif Det där har jag skrivit x antal gånger .....så tom jag gör reklam för metoden smile.gif
Penstemon
Vilka finna växter du har. smile.gif
Alba
Jag har en önskan när det gäller frågor i forum att man tex i rubriken skriver "Pelargoner", "Vattning av taklök" och inte tex "hjälp vad är fel"
så skulle det vara mycket lättare att söka.
Som det nu är blir det ofta många inlägg om samma sak då det är svårt att hitta i gamla inlägg. Jag gör själv fel men försöker skärpa mig.

Jag brukar spara tipsen genom att jag kopierar adressen och klistrar in den i word och döper ett ark tex till "belysning". Allt samlar jag i en mapp "odlingstips". På detta sätt är det lätt att hitta.
Gåsis
Ja, nog är det många sätt och jag tror att man många gånger dras med i såhetsen och sår inne och tidigt vare sig det behövs eller inte. I år blir det nästan bara utesådder för min del och det ska verkligen bli spännande att se hur det går. Jag inbillar mig ju att jag måste börja inne eftersom vi har så kort sommarsäsong här.

Men förnuft eller inte, oj vad jag saknar att ha små gröna strån som tittar upp alldeles för tidigt rolleyes.gif

/Åsa
Alpiner i Halmstad
OBS att jag försöker beskriva hur vi gör. Sverige är ett långt land från söder till norr. Givetvis måste man också anpassa odlingen efter de förutsättningar som växtplatsen har. Men jag upplever att vi stressar varandra, på samma sätt som småbrukarna gjorde förr på landet.
M.v.h. Bernt
Gåsis
Ja, vi stressar varandra och framför allt tror jag att vi får dom som är alldeles nybörjare att tro det är nödvändigt att börja vid nyår. Startskottet för mig går då, men det är bara sånt som får stå ute och som ibland får komma in framåt mars. Man lär sig för all del av sina misstag men ibland önsakar jag att man åtminstone fick komma på dom själv tongue.gif

/Åsa
ewa zon 3
Klart det är förvirrande med alla olika råd och sätt att dra upp fröer, särskilt när man är nybörjare wacko.gif

Men efter ett tag så börjar man förstå att det handlar om att hitta ett sätt som fungerar för en själv och man lär sig att ta det med ro att man kan få fem olika svar på sin fråga wink.gif

/Ewa
Gåsis
CITAT (ewa zon 3 @ 14-02-2007, 17:26)
Men efter ett tag så börjar man förstå att det handlar om att hitta ett sätt som fungerar för en själv och man lär sig att ta det med ro att man kan få fem olika svar på sin fråga wink.gif

/Ewa

Ja, visst är det vad det i slutänden handlar om. Att hitta sitt eget sätt och sålla bland sanningarna laugh.gif

/Åsa
Alba
Jag håller med att vi triggar varandra en hel del. Men det är ju roligt att surra och tipsa och fråga och lösa problem och förhoppningsvis lyckas.
Ibland läser man så mycket så man måste sova på saken för att räta ut allt. Men det är såååå roligt.

Jag har ju tittat på Bernts hemsida - jag säger bara wow. Ni som inte sett den - gör ett besök.
kerstin z5-6
Jag har prövat utesådd ett stort antal gånger med mycket sorgliga resultat varför JAG inte kan använda den metoden .
De gror ute -ibland i mars, varpå de naturligtvis genast fryser

de gror i maj juni först -och är ynkligt små hela sommaren - klarar inte vintern

de gror öht inte alls

De gror -ska skötas hela sommaren -höstplanteras -inte bra med höstplantering i hög zon
Jag vill ha stora fina plantor i maj därav sår jag som jag gör
Andra ska göra på det sätt som bäst passar dem
Det är på intet sätt " lättare" att så och ställa ut sådderna , en uttorkning av frösådden på våren ute ,så är det kört -de måste passas lika mycket -men senare bara .

Dessutom utgör jag ifrån att frågar man vill man ha svar-
Ett svar som alltid kommer att vara subjektivt -sen gör man ändå som man vill
Detta är ett forum -ingen exakt vetenskap

Jag tycker inte att vi stressar varandra - jag tror faktiskt att varje nybliven odlare måste ha en period av "förtidig sådd av Ipomoea , med blommor till påsk "
Detta sker aldeles oavsett hur många goda råd som än gives -det är en del av odlandet

Jag undrar lite vad du menar Åsa ?
Man lär sig för all del av sina misstag men ibland önskar jag att man åtminstone fick komma på dom själv " ?
K
Mozart
Jag som är nybrörjare tycker det är toppen med forumet, och jag känner mig inte stressad av er andra! smile.gif
För min del provar jag lite själv, har sått lite i några år, och utökar hela tiden. Är det något speciellt så söker jag här för tips, eller kollar andra sidor. Annars provar jag bara, lyckas jag inte så får jag prova igen. Men då kanske jag ber om råd innan. På så sätt tycker jag att jag lär mig massor!!! rolleyes.gif
Eva 33c
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-02-2007, 18:54)
Jag tycker inte att vi stressar varandra - jag tror faktiskt att varje nybliven odlare måste ha en period av "förtidig sådd av Ipomoea , med blommor till påsk "
Detta sker aldeles oavsett hur många goda råd som än gives -det är en del av odlandet
K

Precis så tror jag också att det är. Jag är helt övertygad om att en del av forumisterna här är på tok för tidigt ute med vissa sorter, men där har man ju varit själv! Eftersom det är så roligt. Oftast så är det när något inte lyckades som börjar fråga sig "Varför" och då är man mottaglig för råd. Ett sånt här forum hade varit guld värt för mig när jag började min odlarbana, men då hade vi ingen uppkoppling till nåt internet överhuvudtaget.

Sen tycker inte jag att det måste finnas en motsättning mellan inne-och ute -såddare. Det ena utesluter väl inte det andra? Själv ägnar jag mig mest åt utesådd av perenner, av rent praktiska skäl eftersom jag också vill odla tomater, chili blommor mm och de MÅSTE stå inne. Så perennerna får hålla till ute, mest...
Alba
När jag skrev att vi triggar varandra så menade jag det i positiv riktning.
Vi puschar varandra kanske är det rätta ordet.

Jag skulle inte vilja vara utan Odla. Det roliga är att vi alla är på olika nivåer.
En dag frågar jag och nästa dag kan jag hjälpa någon annan.
Ingen fråga är för dum och hjälpsamheten är helt otrolig.
kerstin z5-6
Jag håller förresten med dej Alba ->Rubriker på inlägg -där är det bra om man är så tydlig som möjlig -vi får försöka tänka på det alla ...
Sen tycker jag vi ska hjälpas åt att råda laluna som sår för första gången , kan ju vara kul om fler svarar henne än bara jag ?
ewa zon 3
Dessutom utgör jag ifrån att frågar man vill man ha svar-
Ett svar som alltid kommer att vara subjektivt  -sen gör man ändå som man vill
Detta är ett forum -ingen exakt vetenskap

Jo, så är det.
Jag vill hellre ha ett svar att fundera över än "det-exakt-rätta-svaret" för det finns nog sällan ett sånt.
När man försöker hitta råd för en viss växt och läst och läst på nätet och i böcker tills det snurrar i huvudet wacko.gif
Då är det guld värt att gå in här på forumet med sin fråga och få svar att så här gjorde jag och det fungerade bra.
Sen om någon annan fått lika bra resultat genom att så senare, tidigare, ute, inne el med diverse besvärjelser så är jag beredd att prova det också smile.gif
Men det blir ju lite så att man lyssnar mest på de råd som stämmer överens med hur man helst vill göra för tillfället.
Jag är nybörjare och nu tycker jag att jag får mest glädje av att dra upp de flesta plantorna tidigt inne. På sommaren vill jag skapa och då gäller det att ha plantor som är stora nog att skapa något med rolleyes.gif

/Ewa
Gåsis
- jag tror faktiskt att varje nybliven odlare måste ha en period av "förtidig sådd av Ipomoea , med blommor till påsk "

Jag undrar lite vad du menar Åsa ?
Man lär sig för all del av sina misstag men ibland önskar jag att man åtminstone fick komma på dom själv " ?
K

Det var nog en klumpig formulering av mig. Det klart man ska ha impomea till påsk, det misstaget klarade jag av bra själv laugh.gif Men, ibland känns det som om man glömmer bort att inte alla sorter blir så bra om man sår för tidigt. Jag önskar fortfarande för mig en såbok där det står ungefär hur lång utvecklingstid en perenn har innan den är utplanteringsbar.

Jamen vad blev det av det här inlägget blink.gif Gick det alls att förstå? Man blir klokare för varje odlingssäsong men man lär sig också tolka såråden på ett lite annat sätt.

Ja, jag sår fortfarande inne och gör misstag tongue.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Vi kanske ska skriva en sån bok ? smile.gif
För det är ju skillnad på lammöron och Gentiana ...
Åtminstonde tänka på att delge sådan info ...det glömmer jag ofta bort smile.gif
å andra sidan grodde Ankis gentiana efter två veckor och plain mfl stirrar på tomjord efter 4 v ... men har man nåt hum ska man försöka hojta till om det smile.gif

Jag sådde kiss me over the garden gate i januari -de är monster 2m höga ...
de var över en meter innan maj , kungsljusen hade 30 cm långa blad efter januarisådd

Har man växthus kan man börja tidigare -om inte är det nog vettigt att vänta , även om man har rör inne
Elisabeth P
Visst kommer man säkerligen göra misstag och givetvis även lära av dem. smile.gif .
Men jag kan ju bara säga att utan detta forum och alla mina frågor om och om igen så hade jag aldrig odlat vad jag odlar idag smile.gif och jag bara älskar min nya favoritsysselsättning wub.gif
Att odla ute eller inne är säkerligen bra både och.
Vi är ju olika personer allihopa och har olika möjligheter, kunskaper mm...... Än är jag bara förstaårelev så jag har mycket kvar att lära och hittar säkert min modell så småningom. Men just nu suger jag i mig allt och gör det bästa utav det wub.gif
Visst blir det rörigt ibland(i min skalle alltså tongue.gif ) men det är det värt så mycket som jag än dock lärt mig. biggrin.gif

Lisa
Anki V
Jag tycker inte att det är hela världen att göra några misstag……. För mig så är det just det som är det roliga, att få testa och experimentera och som sagt göra sina egna misstag. rolleyes.gif

Jag läser det jag kommer över om frösådd, ställer frågor här på Odla, beaktar alla råd och sedan försöker jag använda mitt sunda förnuft. Ibland visar det sig att förnuftet inte var så sunt utan att jag skulle ha lyssnat på råden i stället. wacko.gif Misstagen berättar jag inte om laugh.gif laugh.gif

Frösådd är en så pass billig hobby att jag faktiskt har råd att göra mina misstag.

Om jag blir förvirrad som nybörjare? Nä, inte ett dugg, det gäller att ”sila”……….och skulle jag så för ekonomisk vinning så skulle jag nog inte starta med varmgroende frön i början på januari
unsure.gif, tror jag wink.gif

/Anki
Maria_z5
Man får ju ta till sig det man tycker verkar vettigt beroende på vilken zon man bor i och hurdana förutsättningar man har.

Det här är mitt första år som storsåddare och jag har fått ett jättefint excelblad där jag fyller i allt som jag tycker jag behöver veta i fina kolumner och sedan kan jag bara gå tillbaka och söka på den blomman det gäller och se hur jag gjorde gången innan. Dessutom har jag en bok där jag skriver in råden jag får här som jag kan titta i när jag står med nävarna i jorden.

Man får ju räkna med att några går åt fanders som nybis men som någon av er skrev det är ju en så billig hobby. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon