Om någon kan ta sig tid vore det tacknämligt.
Nybörjare som jag är så kör jag med min vanliga metod som är "learning by doing"
Köper hejvilt det jag tycker verkar läckert, utan hänsyn till svårighetsgraden i det hela
Följande frön har jag sått:
Silvermartorn
Tobak
Blåkudde
Axnepeta
Röd solhatt
Strandkrassing
Aklejruta
Om ni kommer på nåt särskilt som jag bör tänka på så är tips välkomna
Silvermarton har jag stratifierat. Alltså ställt ut ett dygn efter sådd i 4-5 veckor. Sedan kan man ta in och förgro eller låta dem stå kvar ute och så har naturen sin gång.
Mvh
Fenja
Alpiner i Halmstad
14-02-2007, 17:44
Jag skulle så alla utom tobaken nu. Låt sedan krukorna stå inne någon dag, så de får uppleva hösten. Därefter känner nog fröerna av våren om Du ställer ut dem i vinternatten. Skydda krukorna mot kvarterets katter.
M.v.h. Bernt
Jag skulle inte bry mig om att förkultivera strandkrassingen. Den hinner gott och väl tom vid direktsådd här i zon 7.
/Åsa
Blåkudden - Aubrietia har jag sparat för sådd i vår. Jag har fattat att den är 1-årig.
Ska den ha kyla alltså ?
kerstin z5-6
14-02-2007, 18:42
Aubrietia är inte ettårig och ska inte ha kyla -i z7 rek innesådd av den
i
Tobak-kommer att växa dej ur huset om du sått redan nu -men de går ju att skola om ett par ggr
Röd solhatt
Aklejruta
behöver kylas förutom redan nämnda
Tack
Jonas70
15-02-2007, 10:03
Som Kerstin säger Aubrietian är perenn.
Om jag inte minns fel, så kan man även så den på hösten för utplantering innan vintern, eller?
kerstin z5-6
15-02-2007, 13:21
Om man är säker på en mild höst kan man så då, hinner de få en bladrosett blommar de nästa vår -
Jonas70
15-02-2007, 16:42
Ja det är klart att det behövs en mild höst.
Ibland glömmer jag att inte alla bor i zon 1 och får minusgrader först i november (som var fallet i år).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.