Rossi
Min mamma har drabbats av ansiktsnervförlamning som kan ha orsakats antingen av ett virus på nerven (om jag minns rätt) eller av borelia. Hon medicinerar nu mot båda orsakerna. Halva ansiktet är förlamat.

Min mamma har fått beskedet att 80% blir bra.

Har någon här själv varit drabbad? Blir man helt återställd eller kommer ögat och munnen alltid att hänga?

Enligt min mamma ligger detta i släkten men jag vet inte egentligen hur ärftligt det är.

Tacksam för lite info om ni har.
Sailor Pluto
Min mamma råkade ut för detta för ungefär 30 år sedan, och hon blev helt återställd. Jag vet inte vad hon fick för behandling men den verkade hjälpa fort. På bilder som togs efter att det gått över ser hon helt vanlig ut.
Eva i Skåne
Min mamma råkade också ut för detta för några år sedan. Efter några månader syntes inget längre, men hon säger att hon fortfarande har besvär med ögat, att det inte blinkar och vätskas lika bra som förr, men det är inget synligt som sagt.
Anma
Jag känner två som drabbats, ingen av dem hade borrelia. Den ena 13 årig tjej, blev bättre på några veckor, helt bra efter ett halvt år. Den andre, vuxen man blev helt bra efter nästan två år han har lite känslebortfall bara i ansiktet. Men båda ser ut som helt vanligt nu.
ninnisky
Så jobbigt för din mamma! Ge henne en tröstekram!
En av mina vänninnor drabbades för två år sedan också av en sådan förlamning. Den satt i under 2-3 veckor för att sedan bli bättre och bättre
och efter dryga månaden var hon helt återställd. Orsaken i hennes fall var borelia.
Pirum
En släkting till mig har fått det 2 gånger efter fästingbett, men det har blivit bra båda gångerna. Andra gången skedde det efter för sent insättande av rätt antibiotika, något som gjorde mig riktigt förbannad då symptom på hjärnhinneinflammation dessutom fanns (symptom som senare bekräftades).

När det gäller fästingar har jag tyvärr mycket litet förtroende för sjukvården. Jag inser att borrelia etc är svårdiagnosticerat, men, det är ju en av de allvarligaste smittosjukdomarna i Sverige i dagsläget så mer forskning borde satsas på det IMHO. (Sen inser jag ju att exv influensa dödar fler, menmen, så kan man ju alltid resonera)

Kontentan är iaf att det går att bli helt, eller i det närmaste helt, återställd.
Rossi
Tack för era inlägg. Då verkar det finnas gott hopp i alla fall.

Att förlamningen skulle ha orsakats av borrelia är väl inte helt osannolikt med tanke på att hon har flera hundar som alla sover i samma säng som hon. Men om man har borrelia - har man då inte märken på kroppen? Ni vet, de säger ju att man får en röd ring i storlek av en femkrona. Hon har inte själv nämnt något om detta.
Gossen Ruda
Det är inte alltid som det blir en tydlig ring, dessutom finns det många ställen på kroppen man inte kan se själv.
Ophelia
En kompis fick virus och är helt återställd. Kan ta lite tid men det har gått bra. Efter vad jag förstår kan vem som helst drabbad. Väldigt obehagligt men prognosen är tydligen mycket god.
Margaretha
Har också en släkting som drabbats av virus, men det tog lång tid att läka, nog mer än ett år. Bara några små besvär återstår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon