laluna
Funderar på hur jag skall gå tillväga. Det jag kommer att så är huvudsakligen perenner och undrar så vad jag skall välja för metod. Har lite olika alternativ.

1 Odla dom i vardagsrumsfönstret (ingen annan belysning än dagsljus) vanlig innetemperatur.

2 Odla dom i källaren under lysrör där är det ca 10 grader.

Blir ju lite nyfiken på inlägget nedan kan det verkligen vara så enkelt att man bara kan ställa ut dem? När kan man i sådanafall ställa ut dem? Skall dom skyddas på nått sett?

Tacksam för lite hjälp
kerstin z5-6
Allt beror nog mer på var i landet du bor , sommar blommor går förstås inte bra att så och ställa ut men väl perenner
För vissa sorter är det tom så att de inte gror alls om de inte får en kylperiod
Så min första undran är vad ska du så ? -vilka perenner alltså

smile.gif
fönster är ingen hit , i alla fall inte före april
laluna
Ok detta är det jag har tänkt

regnbågslupin, fingerborgsblomma, brudslöja, lövkoja, bollgilia, kinesisk riddarsporre, prästkrage, röd rubecia och japansklykta.

Min förhoppning är att jag bara skall för så ett par av varje för att få lite blomster i år och direktså resten ute.
laluna
Glömde säga vart jag bor oxå zon har jag ingen aning om wacko.gif men göteborg är det iallafall laugh.gif
kerstin z5-6
perenner blommar ofta först år två -får du nån blomma år ett är det mer en bonus

varmgroende ettåriga förodlas mars april
Gilia capitata
Bollgilia
lövkoja

Varmgroende fleråriga
Prästkrage
Fingerborgsblomma, bienn , självsår sig
kinesisk riddarsporre, är bienn tvåårig
regnbågslupin fila gärna fröna lite , lägg i blöt 24 tim
brudslöja är det den perenna varianten? -heter den Gypsophila paniculata ?

Kyl 4-5 v minst eller till våren
Röd rubecia

japansk lykta -den är mycket växtvillig, ogräsvarning på den

Direktsådd -det är jag inget vidare på -det är väldigt lätt att antigen rensa bort de små , eller inte rensa och få dem överväxta av ogräs -rek sådd i kruka för senare utplantering i ställlet , undantag väl rensande rabatter med enbart ettåringar i
Bor du i Göteborg kan du säkert så och ställa ut alla dina perenner

Välkommen hit glömde jag säja ! biggrin.gif
Irene_L
Hej och välkommen hit!!! smile.gif

Jag gör som Kersin skrev med det som jag ska direktså, sår i en kruka först för att senare sätta ut där jag vill ha dom. Annars rensar jag bort det som ska vara kvar tongue.gif

Sår man inne nu behöver plantorna extraljus annars blir dom oftast väldigt taniga och rangliga.
mvh
Irene
laluna
Tack så mycket för era svar. Bär ner dom i källaren under lysrör så länge och håller tummarna för att det skall lyckas biggrin.gif
Jonas70
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-02-2007, 18:38)
Allt beror nog mer på var i landet du bor , sommar blommor går förstås inte bra att så och ställa ut men väl perenner
För vissa sorter är det tom så att de inte gror alls om de inte får en kylperiod
Så min första undran är vad ska du så ? -vilka perenner alltså

smile.gif
fönster är ingen hit , i alla fall inte före april

För själva groningsprocessen kan ju dock fönstret fungera väl (det är ju ofta varmt där över elementen), men så fort det blir småplantor av sådderna så bör det ju vara bättre ljus.
Jonas70
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-02-2007, 19:34)
Kyl 4-5 v minst eller till våren
Röd rubecia

Ska röd rudbeckia ställas kallt?
Den anvisningen har jag inte sett förut. Om man läser på påsen eller på andra ställen så har det inte stått så.

Men du brukar alltså låta den stå kallt i 4-5 veckor innan du flyttar in den i värmen? Med gott resultat antar jag? rolleyes.gif
kerstin z5-6
Ja -jag tycker den gror väldigt oregelbundet utan kyla
Jonas70
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-02-2007, 11:26)
Ja -jag tycker den gror väldigt oregelbundet utan kyla

ok där ser man. Tack för tipset.
Tror jag testar att så en omgång som enbart får stå inne, och en omgång som får åka ut en 4-5 veckor. Både byxor och hängslen laugh.gif
Jag återkommer om vilken sådd det gick bäst för.

Förresten brukar du täcka dina fröer?
laluna
Angående rudbecian så står det ingenting om kyla på min påse heller så jag kommer oxå att köra hälften varmt och hälften kallt biggrin.gif
kerstin z5-6
Såråd på påsar är ofta ganska generella

Ja , jag sår det mesta ytligt , trycker-stora eller sprayar fast små frö -täcker allt med ett tunnt lager fint grus eller småleca .. mindre rotröta o elände
Violer och Riddarsporrar täcker jag med lite tjockare lager -+ ev pappskiva .de är de enda jag kommer på som är helt mörker groende
Jonas70
Tack för hjälpen Kerstin. Nu vet jag hur jag ska göra när det är dags för att så en ny omgång med olika växter denna helgen.
kerstin z5-6
vad blir det för spännande växter i helgen då Jonas ?
Jonas70
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2007, 12:07)
vad blir det för spännande växter i helgen då Jonas ?

Oj, jag sitter ju inte hemma så jag har inte fröerna framför mig, så eventuellt glömmer jag någon sort i hastigheten rolleyes.gif
Rudbeckia röd och gul
Guayaba
Slätbladig persilja
Fuchsia (Ja, jag vet lite ent att så den, men jag "råkade" komma över en påse i veckan)

Hmm, tror där låg ytterliggare någon påse där hemma, men kommer inte på just nu.
grynet
Hejsan smile.gif Jag har sått Riddarsporrar i olika färger,och fick rådet att ställa dom mörkt o svalt..gjorde det i 14 dagar,sen ställde jag dom under lysrör och nu har dom flesta kommit upp biggrin.gif Sen sådde jag Romersk Riddarsporre,och den ställde jag direkt under lysrör,och den grodde nästan på en gång wink.gif ohmy.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Kul att det gror bra ! smile.gif
grynet
biggrin.gif biggrin.gif jaaaa,det är så roligt..nästan allt jag har sått,har kommit upp,ca 25st olika perenner och någon 1-åring laugh.gif har fixat 2st såhyllor,med 10st lysrör och där är redan fullt wink.gif mad.gif så jag måste fixa lite mer lysrör blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon