smajlizz
14-02-2007, 19:06
Hur odlar man fram långskaftade snittrosor?
kerstin z5-6
14-02-2007, 19:09
De är sorter som har det växtsättet av sig själva -de växer i växthus , ofta i icke jord med rätt dos näringsvatten ständigt runt rötterna
De beskärs
Avstickare med fel form på stjälkarna uppstår, men kasseras
Har ett par som jag stickat från snittrosor som har det växtsättet
smajlizz
14-02-2007, 19:18
Jaha.. Men vilka sorter växer så av sig själva? Har dom avlats fram för att få längre stjälkar eller? Hur kan dom ha någon större produktion av just dessa rosor? Växer dom inte väldigt långsamt? Det kan ju inte bli många användbara rosor om dom klipps så mycket och flera kasseras? Sår dom rosorna eller stickar dom? Många frågor..
smajlizz
14-02-2007, 19:19
Förresten.. hur stickar man snittrosor??
kerstin z5-6
14-02-2007, 19:22
Du får maila nån rosproducent

Åsa vet säkert -de enda jag har förser mej med snittrosor i stort sett året om i alla fall

De röda är sådana snitt rosor , de långa stjälkarna syns tydligt
smajlizz
14-02-2007, 19:25
Okej.. intressant
Men hur har du stickat dina då?
kerstin z5-6
14-02-2007, 19:40
Din sticklingsfråga kom snabbare än mitt förra svar ser jag -
ja , de är nog oftast sticklingsförökade -det går ju inte att så och få samma avkomma
Sticka rosor -kan du kolla hur jag gör här
Snitt)rosor och andra -sticklingsförökning
smajlizz
16-02-2007, 19:47
Aha.. vad intressant! Visste inte att man kunde göra så! Tack för svaret!
då jag emellanåt binder buketter så använder vi bla dessa rosor - nu senast på alla hjärtans dag - och på dem kan man ibland hitta dessa sidoskott. Jag brukar då fråga om de vill ha sidoskotten kvar på stjälken eller om jag ska skära bort och kasta det
håll utkik nästa gång de säljer de där bautastora, vackra rosorna så kanske du hittar någon med ett rödaktikt skott på
Åsa, mälardalen zon 2
16-02-2007, 20:03
Den lilla erfarenheten jag har om rosodling är från studiebesök på såna företag som Järna rosodling.
De förökar rosorna med sticklingar. Många rosodlingar har övergått till mattor med torv istället för stenull, torvmattor kan komposteras. Till mattorna finns det droppbevattning som ger en kontinuerlig vatten och näringstillförsel. +Det finns ju belysning när produktionen börjar gå ner så kasserar man plantorna man har hela tiden nya plantor på gång, rosbuskar som odlas för snittblomsproduktion har inte så lång livstid i växthusen.
De skott som inte bildar blommor eller har blommat böjs ner så de i mitten som kommer blir raka, kanske inte den vackraste odlingen men effektiv. +man har mattorna i en höjd så att det blir bekvämt att plocka.
Snittrosor ska växa fort och producera många blommor i kommersiell odling + de ska ha bra hållbarhet hos konsumenten (det är därför man inte alltid hittar rosen sonja längre den är ju vacker men den håller ofta sämre än många moderna sorter).
smajlizz
01-03-2007, 18:18
Gissa vad, jag gav min pojkvän en ros på alla hjärtans dag, och fick senare se att den faktiskt hade skott! Så nu har han planterat den enligt Kerstins metod och det verkar fungera riktigt bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.