Full version: Gentiana asclepiadea
Plain
Hmm....

dessa Gentiana asclepiadea - sådde den 31/1. Ljusgroende har jag läst någonstans - de ligger med ett tuuuunt lager perlit ovanpå, några frön ser jag där de ligger direkt mot jorden. Behöver de mer täcke kanske? Inget har grott - har 60 frön, 10 i varje kruka - ingenting. Sprayar dem varje kväll - de står i ett ikea miniväxthus på vinden, där vi har 17-19 grader. Några råd?

Mvh,

David
kerstin z5-6
Tålamod ? de brukar normat ta ca 5 v hos mej -ibland längre innen de gror
Plain
oj? - ja då så - hade för mig jag läst 2 veckor - ja , då kan jag ge mig till tåls ett tag till smile.gif
ewa zon 3
Sådde mina för snart 2 veckor sedan och de har inte heller grott så vi får väl plocka fram lite tålamod bara wink.gif

/Ewa
Anki V
GENTIANA asclepiadea, Klippgentiana (Jelitto) sådd inne 31/1, placering på lysrörsbänken, grodd 12/2

Men det är väl för att jag inte använder "älgjord" laugh.gif laugh.gif laugh.gif (sa hon ödmjukt) rolleyes.gif

/Anki
kerstin z5-6
Haha .. eller så var dina frö lite färskare smile.gif
Alpiner i Halmstad
Jag misstänker att Jelittos fröer kan ha varit köldbehandlade före leverans.
M.v.h. Bernt
Anki V
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 15-02-2007, 17:21)
Jag misstänker att Jelittos fröer kan ha varit köldbehandlade före leverans.
M.v.h. Bernt

Jag har i alla fall inte betalat för GOLD NUGGET SEED®
wacko.gif blink.gif och det står inget på påsen om att de är behandlade heller.

Färska frön eller nybörjartur??? laugh.gif laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
Nej det är bara golddiggers/nuggets laugh.gif laugh.gif fröna som är kylbehandlade smile.gif

Bara så ni får en koll
saxat ur sålistan om G asc sådd

det tog ca 20 dagar innan första hade grott. Håll dem fuktiga!

De flesta arterna gror inom två veckor. (betyder inte att det inte kan ta 4 veckor ) red.

Gentiana asclepiadea "Alba" vit Knippgentiana. Frösådde 3/3, 1 dygn inne, sedan ut. Grodde 30/5.Helen i Piteå,

alltså alla varianter är möjliga
Alpiner i Halmstad
Jag har tittat tillbaks i våra sålistor. G. asclepiadea som vi sått under januari, de olika sådderna har kommit upp 0418, 0418, 0424, 0425 och 0501. vi har sedan skolat dem ca 3 veckor efter.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Har ni inte haft problem med fallandesjuka ? -för jag antar att sådderna stått ute hela tiden ?
Det hände mej varje gång jag lät gentiana gro ute ..sad.gif
Eva 33c
Jag sådde mina Gentiana asclepiadea (som jag fått av Bernt) och lät dem gro med våren förra året. Hade inga som helst problem med fallandesjuka, de grodde 9 maj och hann skolas om men inte bli särskilt stora före hösten. Övervintras nu i kallbänk. Får se hur det gått till våren. Men det är mitt enda försök hittills. smile.gif
kerstin z5-6
Jag minns inte om det var just den , men antagligen + ett flertal andra inom släktet .Läste att andra haft samma problem i sålistan -AoT
Alpiner i Halmstad
Fallandesjukan uppträder när rothalsarna blivit för långa. Vid svagt ljus blir cellerna långsmala och plantorna får svanhalsar, som lätt angrips av svampar och bakterier. Eftersom våra plantor själva får avgöra när ljuset är tillräcklig har vi aldrig haft problem med fallandesjuka.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Jag håller inte med om det , tvärtom har jag samma erfarenheter som Hannelotte Kindlund också verkar ha om Gentiana
Att andelen grodda frön och andelen fröplantor som når vuxen ålder ökar dramatiskt, om man sår i rumsvärme under lysrör. Något behov av fungicider har man då inte. Det är vid utesådder jag haft problem med "fallande sjuka "-inte inne ..
Men det kan ju ha att göra med att vi har så olika klimat ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon