emmapemma
Hej!

Efter mycket sådd och fröbeställningar känns det som att jag gått in i "fröväggen". Jag förtvivlar - tänk om jag måste resa bort en helg och ALLA plantor dör. Tänk om jag bara behåller en planta per sort chili, paprika eller tomat, och den plantan dör? Tänk om jag sår ett dussin heliotroper, och så använder jag 2 - varför gör jag detta egentligen?

Jag har fått en frödepression, och ändå har jag miljoner olika sorter kvar som jag vill testa iår. Det känns som att jag inte kommer att klara av det.

Snälla ni sad.gif uppmuntra mig!

/Emma

PS. Och så kanske detta skulle ligga under småprat - fast förkultiverare har kanske erfarenhet om "fröväggar" tänkte jag och postade här
Floppy
laugh.gif ...välkommen in i fröträsket....så där är det för de flesta här på Odla...
... funderar på att bilda en klubb 'Anonyma-Fröberoende'...fast vi är iof inte anonyma... laugh.gif tongue.gif
kerstin z5-6
smile.gif Det kommer att bli så bra alltihopa , när solen kommer o våren och du kan ha en del plantor ute -då kommer du att känna dej rik

och de påsar du inte hinner så , gror nog även nästa vår

Klart du ska ha 12 heliotroper i en stor bytta -så snyggt !
myrtille
Fast nu när du börjat så tidigt kan du ju alltid "så om" ifall nån sort skulle dö. Du kan ju så fram till april. smile.gif

Min egen erfarenhet av just chili är att de är extremt tåliga. De har överlevt mig i två säsonger... wink.gif
kerstin z5-6
Jag tycker mars är värst -jag vaknar o inbillar mej at proppen gått .. till växthuset -rusar ut i särken i -20 grader -och fläkten går ...

Fast en mässa, när jag alltså var i 08 området , gick proppen hemma i växthuset .. ..25 flak var sventa av frost -14 den natten .. men de var så stora plant att de klarade sej , fast ettåringarna gick hädan förstås
Inne i v huset var det -6 som lägst

Numer har jag termometer med varningssignal smile.gif
ewa zon 3
Sätta ribban lite lägre kanske.
Så bara det du absolut har lust till när du har tid och inte behöver jäkta.
Så inte mer än att du kan åka bort över en helg om det är viktigt för dig.
Det finns lite tricks att ta till om man vill lämna sina sådder några dagar. Fråga bara på forumet om det blir aktuellt.
Och de fröer som inte blir sådda i år kommer inte utkräva något ansvar el hämnas på dig. De kommer göra som det fröer gör ligga och vänta och bida sin tid
Det är ju det fröer gör väntar på rätt tillfälle att gro wink.gif

/Ewa
emmapemma
Tack för alla svar!

Det där med ribban, det funderade jag på också innan säsongen började. Tyvärr är måttlighet ingen egenskap jag besitter (i varje fall vad gäller frösådder sleep.gif ). En utav orsakerna till att jag byggde växthus var ju att odla massor av olika sorters chili och tomater. Problemet jag har just nu är ju att på något bra sätt göra mig av med "dubletterna" (och då återkommer problemet - tänkt om mitt exemplar går hädan?).

Vad gäller sommarblommor har jag aldrig riktigt lyckats med dem, men iår tänkte jag försöka "på riktigt", djup rabatt, bra och riklig gödsling, överflöd...

Och jag vet att varje höst, när skördereportagen kommer i Allt om Trädgård, då sitter jag där och suckar och tänker "jag ska ha en sån skörd nästa år". Så iår ska jag ha en sån skörd... men jag har ju iallafall stannat vid olika sorters bönor och sockerärt, samt sallater... förutom chili, paprika och tomat då...

Det är skönt att veta att fröna inte blir gamla, men lite stressande är det u med datumet för sista försäljningsdagen (å andra sidan borde ju grobarheten vara flera år efter det!).

Jag är väl helt enkelt trött i allmänhet, och det smittar av sig på såddintresset också. Nåja, i de närmsta dagarna är det väl bara omplantering av chilisar som gäller, och det ska jag väl klara av. Och så skjuter jag upp lite andra grejer, tomaterna kan vänta ett tag till exempel.

ewa zon 3 - "The return of the killer seeds" ? laugh.gif Ja, det var väl något sånt jag var rädd för!

/Emma
Jonas70
Behåll två exemplar av varje chili fram tills de har blivit hyfsat stora (om du nu inte har plats till två plantor av varje sort) innan du kasserar en av dem.
Och skulle det vara någon sort som dör så kan du ju alltid odla den nästa år igen. Det komer ju alltid fler odlingssäsonger wub.gif
emmapemma
Men blir aldrig ni så där konstiga i huvudet? "Nu eller aldrig" känns det som (fast jag vet ju att det inte är så!). Jag vet att det är dumt, men för mig blir det oftas allt eller inget - måste lära mig att ta det lugnt!

Jag ska ge bort några dubletter till kollegor med odlingsintresse. I värsta fall kan jag ju köpa plantor på t.ex. trädgårdsmässan, där brukar det ju finnas chiliplantor att köpa, ifall någon trevlig sort kolar vippen.

Jag har en plan smile.gif Att bjuda hit min bror tidig vår, som tycker om att kroppsarbeta, och sätta honom på att gräva rabatter och odlingssängar laugh.gif Jag tror att han skulle tycka om det! Och så bjuder jag honom på bio i utbyte (det vill han alldeles säkert!). Då slipper jag en del av det jag riskerar att inte orka med pga frödepressionen. Och så kan han få en chiliplanta av mig smile.gif

Smart va?
Jonas70
Smart?
Känns mer som utnyttjande av familjemedlem biggrin.gif ...säg inte att han är minderårig oxå? biggrin.gif
emmapemma
sleep.gif sleep.gif sleep.gif NejNej, han är närmre 35, men han har speciella behov, som det så fint kan heta. Han blir jätteglad när han kan göra något som faktiskt behövs. smile.gif Och vad behövs inte mer än en stor bukettplockningsrabatt och grönsaksodling åt systerdöttrarna (och syrran förstås) rolleyes.gif tongue.gif tongue.gif

Jag tror jag ska ringa och prata med honom ikväll smile.gif
Jonas70
Hmm, en sådan bror skulle man haft tillgång till. Själv så har man en som är totalt ointresserad både av trädgård och kroppsarbete sad.gif
emmapemma
smile.gif smile.gif smile.gif

Nu blev jag glad! Jag tittade precis till mina frösådder - och sommardahliorna (bäst före 2005) har grott!!!! biggrin.gif

Tja, min bror är väl inte ett dugg intresserad av trädgård egentligen, men däremot träning. Å andra sidan skulle man ju lätt kunna byta flera hundra djupsängsgrävningar mot en frisk bror.

Snart får jag väl ta och fota mina frösådder, så ni ser vad jag får "frödepressionen" av. rolleyes.gif
Ramoth
Apropå gamla frö ....
Sådde bortglömda tagetesfrö förra året.
De var 10 år gamla eller nå´t.
Sådde hela påsen och fick *en* planta.
Men den blev *fin* wub.gif
Fröna i färska påsen grodde 100%igt, men det var denna enda planta som verkligen gjorde mej glad!
emmapemma
Ja, Ramoth, visst är det lustigt!

Dessa dahliafrön är gratisfrön som medföljde en lord-nelson-katalog för jag vet inte hur många år sedan, och som jag tyckte var gräsliga när jag fick dem (unwin's mix). Men i.o.m. att jag vill kunna göra buketter i sommar passar ju en mix av färger alldeles ypperligt! Så jag hoppas verkligen att denna "groda" förvandlas till en prins!

Nu ska jag ta det frö-piano i några dagar, undrar om jag ska ha en tvångs-titta-inte-in-på-odla-forumet-period, så att jag får lite abstinens blink.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon