Merlin
Fick idag en gammal ljusrörsramp i present. Den är rundad och har ett ljusrör med vanlig ljus som det verkar - inte kallt ljus som jag bruka använda. Min fråga är om dom går att använda till mina sådder trots att det är vanligt varmt ljus.
Vad bör jag tänka på? wacko.gif wacko.gif
Ska jag ersätta ljusröret och går rundade ljusrörsramper att använda överhuvud taget? Ljusspridningen är "smalare" (hoppas ni förstår vad jag menar det är så svårt att beskriva) blink.gif
ewa zon 3
De går säkert jättebra att använda smile.gif
Om lysröret är gammalt kanske det kan vara värt att ersätta det med ett nytt fräscht kallvitt. Om ljusspridningen är smal så får du väl göra en smalare "rad" med växter. Jag drog upp en rad basilika under ett lysrör på köksbordet förra året och det fungerade bra

/Ewa
Merlin
Nu blev jag glad Ewa smile.gif Jag har redan satt upp det - nu i gästrummet rolleyes.gif rolleyes.gif men man får väl skapa plats åt sina sådder biggrin.gif biggrin.gif Ska gå och köpa ett nytt ljusrör med kallt ljus i helgen.
Förresten, finns det olika styrkor på ljusrör? blink.gif
ewa zon 3
Det trodde jag förut, att det fanns olika styrkor blink.gif
Men det ska var samma, det du behöver ha koll på är längden på din lysrörsarmatur.
58W lysrör är ca 1.50 m
36W lysrör är ca 1.20 m
Så mät din armatur så att du får rätt lysrör. När jag hade bara ett lysrör så hade jag lysröret strax ovanför växterna. Det var därför det fick stå i en smal lång rad rolleyes.gif

/Ewa
Merlin
Tack för tipsen smile.gif ska följa dina råd!
malin72

är det någon sådan typ du menar???? vet inte om det syns så bra men dom är enkla mina som sitter där, på mina satt det en plastkåpa på eller hur jag ska säga.den tog vi bort och satte kallvitt ljus i och mina växter mår bra wub.gif wub.gif wub.gif
även om den är enkel så eftersom den är rundad så märkte jag att den sprider ju ljus runt om så det räcker ganska bra smile.gif

ang lusrör så kan du ju läsa den långa tråden ang lyset som jag gjorde för ett bra tag sen men den håller sig ju uppdaterad hela tiden lite kul rolleyes.gif
kerstin z5-6
Vad ska du så undrar nu de nyfikna ? blink.gif blink.gif blink.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon