|
Har i år för första gången någonsin frösådd dahlior. Det blev Impectas färgblandning med pompomdahlior. Nu har alla kommit upp och har precis blivit omplanterade i vanlig jord + perlit. De står nu under min nya ljusrörsramp Vad ska jag tänka på nu förutom att vattna Jag antar att dom är fleråriga och kommer att bilda knölar?
Sailor Pluto
15-02-2007, 13:49
Vad roligt!  . Jag har också tänkt så dahlia, det bestämde jag mej för när jag läste att de bildar knölar. Då får man ju hur många som helst till ett litet pris  .
Elisabeth P
15-02-2007, 13:53
Ni måste återkomma med all information sedan Ni vet.....groningstid, lätt/svår övervintring? Tja helt enkelt hur det gick  Så man vet om man ska prova ett annat år, för nu blir det inte mer i år Lisa
Aquilegia
15-02-2007, 14:01
dahlior har jag varit allergisk mot förr (tror att det beror på att jag blev "övermatad" med dahlior i min barndom....)men för några år sedan började jag så några frön och sedan dess blev man fast. Man bara MÅSTE ha reda på hur dom kommer att se ut, vilken färg och form det blir....jag är numera alldeles för nyfiken för att låta bli att så dom j-klarna. Fröna gror snabbt och knölar bildar dom redan första året så det är bara att fylla förrådet till hösten och övervintra....Det brukar alltid sägas att du får bättre och buskigare plantor om du toppar dom när dom kommit upp en bit.
Jag fick ut 40 plantor exakt från Impectas pompomdahlior. De grodde på bara några dagar i såjord+perlit. Nu är dom omplanterade då och ungefär 10 cm höga. Nar är det dags att toppa dem?
Summer Snow
15-02-2007, 16:40
Men usch så ni frestar mig på det här forumet! Jag som trodde att mina "så planer" var klara! Nu MÅSTE jag har Dahlior också!  Hur ska jag få plats?!?!?!
Margith
15-02-2007, 17:05
Dahlior är "busenkla" att fröså I zon 6 fungerar det här för mig: Jag sår inne under lysrör i början på mars. I början av maj vågar jag sätta ut dem i mitt ouppvärmda växthus (med lite växtväv över). Då har jag hunnit plantera om dem ett par gånger. Här är det lite varning, de växer så det knakar!! I mitten av juni planterar jag dem i stora krukor och låter dem vara ute. I slutet av juli blommar de makalöst och nån gång i september, när frosten gått så hårt åt dem att allt grönt frusit ihjäl, då tömmer jag krukorna, tar rätt på knölarna och övervintrar dem i garaget. Jag har ett litet album med bilder på förra årets frösådder. Albumet har jag kallat Dahlior (väldigt fantasifullt  ) Sen är det ju en annan sak om jag lyckas övervintra knölarna, det är lika spännande varje år
Irene_L
15-02-2007, 17:32
Åhh nu blir jag också sugen på att så Dahlior!! Men jag har inte plats för allt som jag ska så. Hur ska detta sluta???????????
Elisabeth P
15-02-2007, 19:12
Visst blir man sugen  , men nu går det inte med mera. Dahlior får jag ta nästa år  . Tur att det kommer fler år Lisa
Margith - har tittat i ditt album. Med så fina Dahlior måste jag bara följa ditt råd.
Jag fick en så fin Dahlia i fjol av vänner som blommade enormt men knölen verkar inte ha klarat övervintringen. Det finns inget tecken på att den skjuter skott. Den borde väl ha visat något liv ?
Jag tog frö av den och ska nu sätta dem i mars.
Aquilegia
16-02-2007, 11:35
CITAT (Merlin @ 15-02-2007, 16:36) Jag fick ut 40 plantor exakt från Impectas pompomdahlior. De grodde på bara några dagar i såjord+perlit. Nu är dom omplanterade då och ungefär 10 cm höga. Nar är det dags att toppa dem?  När jag har toppat brukar jag vänta något tills jag ser hur plantan utvecklas. Beror ju på vad jag kan ge plantorna för ljusförhållande.
Aquilegia
16-02-2007, 11:38
CITAT (Alba @ 15-02-2007, 19:25) Margith - har tittat i ditt album. Med så fina Dahlior måste jag bara följa ditt råd.
Jag fick en så fin Dahlia i fjol av vänner som blommade enormt men knölen verkar inte ha klarat övervintringen. Det finns inget tecken på att den skjuter skott. Den borde väl ha visat något liv ?
Jag tog frö av den och ska nu sätta dem i mars. Bara lugn, den har säkert överlevt. Den slår ju inga skott innan den har blivit omplanterad igen och du börjar driva den. Mina knölar får sova ännu ett tag. Men sätt fröna ändå, det är spännande att se vad du får för varianter på de nya plantorna.
Ska Dahlian inte ha undervärme vid sådd ? Är det någon nackdel att ställa den över elementet ?
Aquilegia
17-02-2007, 11:46
Dom är världens enklaste att så, dom bråkar inte om några speciella förhållanden. Dom bara växter så att det knakar och tackar dig för att du gett dom jord och vatten.......  Så har det varit hos mig iallafall.
Ok då hoppas jag att mina frö är lika tillmötesgående.
fruberglund
17-02-2007, 12:02
CITAT (Margith @ 15-02-2007, 17:05) Jag har ett litet album med bilder på förra årets frösådder. Albumet har jag kallat Dahlior (väldigt fantasifullt :wacko: ) Näää, nu blir ju jag också sugen på Dahlior Fast jag har lovat mig själv att det blir inga Dahlior förrän trädgården är färdig  Orkar inte plocka upp och ner grejer varje år, det är så mycket annat man ska göra hela tiden men sen när trädgården är färdig om sisådär 20 år så kanske man har tid och lust att pilla med sånt också Men det är klart, om fröna är billiga (billigare än knölar antar jag) så kan man ju odla dem som ettåriga (ajajaj vad ont det gjorde när ni slog mig i huvudet med en pinne)
Margith
17-02-2007, 15:24
CITAT (fruberglund @ 17-02-2007, 12:02) Men det är klart, om fröna är billiga (billigare än knölar antar jag) så kan man ju odla dem som ettåriga (ajajaj vad ont det gjorde när ni slog mig i huvudet med en pinne)  Har du ont i huvudet så är det iaf inte jag som slagit dig Jag odlar mina Dahlior i krukor. Jag vet nämligen med mig att jag aldrig skulle idas gräva upp dem på hösten om jag hade de i rabatten. Krukorna måste ju tömmas på hösten och då tar jag rätt på knölarna, fast jag varje år tänker att jag inte ska göra det. De är så enkla att fröså så varför bängla med övervintring av knölarna? Bekymret är bara att Dahlior inte är fröäkta och alltid får man upp nåt som man bara "måste" ha kvar Den här t ex tog jag rätt på knölarna från:  Jag säger inte att den är vacker, men håll med om att den är lite annorlunda
Elisabeth P
17-02-2007, 15:30
CITAT (Margith @ 17-02-2007, 15:24) Bekymret är bara att Dahlior inte är fröäkta och alltid får man upp nåt som man bara "måste" ha kvar Den här t ex tog jag rätt på knölarna från:  Jag säger inte att den är vacker, men håll med om att den är lite annorlunda  Ja, den var häftig Men Dahlior får vänta till nästa år  ................Det får bara inte plats mer  hur gärna jag än skulle vilja Lisa
Irene_L
17-02-2007, 15:55
Det är lika för mig. Dahlior får vänta till nästa år ( tror jag.......................) mvh Irene
Eva 33c
17-02-2007, 19:37
Jag provar också frösådd dahlia för första gången. Köpte en blandning som hette 'Sangria' (Unwins) som ska innehålla även mörkbladiga varianter. Fröna grodde på tre dagar! Årets snabbase grodd hittills. Kanske var det lite väl tidigt, men jag har både lysrör och växthus så det ordnar nog sig. Ska bli jättespännande att se vad det blir. Vi får jämföra våra resultat i sommar!
CITAT (Eva 33c @ 17-02-2007, 19:37) Jag provar också frösådd dahlia för första gången. Köpte en blandning som hette 'Sangria' (Unwins) som ska innehålla även mörkbladiga varianter. Fröna grodde på tre dagar! Årets snabbase grodd hittills. Kanske var det lite väl tidigt, men jag har både lysrör och växthus så det ordnar nog sig. Ska bli jättespännande att se vad det blir. Vi får jämföra våra resultat i sommar!  Hade du någon undervärme - element eller så ?
Margith
17-02-2007, 20:10
CITAT (Alba @ 17-02-2007, 19:41) CITAT (Eva 33c @ 17-02-2007, 19:37) Jag provar också frösådd dahlia för första gången. Köpte en blandning som hette 'Sangria' (Unwins) som ska innehålla även mörkbladiga varianter. Fröna grodde på tre dagar! Årets snabbase grodd hittills. Kanske var det lite väl tidigt, men jag har både lysrör och växthus så det ordnar nog sig. Ska bli jättespännande att se vad det blir. Vi får jämföra våra resultat i sommar! :D Hade du någon undervärme - element eller så ? Min erfarenhet är att du behöver inte tjorva med undervärme och sånt. Dahliorna gror så snällt ändå. Har du gott om plats är det inget som hindrar att du sår dem nu, men vet om att de växer så det knakar. Jag väntar nån vecka till....
Eva 33c
17-02-2007, 22:10
Nej jag hade ingen undervärme, de stod på bänken i tvättstugan. Jag trodde de skulle ta tid på sig och sådde tidigt.... Nu sådde jag inte hela påsen utan ca 10-12 plantor. Jag tror alla frön grodde samtidigt tom.
kristerh
19-02-2007, 12:14
Jag tillhör oxså dem som brukar dra upp dahlior från frön, de är superenkla och växer fort, jag komer inte ihåg sorten men de är höga, över metern, superfina, tycker de är enkla att ta upp till hösten, knölarna blir rätt stora, lägger dem i platpåse med lite fuktig jord som jag förvarar tillsammans med fuchsiorna.
Jag tillhör dem som har sått Dahlior och håller med om att de är otroligt enkla att få att gro. Nära 100%!! Dessutom kör jag med en latmansvariant emellanåt när jag övervintrar: Eftersom jag gärna odlar de låga i lite rejäla krukor ställer jag helt enkelt in hela krukan som den är på hösten. Gör inte ett dugg! På våren börjar jag vattna lite försiktigt och när de börjat visa att de faktiskt lever så börjar jag gödselvattna. Planterar alltså inte ens om varje år. Det är lättja det!! På det viset har jag samlat på mig en olika favvisar som har de färger jag vill ha.
ingrid fuxwall
18-04-2007, 18:50
Ni menar alltså att frösådda Dahlior bildar knölar - går att övervintra och att man därutöver kan ta frön från dem!!!
Vilken tur att jag fick tag i en påse för 5 kronor och sådde.
ingrid som undrar hur man tar frön från dessa?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|