Aquilegia
Så är jag där igen..varje år likadant och jag glömmer hur det förhåller sig.....Hur är det med frön man blötlägger, dom som sväller upp och stiger till ytan kan antas livdugliga men dom som ligger envist kvar på botten är väl bara att kasta?
kerstin z5-6
MYT ....man kan inte se det -de som säremot sväller dåligt /dvs har samma storlek som innan blötläggningen kan vara döda frö
Aquilegia
ja, och det är ju dom som ligger kvar eller hur....ganska självklart eller hur men man e ju så gaggig i huvudet att man inte litar på sig själv ens.... laugh.gif
kerstin z5-6
inte nödvändigtvis en del svällda frö blir så tunga att även de sjunker till botten ...
Aquilegia
Har nu tittat till mina blötlagda sen gårdagen (clianthus). Ett gäng flyter feta och fina och sås nu (och du har rätt ett par ligger ju på botten och det syns ju att dom har svällt) medans dom andra får bada lite till.....
Jonas70
En del fröer som man blötlägger flyter ju inte alls upp till ytan oavsett om de svällt eller ej, så det är nog ingen generell regel som man kan förlita sig på.
ewa zon 3
Nu blir jag lite förvirrad, vilka frön sväller och flyter upp?
Jag trodde att det svällde och sjönk unsure.gif Inte som en regel men de flesta.
När man filat , stuckit hål el på annat sätt "skadat" fröskalet så har de flesta frön jag provat hittills sjunkit till botten redan efter några timmar eller en till två dagar smile.gif
Nu kanske det är "overkill" att både nöta på fröet och blötlägga men jag tycker att frön som har ett tjockt skal som pansar gror mkt snabbare om man både filar och blötlägger wink.gif

/Ewa
Alpiner i Halmstad
Vi blötlägger vissa grönsaksfröer mellan blöta servetter. Tanken är att fröerna då har tillgång till både luft och vatten. Vidare minskar man risken att en ev. smitta sprider sig.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon