Har någon ett gott råd vad gäller omplantering av olivträd och clementinplantor?
Jag har haft mitt olivträd i snart två år, det har stått i samma leriga jord i samma kruka sedan inköpet. På sommaren utomhus men båda vintrarna i lägenhetens söderfönster (i år har den varken tappat bladen eller fått ohyra). Den är så snäll och fin och frisk och växer hela tiden, det känns läskigt att störa den men någon gång bör väl jorden bytas ut?
I samma fönster står en clementin som kom upp från kärna förra året; vilken typ av jord bör jag använda? Hur trångt vill citrusar stå?
Hoppas någon sitter inne på lite kunskap...
Sylvia
Christer i Falköping
15-02-2007, 18:17
Clementinen vill ha en något sur jord för att trivas som bäst. Alltså blanda i lite okalkad torv i krukan. Gärna lite lera också om du kan. Men annars brukar de vara nöjda med vanlig bra krukväxtjord. Ta en något större kruka i år, än den den har. Ser det ut att vara överfullt med rötter hos oliven, så tycker jag du skall plantera om den lite senare i vår. Försök att få en lika sorglig jord som den står i. Balnda lite lera, lite jord och lite grus, så blir det nog bra. Även här kan du ta ett par storlekar större kruka.
Christer.
Tack!
Då blir det nog clementin-plantering i helgen, oliven får vänta några veckor.
Mvh Sylvia
smajlizz
16-02-2007, 20:03
Det finns en speciell citrusjord att köpa på Plantagen och säkert på andra ställen också.. den har jag till mina citronplantor iaf
Alexander-VG-zon3
16-02-2007, 20:41
både oliven och den andre kan du plantera i citrusjord och om du sen blandar upp den med leca och lite kalk hos oliven så trivs dom
Ja det får kanske bli en påse citrusjord... Jag köpte för länge sen något slags avkalkningsmedel, använde det till gardenian, nån som har erfarenhet av sådant? Det kändes lite konstlat..
Tack för tipsen,
sylvia
Ammoura
21-02-2007, 15:18
Jag omplanterade före vintern mina ganska nyuppkomna citronplantor. Tog den ena i vanlig plantjord och den andra i medelhavsjord. Denna i medelhavsjord får nya blad hela tiden medan den andra bara har en lång stängel. Så kan nog tydligt konstatera att citrusjorden är bättre. Jag hittade efter mkt letande min på Granngården.
CITAT (Mimosa @ 16-02-2007, 21:21)

Ja det får kanske bli en påse citrusjord... Jag köpte för länge sen något slags avkalkningsmedel, använde det till gardenian, nån som har erfarenhet av sådant? Det kändes lite konstlat..
Tack för tipsen,
sylvia
Och det Christer skrev vill jag understryka, gärna lite lera, det trivs dom bra i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.