Margaretha
Försöker laga extraportioner av det mesta och frysa in för att skicka med sönerna till studentlya och jobb, men ofta tycker jag inte att rätter med grönsaker i blir så roliga när man tinar dem.

Det begränsar användningen av grönsaker i vardagslag, och det är ju inte alls bra. Majs och ärtor går ju, men skulle gärna vilja hitta fler möjligheter.
Blomkål vill ingen ha - utom jag - och inte broccoli heller.

Vad hittar ni på? Jag menar kött - och fiskrätter, som också innehåller grönsaker. Det finns så många recept, men inte "frysvänliga".
KURT
Av tillagad mat är det ju främst grytor och soppor som blir bra även efter frysning. Om det är någon som inte gillar grönsaker så brukar det gå bra om man mixar dem, t ex i form av soppa.
Åsa, mälardalen zon 2
Grönsakslasagne brukar bli bra fryst i portioner. Jag brukar göra ungefär som med vanlig lasagne, bara byta ut köttfärssåsen mot en mycket välkryddad ratatouille (jag brukar hacka i en hel del chili och liknande, man får tänka på att pastan & bechamelsåsen tar bort en del av kryddningen så det är bra om ratatouillen är något mer välkryddad än vad man vill att maträtten ska vara).

Annars är soppor toppen, jag gör mycket soppor denna årstid, jag köpte några kokböcker med bara sopprecept i. Soppor går bra att frysa i såna där små hinkar (500g) med turkisk yoghurt, när jag inte hunnit göra iordning mat till jobbet tar jag med mig en sån liten hink med soppa från frysen.
Merlin
Prova med grönsaks- och kycklingwok, grönsaks-skinkpaj, tortilla med köttfärs och grönsaksfyllning, moussaka med extra tomat i smile.gif
Margaretha
Ja, soppor har fungerat - kanske helst passarade - men jag ska prova era andra tips också. Tack för hjälpen! thanks.gif
anna_rispan
hmm, jag är slarvig med grönsaker i maten.

men när jag hade matlåda till jobbet brukade jag hälla frysta grönsaker överst i matlådan. när det sedan mikrades så blev grönsakerna varma. o nykokta liksom.

då funkar broccoli bra också. men morotsslantar funkar ju med. använder man frysta från grönsaksdisken är det ,väl, förvällda så då är det ju onödigt att laga till dem två gånger.

har inga tips med färska grönsaker dock.
aanderss
En bra rätt att laga och frysa in är ärtsoppa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon