patito
Den här plantan tog jag hem efter den slängts på jobbet. Den växer på rätt bra och för en tid sedan kom det upp en likadan i en annan närliggande kruka, misstänker att den släppte ett frö, men hur befruktades den? Lägger upp en bild, hoppas nån vet vad det är något.
MVH Patito

http://hem.passagen.se/patito/DSCN0710.htm
Berith
Tror att det är en Euphorbia leuconeura, den brukar kallas skvättiväg på svenska.
Ti bee
smile.gif Sprättiväg brukar vi säga smile.gif
Detta för att de sprätter iväg sina frön när solen gassar och ibland annars också. Tar man reda på fröna som sprätter iväg eller om de faller ner i krukan så blir det småplantor. De gror lätt.
Berith
Kolla in tidigare diskussioner om skvätt/sprätt-iväg!

Jag brukar kalla jättebalsaminen för sprätt-iväg. smile.gif Är nog lite olika det där...
CarMa
Skvättiväg heter den ja - eller kameuphorbia.
Många frön blir det. tongue.gif
Tyr
Kameuforbia [Euphorbia Lophogona] eller sprätt/skvätt iväg som den också kallas är en av mina favoriter. Växer bra och blir bara snyggare och snyggare ju äldre den blir.

Kul också att den som smeknamnet avslöjar sprätter iväg sina frön, ibland kan det smälla till ordentligt när den avlossar sina skott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon