Blå Cikoria
Hej alla superduktiga! smile.gif

Jag o min man har just köpt hus. Jag har ett nymornat intresse för växtlighet och behöver nog lite hjälp på vägen...

I alla fall, vi har en glasveranda, i anslutning till huset, med öppningsbara dörrar runt om. Det är i princip ett sittbart växthus, ca 20 kvadratmeter. Jag drömmer om allt möjligt grönt där inne, men vad är enklast att börja med?? Jag vill gärna börja med växter som tål kyla, eftersom det inte är isolerat och vi inte heller har någon fläkt där inne...

Är det lämpligt att låta förodlingen stå på denna veranda, eller blir det för kallt med frost på våren? Hur mycket isolerar bubbelplast?

Jag har också ett "riktigt" växthus på tomten, men det är betydligt mindre, ca 1,5 x 2 meter, oisolerat med aluminiumstomme, ni vet.

Har förstått att det egentligen är för litet och blir för varmt för att ha växter i under sommaren? Kan man använda det till NÅGOT?

Vänl

BC, boende i zon 1

rolleyes.gif
kerstin z5-6
Glasverandan är jätteanvändbar ! Där kan du ställa ut perennsådder tex -och låta dem gro där -ettåringar med -Om du investerar i en liten frostvakt slipper du ha dåliga nerver för kalla nätter och kan odla saker, , där mars till okober

Med frostvakt menar jag en liten fläkt med termostat -som slår av o på sig själv ...tex om tempen sjunker under +8 grader ..
gurka o tomat kanske i det andra v huset ? Fast du får skugga o lufta
uno
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-02-2007, 21:33)
Glasverandan är jätteanvändbar ! Där kan du ställa ut perennsådder tex -och låta dem gro där -ettåringar med -Om du investerar i en liten frostvakt slipper du ha dåliga nerver för kalla nätter och kan odla saker, , där mars till okober

Med frostvakt menar jag en liten fläkt med termostat -som slår av o på sig själv ...tex om tempen sjunker under +8 grader ..
gurka o tomat kanske i det andra v huset ? Fast du får skugga o lufta

Du Kerstin. Hur många watt erfordras på frostvakten att hålla 8 grader i ett oisolerat uterum om det är minusgrader ute?
Helen i Piteå Zon 5
Svar på dina frågor har du redan fått så jag säger bara :
Hej och Välkommen hit Blå Cikoria! rolleyes.gif /Helen
kerstin z5-6
Beror ju på HUR kallt .. ?
Värmefläkt på 1200-2000W räcker till mitt

Finns ju även möjlighet att göra ett mindre bubbelplast tält inne -om man vill börja ännu tidigare
Blå Cikoria
Tack! Jag har faktiskt infravärme i uterummet! Men jag antar att det är bättre med en riktad fläkt! Och tack för välkomsthälsningen!

vänl
BC smile.gif
kerstin z5-6
ja fläkt är bättre, dessutom ha den termostat som slår av när tempen överskrider tex + 8 ....annars blir det ett himla spring smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det där lilla växthuset som blir för varmt kanske kan användas till att så tidiga primörer i så snart jorden reder sig. Samt du kan ju så sena primörer för höstskörd som klarar lite frost ex. asiatiska grönsaker. Blir det en varm höst borde du även kunna plocka lite grönt till julbordet.

Annars kan man ju testa det till några plantor tomat/melon/gurka eller liknande och kalka växthuset och ha dörr och alla vädringsluckor öppna under den varmaste perioden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon