Full version: En fråga om jord
laluna
Har tänkt så fröna på sånna där bricketter, men sen när jag skall plantera om dom vad skall jag andvända för jord då? Sen om jag skulle få för mig att så mer än vad jag har bricketter vad skall jag ha för jord då? Har läst att vanlig jord kan vara för stark för sådd, har oxå läst en massa recept på jord + sand och jord + lecakulor men har inte lyckats klura ut när man skall andvända vad blink.gif
Lady Hamilton
Om du sår dina frön i bricketter så planterar du sedan plantorna i 'plant-jord' Vill du så dina frön utan bricketter använder du dig av vanlig 'så-jord'
Det står utanpå jord påsarna vilken jord som påsen innehåller.
Små Lecakulor kan du blanda i vilken jord som hellst. Så den blir 'luftigare' och mera genomsläpplig (men det är inget måste) sedan vermeculit och perlite är lite 'överkurs' men vill du blanda i även det, så läs på påsarna där brukar det stå proppotionerna
laluna
Tack så mycket biggrin.gif Det är verkligen en djungel av saker att ta sig igenom när man inte är van odlare biggrin.gif
Tackar min lyckliga stjärna för att jag hittat detta forum biggrin.gif
Lady Hamilton
Ta ett steg i taget smile.gif Och pröva dig fram genom att odla lite olika sorter. Sedan är det så att vi på Odla är på olika 'nivåer' så tycker du att vi 'surrar' obegripligt eller är för 'detaljerade' så bry dig inte om det smile.gif Läs och 'ta åt dig' bara det du själv vill eller tycker är intressant. Det som vi ALLA har gemensamt är att vi har varit 'nybörjare'. Och så vill jag passa på att hälsa dig VÄLKOMMEN till frö o odlings träsket!
tongue.gif Tyvärr så är vi 'äldre' mer eller mindre "frö-o-holicer" och det verkar vara obotligt......ännu så länge i allafall........
kerstin z5-6
Instämmer i Hamiltons välkomst tal smile.gif
Maria_z5
Jag instämmer också med Hamilton och Kerstin men måste flika in, vem vill bli botad från det här beroendet??? wacko.gif tongue.gif

/Maria wub.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maria_z5 @ 16-02-2007, 12:21)
.......vem vill bli botad från det här beroendet??? wacko.gif tongue.gif ........

huh.gif Har hört att våran sjukdom ingår i gruppen "De anhörigas sjukdom"........D.v.s. VI lider inte, utan tvärtom mår oftast väldigt bra
Men om vi skulle fråga våra anhöriga om hur de ser på sjd........kanske det blev ett annat svar laugh.gif
Betty
CITAT (Hamilton @ 16-02-2007, 12:38)
CITAT (Maria_z5 @ 16-02-2007, 12:21)
.......vem vill bli botad från det här beroendet??? wacko.gif   tongue.gif ........

huh.gif Har hört att våran sjukdom ingår i gruppen "De anhörigas sjukdom"........D.v.s. VI lider inte, utan tvärtom mår oftast väldigt bra
Men om vi skulle fråga våra anhöriga om hur de ser på sjd........kanske det blev ett annat svar laugh.gif

Bäst vi låter bli att fråga då! laugh.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon