Full version: Anchusa azurea
Anki V
Kan någo berätta för mig lite om Anchusa azurea, Italiensk oxtunga

Jag skickade efter fröna från STA och sådde inne 1 feb, den grodde 7/2

Idag när jag skolade om den så såg jag att bara på de här dagarna (en vecka) har den ett jättestort rotsystem blink.gif

Är den här något som man vågar sätta ut i trädgården? unsure.gif

Jag börjar fundera om det verkligen är en oxtunga, fast i och för sig har jag väl aldrig sett någon i verkligheten. Bladen är lite ludna och kommer som i en rosett.

/Anki
kerstin z5-6
Ja du vågar definitivt för den är bienn smile.gifi alla fall hos mej
Varmgroende -högre än Lindeofian ,samma blommor

smalt växt sätt letar bilden ...här...

Anki V
Här är den!

Tack så mycket, då får den leva vidare då laugh.gif

/Anki

Ha laugh.gif jag trodde jag skulle hinna före..... laugh.gif laugh.gif Jag hade redan spanat i albumen på AoT men fick inte ihop det med min "utomjording".
Gillan
Jag köpte frön till denna i Holland. Har sått fröna som nu börjar kika fram, men har ingen som helst erfarenhet av dem!

Nån av er som har det och vet hur jag ska behandla dem?

Anki V
Jag fick sådana från STA och de grodde inne på någon vecka och efter ännu någon vecka så skolade jag om dom och .......jisses vilka rötter de hade fått på den korta tiden. Jag har dom nu under lysröret och det växer och frodas. På bilden är de nyligen utskolade.

Jag skrev och frågade då...... så i någon tråd längre ner här finns det svar från Kerstin.

/Anki V
Gillan
Tack Ingemar! Ditt sätt blev bra mycket bättre tummenupp.gif flirting.gif

Anki V
Gillan!

Så här ser "monstret" ut 3v. efter utskolning. crying.gif Få se hur länge jag vågar ha den inne g.gif

[attachment=325:Oxtunga.jpg]
/Anki
e_sedell
...Oxtunga, det är även en trädsvamp som växer på Ek i Sverige som heter.
Christina i Småland
Jag har också sått Anchusa azurea. Har inte kommit så långt som du. Tänkte skola om dem i morgon. Det är kanske idé att ta lite högre krukor till "monstren". g.gif

Christina
Gillan
Tack för titten Anki! Det ska bli jättespännande att följa dem. Mina har ju preeecis tittat upp, så det är ju inte dags för omskolning än.

laugh.gif e-sedell, men det här är i alla fall inte den!
Gillan
Nu först har jag skolat om mina rackare. Små söta, knubbiga telningar är det. Sååå, so far so good tummenupp.gif

Men nu kommer nästa tankeställare. Hur bör de placeras ute sen för att bäst komma till sin rätt? En och en? I grupper om några stycken eller allihop på samma ställe? Tätt? Glest? Lite svårt att se utifrån din bild Kerstin om det är en eller flera? confused.gif coolgleam.gif
Anki V
Jag lyfter upp den här tråden....för jag vill också veta laugh.gif
/Anki
Gillan
Skumt Anki! coolgleam.gif Det verkar inte vara nån som vill avslöja detta dolda fenomen för oss whist.gif giggle.gif

( måste ju skriva nåt när jag nu puttar upp tråden igen shy.gif )
kerstin z5-6
Hm vänta här nu är det Anchusa azurea, Italiensk oxtunga
som menas -i så fall är det enplanta på bilden -hög smal rakt växtsätt , mår bra av stödjande grannar
Kan med fördel planteras tre i triangel för effekt -de tar liten plats trots bred bladrosett nertill
Glesare blomklasar än Lindelofia
Gillan
Tack för svar Kerstin! Nu blev det genast lite klarare i knoppen tummenupp.gif thanks.gif
Anki V
Tack från mig också smiley_small_hug.gif kompiskram.gif blomma.gif

/Anki
Gillan
Hur har det gått för dig och dina "Oxtungor" Anki? Så här ser mina ut nu. Men vad besviken jag blev när jag , först nu slap.gif !, upptäckte att de inte blommar förrän nästa år ohmy.gif !!!.....Nåja, den som väntar på nåt gott.......... whist.gif

[attachment=4398:20070625...001_odla.JPG]
kerstin z5-6
med tanke på monster rosetterna ni verkar ha och den varma sommaren jag beställt kanske de blommar redan i år .. i alla fall någon av dem smile.gif
Gillan
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-06-2007, 10:00) *
med tanke på monster rosetterna ni verkar ha och den varma sommaren jag beställt kanske de blommar redan i år .. i alla fall någon av dem smile.gif

Ahh! Det finns liiite hopp om blomning i år alltså! Tack Kerstin, både för din beställning om vackert väder och ev tilltro till blommning wub.gif .
Anki V
CITAT (Gillan @ 25-06-2007, 06:28) *
Hur har det gått för dig och dina "Oxtungor" Anki? Så här ser mina ut nu. Men vad besviken jag blev när jag , först nu slap.gif !, upptäckte att de inte blommar förrän nästa år ohmy.gif !!!.....Nåja, den som väntar på nåt gott.......... whist.gif

Ja, mina ser ut som dina och jag upplever dom som ena stickiga och sträva rackare. Så nog gör de skäl för namnet. laugh.gif

Den jag fotat finns i rabatten här i stan och står lite inklämd bland liljor och vårkrage. De som finns i stugan har lite mer utrymme och har också blivit lite större.

Det låter lovande med Kerstins beställning av finväder.....men kan det inte få regna i Högakusten..... i alla fall några mm i framåt torsdag/fredag denna vecka 000.gif . Jag kommer inte att kunna vattna krukor och blomlådor förrän tidigast nästa tisdag.

[attachment=4447:oxtunga.jpg]

/Anki
Gillan
CITAT (Anki V @ 25-06-2007, 18:00) *
Ja, mina ser ut som dina och jag upplever dom som ena stickiga och sträva rackare. Så nog gör de skäl för namnet. laugh.gif

Den jag fotat finns i rabatten här i stan och står lite inklämd bland liljor och vårkrage. De som finns i stugan har lite mer utrymme och har också blivit lite större.

Det låter lovande med Kerstins beställning av finväder.....men kan det inte få regna i Högakusten..... i alla fall några mm i framåt torsdag/fredag denna vecka 000.gif . Jag kommer inte att kunna vattna krukor och blomlådor förrän tidigast nästa tisdag.

[attachment=4447:oxtunga.jpg]

/Anki

giggle.gif , Javisst är de ena stickiga och sträva rackare de där "Tungorna". Konstigt att det är sån otrolig skillnad på vädret i alla fall! Här vill vi inget mer regn ha nu på ett tag. Nu får vi väl hoppas att Kerstins utsaga ger utdelning tummenupp.gif . Och skulle det ändå inte bli så, har vi ju nåt fantastiskt att se fram emot nästa år yes.gif
Gloriana
Anchusa azurea är vacker som tusan när den blommar men den kräver rejält med stöd. Mina blev planterade lite för nära en ros. Och den rosen förde en klart tynande tillvaro! Jag försökte stötta upp dem men det gick inget vidare. Igår tröttnade jag och slet upp dem. Men jag har fler crazy.gif och de ska planteras så de inte kväver allt annat.

Eftersom, som det har påpekats, blomman dör efter blomning så kan det vara läge att försöka samla egna frön. De är inte det lättaste att skörda men när fröet börjar lossna, klipp av och ställ i en papperspåse så kan man skaka loss en del när det torkat. Det är stickigt!
Gillan
Halloj!

Hur går det med dina Oxtungor Anki? Mina lever och frodas.....................Och de har knopp!! yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif

( visserligen ganska långt ner i bladrosetten, men jag ser dem, de är där yes.gif giggle.gif )
Anki V
En finns det liv i i alla fall.... yahoo.gif Fast den är än så länge ganska liten crying.gif

De som finns uppe i stugan har jag lite dålig koll på. Det var för tidigt att avgöra förra helgen. Rapport kommer efter denna helg:lol:

/Anki
Gillan
CITAT (Anki V @ 08-05-2008, 11:35) *
En finns det liv i i alla fall.... yahoo.gif Fast den är än så länge ganska liten crying.gif

De som finns uppe i stugan har jag lite dålig koll på. Det var för tidigt att avgöra förra helgen. Rapport kommer efter denna helg:lol:

/Anki

Okidoki, ser fram mot vidare rapporter från tungträsket tummenupp.gif . Vi får väl börja fota sen när det blir nåt att fota naughty.gif
Anki V
-cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif Inte ett spår efter oxtungan vid stugan!

Jag kan inte ens säkert hitta den exakta platsen där de stod. no.gif

J&%#a skit isvinter....!

/Anki
Gillan
CITAT (Anki V @ 11-05-2008, 20:02) *
-cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif Inte ett spår efter oxtungan vid stugan!

Jag kan inte ens säkert hitta den exakta platsen där de stod. no.gif

J&%#a skit isvinter....!

/Anki

Nääääee, fy så tråkigt efter all denna väntan trostar.gif .

Nu törs jag ju knappt tala om att jag har massor med knopp i mina blush.gif
Anki V
CITAT (Gillan @ 11-05-2008, 21:07) *
Nääääee, fy så tråkigt efter all denna väntan trostar.gif .
Nu törs jag ju knappt tala om att jag har massor med knopp i mina blush.gif

Men det vet du väl Gillan....Att delad glädje är dubbel glädje bravo.gif! Grattis!...och delad sorg är halv sorg.

Jag har ju en här i stan som ser ut att trivas med tillvaron att trösta mig med....Den är inte så stor....men den finns laugh.gif
/Anki

Anki V
CITAT (Anki V @ 11-05-2008, 21:28) *
Jag har ju en här i stan som ser ut att trivas med tillvaron att trösta mig med....Den är inte så stor....men den finns laugh.gif
/Anki

.....och nu blommar den wub.gif .

Hoppas det blir frön så jag kan få fler, annars kanske jag får tigga några av Gillan flirting.gif .
[attachment=21115:oxtunga__Large_.jpg]
/Anki
Gillan
CITAT (Anki V @ 13-07-2008, 13:26) *
.....och nu blommar den wub.gif .

Hoppas det blir frön så jag kan få fler, annars kanske jag får tigga några av Gillan flirting.gif .
/Anki

Grattis Anki! Och jag tror att det kan bli några fröer från mina angel_not.gif , så du får såklart om dina inte ger några tummenupp.gif . Nu ska jag visa hur mina såg ut 10:e juni och hur de ser ut nu. . Jag ska inte ha några i rabatten igen utan placera dem lite bakom. De har varit lite för enorma för min smak och jag satte dem tre och tre som Kerstin rådde oss till.Det är ingen överdrift om jag säger att de blev lika höga som mig wacko.gif .......... laugh.gif

[attachment=21176:2008_06_...003_ODLA.JPG]

I kvällsljus:

[attachment=21177:2008_06_...005_ODLA.JPG]

Närbild:

[attachment=21178:2008_06_...017_ODLA.JPG]

Idag:

[attachment=21179:2008_07_...009_ODLA.JPG]

Sen funderar jag på att ev så nu i sommar för att ev kunna få blomning redan nästa år?
Anki V
Jisses människa, vad har du för jord? ohmy.gif Vilka plantor!!!!!!

Min är en liten smäcker trevlig planta som tar alldeles lagom mycket plats i rabatten.

Får du några frön i sommar så tar jag gärna emot och provar göra som du….dvs sår i år thanks.gif .
De gror ju jättefort och blev hanterbara snabbt.

Jag funderar på att nypa utblommade på min enda och hoppas att den överlever vintern bättre om den inte satt frön. g.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon