herr.marega
15-02-2007, 20:37
Hej jag är ny här och har ett par frågor.
Följer vinrankan en viss ljuscykel innan den bär frukt? eller kan den bara stå i ett kontinuerligt ljus och ändå bära frukt? Om inte, vilken ljus cykel måste jag simulera för att få druvor innomhus?
tacksam för svar.
/Marcus
RibesRubusVitis
15-02-2007, 20:58
All vinodling går ut på att ge bladen (och i viss mån druvorna) så mycket solljus som möjligt från blomningen och fram till skörden, det som brukar kallas att ”optimera sockerfabriken”. Också värmen spelar roll – det krävs ett visst antal ”graddagar” för att få fullmogna druvor. Det är bara ett fåtal sorter som klarar detta i vårt klimat.
Om du med ”inomhus” menar en torr lägenhet, skulle jag avråda från försöket. Själv brukar jag få problem med mjöldagg på de vinrankor som jag inte hunnit plantera ut under säsongen. Med ett växthus är det en helt annan sak, men det kan andra förklara bättre (äger inget själv, bara en kolonilott).
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2007, 12:47
Många vindruvor behöver väl också en period med kyla för att blomning och fruktsättning ska bli bra så jag tror inte det funkar att odla vinrankor för bärproduktion inomhus året runt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.