Full version: Misslyckad sådd
Merlin
Jag är så ledsen, buuuu sad.gif Den 19/1 sådde jag hängbegonia från Impecta en jättetjusig sort. Jag sådde efter alla kontens regler trodde jag, fröna ganska ytligt lite perlit över och så ett varmt ställe och regelbunden vattning. Ingenting har kommit upp sad.gif sad.gif Vad har jag gjort för fel????????? Sådden hölls lagom fuktig, den har aldrig torkat ut men heller inte stått för blött. Allting annat har ju grott i övermått tom rolleyes.gif
Och jag som för mitt inre såg hanging baskets fulla av fantasktiska begonior sad.gif
Elisabeth P
Usch stackare, men de kanske är såna som tar lång tid på sig.
Håller tummarna för att de är ena riktiga segisar och kommer när du minst anar.

Lisa
Merlin
Det är ju snart en månad sen jag sådde ...kan det verkligen ta så här lång tid sad.gif unsure.gif
Fenja
Vänta du lugnt en 4-5 veckor till, det är inte ovanligt att det tar tid. Var dock noga med att vädra sådden utan plast ett par timmar per dag så att fröerna inte ruttnar för dig.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Håller med Fenja , om jag läst rätt så är tre veckor det tidigaste du kan räkna med grodd ... kan mycket väl ta ännu längre tid

Många perenner kan ta 6-8v innan de gror, så där ligger begonian i lä .. smile.gif
Merlin
Nu känns det lite lugnare smile.gif jag hade ingen aning om att det tar så lång tid för begonia att gro. Fröna var pelleterade och skulle ss tidigt därför sådde jag redan i januari för att få frodiga plantor till sommaren. Kanske har jag tur trots allt ...jag fortsätter att drömma om mina hanging baskets ett tag till då wub.gif wub.gif Sorten heter Illumination abricot och såg så vacker ut så jag föll direkt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon