|
ingrid fuxwall
15-02-2007, 22:30
Och de flesta förrökar sig i rabatten så varför ställer man inte ut alla sorter?
kerstin z5-6
15-02-2007, 22:38
De frö som ligger i rabatterna klarar sig i alla fall här i norr under snön , ja De som förökar sig så att man " märker av dem " är ofta de ganska lättsådda perenner ,malvor , campanula osv Vore trevligt med Gentiana invasion , men jag har tyvärr inte fått någon sådan Du har helt rätt i att de fixar detta - av tusentals frö, milioner i tex digitalis, som ramlat ner från plantan blir det ganska många groddar varav åtminstone en del överlever nästa vinter Men om jag köpt o fått 10 frö -eller 20-dyra  av en speciell art är det inte säkert att någon av just dem fixar det .. Däremot dör inga frö av kyla, du har helt rätt i det Bor man så till att man märker att frössådderna hiinner bli stora innan nästa höst när de gror först i juni -ska man naturligtvis så och ställa ut allt ! men hos mej är det inte så ...
ingrid fuxwall
15-02-2007, 22:47
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-02-2007, 23:38) De frö som ligger i rabatterna klarar sig i alla fall här i norr under snön , ja De som förökar sig så att man " märker av dem " är ofta de ganska lättsådda perenner ,malvor , campanula osv Vore trevligt med Gentiana invasion , men jag har tyvärr inte fått någon sådan Du har helt rätt i att de fixar detta - av tusentals frö, milioner i tex digitalis, som ramlat ner från plantan blir det ganska många groddar varav åtminstone en del överlever nästa vinter Men om jag köpt o fått 10 frö -eller 20-dyra  av en speciell art är det inte säkert att någon av just dem fixar det .. Däremot dör inga frö av kyla, du har helt rätt i det Bor man så till att man märker att frössådderna hiinner bli stora innan nästa höst när de gror först i juni -ska man naturligtvis så och ställa ut allt ! men hos mej är det inte så ... Nu bor jag ju i en betydligt mer frodig landsända än dig och här gror betydligt mer än digitalis - som jag ser som ett ogräs Detta var en förflugen tanke hos mig då jag rivit mig i huvudet och undrat hur jag ska hålla reda på vad som ska sättas ut och vad som ska stå under lysrör. Att så perenner är nytt för mig, på några år i alla fall. Att förlita sig på vad som står på fröpåsen går inte och inte kan man fråga Er till råds vid varje fröpåses inköp, så var min tanke Men jag håller med dig, är det bara sju frön i påsen för 33 kronor så chansar man inte
kerstin z5-6
15-02-2007, 22:57
Ja man kanske inte slänger ut dem i rabatterna , men bor du så till kan du med säkerthet ställa ut det mesta av dina perenner och invänta vår och grodd då Du får testa  Vad som passar bäst Men  Detta har jag sagt förr -så ni som hört det behöver inte läsa  medan jag ligger vid poolen -med alla mina nya sorter utplanterade i maj juni Har man som utesåare kvar : Jobbet att skola , sköta o vattna små plantor i små krukor i + 30 Hinna med att sköta dessa trillifjorton småplant OCH samtidigt Vårstäda , vårgödsla vår rensa , klippa av första blommning , klippa gräs , sola sej , rensa ogräs ,bada , åka bort , planera nya rabatter , plantera nya rabatter under hösten , osv osv ... ( som ni förstår är det sista mest på skoj
fruberglund
16-02-2007, 09:04
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-02-2007, 22:57) Detta har jag sagt förr -så ni som hört det behöver inte läsa  medan jag ligger vid poolen -med alla mina nya sorter utplanterade i maj juni Har man som utesåare kvar : Jobbet att skola , sköta o vattna små plantor i små krukor i + 30 Hinna med att sköta dessa trillifjorton småplant OCH samtidigt Vårstäda , vårgödsla vår rensa , klippa av första blommning , klippa gräs , sola sej , rensa ogräs ,bada , åka bort , planera nya rabatter , plantera nya rabatter under hösten , osv osv ... ( som ni förstår är det sista mest på skoj  ??? Jaså  Men precis så är det ju här...fast jag gillar inte att sola så det går bort
Eva 33c
16-02-2007, 11:43
CITAT Detta var en förflugen tanke hos mig då jag rivit mig i huvudet och undrat hur jag ska hålla reda på vad som ska sättas ut och vad som ska stå under lysrör. Att så perenner är nytt för mig, på några år i alla fall. Om jag inte vet säkert att en viss sort gror utan kallperiod, så låter jag den få en kallperiod ute. Om man provar inne och inget händer efter ett antal veckor så har man ju förlorat så mycket tid. Men de tar ju ingen skada av en "onödig" kallperiod precis som du konstaterat. Sedan innebär ju inte det att du inte kan ställa dem under lysrör. När lämplig tid (6-8 veckor kanske. vissa vill ha 12...) passerat kan man ju ta in de och låta de få "vår" inne, om man har plats. Själv låter jag de perenner som ställts ut få stanna där till den riktiga våren. Inte för att jag av någon princip tycker att "utesådd är bäst" eller så, utan av rent praktiska skäl. Jag har inte plats under lysrören för alla de perenner jag vill odla, där växer nämligen chili, paprika blommor osv.De varmgroende sorterna sår jag inne i mars och räknar med att kunna ställa ut i växthuset i april när jag sätter på fläkten. Så länge de inte är omskolade tar de inte så mycket plats då jag bara använder en grön 8x8 kruka till varje sort. (bredsår i den sas) För min del är det också så att jag har mer tid att ta hand om småplantor på sommaren då jag är ledig än på våren. Det räcker med ettåringarna då. Den stora skillnaden på resultatet är just storleken på plantorna första säsongen. Kerstin planterar ut sina i maj-juni, jag i juli-augusti, och en del måste övervintras i kallbänk. För mig spelar dessa två månader mindre roll då jag räknar med att perennerna ska stanna många år i min trädgård. Sår man varje år så har man ju också varje år (utom första gången då) nya plantor att leka med i trädgården. Jag hoppas ingen väljer bort att dra upp egna perenner bara för att man inte kan rigga lysrör mm. Det går bra ändå, även i zon 5 där jag bor, och även man får vänta lite längre på plantorna.
ingrid fuxwall
16-02-2007, 22:13
CITAT (Eva 33c @ 16-02-2007, 12:43) CITAT Detta var en förflugen tanke hos mig då jag rivit mig i huvudet och undrat hur jag ska hålla reda på vad som ska sättas ut och vad som ska stå under lysrör. Att så perenner är nytt för mig, på några år i alla fall. Om jag inte vet säkert att en viss sort gror utan kallperiod, så låter jag den få en kallperiod ute. Om man provar inne och inget händer efter ett antal veckor så har man ju förlorat så mycket tid. Men de tar ju ingen skada av en "onödig" kallperiod precis som du konstaterat. Sedan innebär ju inte det att du inte kan ställa dem under lysrör. När lämplig tid (6-8 veckor kanske. vissa vill ha 12...) passerat kan man ju ta in de och låta de få "vår" inne, om man har plats. Själv låter jag de perenner som ställts ut få stanna där till den riktiga våren. Inte för att jag av någon princip tycker att "utesådd är bäst" eller så, utan av rent praktiska skäl. Jag har inte plats under lysrören för alla de perenner jag vill odla, där växer nämligen chili, paprika blommor osv.De varmgroende sorterna sår jag inne i mars och räknar med att kunna ställa ut i växthuset i april när jag sätter på fläkten. Så länge de inte är omskolade tar de inte så mycket plats då jag bara använder en grön 8x8 kruka till varje sort. (bredsår i den sas) För min del är det också så att jag har mer tid att ta hand om småplantor på sommaren då jag är ledig än på våren. Det räcker med ettåringarna då. Den stora skillnaden på resultatet är just storleken på plantorna första säsongen. Kerstin planterar ut sina i maj-juni, jag i juli-augusti, och en del måste övervintras i kallbänk. För mig spelar dessa två månader mindre roll då jag räknar med att perennerna ska stanna många år i min trädgård. Sår man varje år så har man ju också varje år (utom första gången då) nya plantor att leka med i trädgården. Jag hoppas ingen väljer bort att dra upp egna perenner bara för att man inte kan rigga lysrör mm. Det går bra ändå, även i zon 5 där jag bor, och även man får vänta lite längre på plantorna. Skönt att jag inte blir helt utfrusen Ärligt talat köper jag alltid på tok för mycket fröer så egentligen är det bara bra om några blomsterförsök misslyckats, man kan ju testa ett annat år. Det som jag är mest noga med är ju allt ätbart och de odlingarna sköter jag betydligt mer väl. Men vistelsen här på odla har medfört att jag planerat om trädgården och antagligen grävs ganska mycket av gräsmattan bort i sommar - där sätter jag potatis och sedan får vi se vad som hamnar där nästa år
kerstin z5-6
16-02-2007, 22:17
Inte alls -Det viktiga är att du hittar en metod som passar dej ... Ja vad ska man med gräsmatta till  Räckermed en liten grön plätt
Lena i Torslanda
16-02-2007, 22:19
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-02-2007, 22:30) Och de flesta förrökar sig i rabatten så varför ställer man inte ut alla sorter? Det gör man!! Jag ställer ut alla perenner och jag har det inte det minsta stressigt under semestern. De enda som får stå inne är en del Gentiana och givetvis mina Rhododendronsådder. Ettåringar är inte min grej - det skulle jag aldrig orka med. I år har jag testat GA3 för första gången på en del fröer som kräver 2 köldperioder och de får faktiskt stå inne men det är bara 4 sorter
Elisabeth P
17-02-2007, 11:34
CITAT (Lena i Torslanda @ 16-02-2007, 22:19) Det gör man!! Jag ställer ut alla perenner och jag har det inte det minsta stressigt under semestern. Jag funderar på att testa lite mer av din variant i år  . Andelningen är ju givetvis mycket p.g.a plastbrist. Jag börjar inse att när man även förälskat sig i änglar, fuchsior, pelargionier och stamros  så konkurerar de ju om utrymmet under lysrören  . Så i år blir det nog att prova lite mer perenner för utesådd, men jag kan ändå inte låta bli att ha några inne Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|