jennyjenny
Hej
Jag har varit med i flera forum där mina intressen för hästar och hundar har diskuterats. Väldigt ofta har det varit en fruktansvärt sur ton och moderatorn har behövt träda emellan.
Hur kommer det sig att trädgårdsforum har en sån trevlig ton? Det är en lättnad att få komma hit och läsa hjälpsamma inlägg.

Det är klart - en häst är ett levande djur och det är ingen som skulle anmäla dig för vanskötsel av en rosenbusken om den skulle råka illa ut rolleyes.gif

Är det så att petandet och pratandet med de små växterna gör oss till lite fridsammare människor? Vet att det gör mig till en bättre människa att få köra ner fingrarna i myllan och pipa av lycka när en blomma man längtat efter har slagit ut. Tom den stressade maken får sig en dos av min trädgård när jag tvingar med honom på kvällspromenader i ljumna sommarkvällen för att visa senaste pionblomma osv och han går ner i varv då.

Det finns undersökningar som visar att blodtryck går ner när man har ett husdjur, det borde finnas liknande för trädgårdägare mfl.

Vad tror ni?
Hellan
Jag tycker det är så avstressande och inspirerande att hålla på med små odlingsprojekt, det är så otroligt kul att se det man sått /planterat växa och bli vackert. Om man har en avslappnad inställning och ger sig tid att njuta av sin trädgård så är det med högsta sannolikhet blodtryckssänkande! Hälsar Hellan som älskar katter och odling! wub.gif
Fialotta
Visst är det avstressande att gå en runda
i sin trädgård...jag älskar mornarna med fågelkvitter
en kopp fika ute och titta vad som slagit ut denna morgon rolleyes.gif
Finns det någe bättre start på dagen...
jag känner det som en gåva efter allt grävande och rensande tongue.gif
Spännande tillvaro vi har wub.gif
ariana
Jag håller med er om att det är helt underbart med en trädgård
jag och min sambo jobbar tillsammans på helgerna, och det är så jätteroligt vi inspirerar varann---tror nog att det är blodtryckssänkande ochså. Och detta att gå ut på morgon och njuta av alla dofter och färger ta kort när skuggorna ännu finns, fick så fina kort igår skall försöka mig på någon dag om jag kan visa dem här, det skulle vara kul men jag vet ännu inte riktigt hur man gör, är nybörjare här tackar för fina bilder ni bjudit på och håller med om att det är mycket trevligt att läsa vad ni skriver här.
renate
Ja,du har rätt trädgården är avstressande,husdjur med.Jag planterade ut mina sommarblommar som jag hade frösådd,sedan satt jag nöjd i badenbaden och tittade ut över trädgården,aklejornar står i full blomm,det är oerhört vackert.Jag tog kort som jag lägger in i albumet när de är framkallade.Bondpioner blommar med,jag räknade dem idag och kom till 10 buskar,luktpioner inte räknat. :rolleyes:Jag kom visst av mig ohmy.gif inget ovanligt när det gäller trädgård tongue.gif wub.gif wub.gif
Hälsningar Renate
lisen
Själv kombinerar jag det bästa av två världar. Har rabbater som jag påtar i runt om stallet wub.gif laugh.gif
Nutten
Jag fixade en rabatt utanför klubbstallet idag, så jag kombinerar också två världar smile.gif
jennyjenny
Ja här finns ju några som har djur också.

Jag har nyss köpt en gård med min sambo och självklart skall det vara en flytande gräns mellan stall och trädgård. Tex tänkte jag mig en lavendelhäck längs ridbanan och odlar rosor inte bara för den vackra blomman och doftens skull utan även för att mina hästar älskar nypon laugh.gif

Mina katter och höns går inte ihop med min trädgård dock. De tycker att nyrensat/nyplanterat är bästa stället att kissa(katter) och sandbada(höns). Men det är bara att bita ihop och även om man tyckte att de där pionvallmona man drivit upp från frö såg mycket lovande ut och deras bädd utses till dagens sandbad så skall blodtrycket ändå inte gå upp. Man får väl sätta nät över dem nästa år... wink.gif
Posse
CITAT (jennyjenny @ 08-06-2003, 18:57)
Hej
Jag har varit med i flera forum där mina intressen för hästar och hundar har diskuterats. Väldigt ofta har det varit en fruktansvärt sur ton och moderatorn har behövt träda emellan.
Hur kommer det sig att trädgårdsforum har en sån trevlig ton? Det är en lättnad att få komma hit och läsa hjälpsamma inlägg.

Kanske är det så att många hund- och hästägare är ganska dominanta personer? unsure.gif
Almdalen
Jag tror att det är vår inställning, här försöker man att hjälpas åt, talar om sina egna erfarenheter och dömmer inte så mycket. Visst blir man lugn och harmonisk av trägårdsarbete, krafterna ödslar man där och inte på hur andra är.
Sedan är vi många som är djurägare också, bra kombination tycker jag.
biggrin.gif
Ina
Trädgårdspyssel är kanske mindre tävlings- och konkurrensinriktat? Det finns ju i och för sig "luktärtstävlingar" och sådant, men jag tror att de flesta som håller på med trädgård inte gör det för tävlandets skull - det kanske är vanligare i hund- och hästkretsar? Det är ju också lättare att dela med sig av fröer och att dela plantor än att göra motsvarande med en häst eller en hund så det kanske blir mindre avundsjuka bland trädgårdsfolk?

"Djupa" funderingar från Ina som gillar även hästar och hundar samt deras ägare! biggrin.gif
Hannele
De fridsamma väljer växter...? wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 09-06-2003, 22:55)
De fridsamma väljer växter...? wub.gif

Och djur .. säger fridsamma jag. biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Idag gick Felix "i väggen", det efter en hel timmas promenad.
Posse
CITAT (Felix matte @ 09-06-2003, 23:09)
CITAT (Hannele @ 09-06-2003, 22:55)
De fridsamma väljer växter...?  :wub:

Och djur .. säger fridsamma jag. biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Idag gick Felix "i väggen", det efter en hel timmas promenad.

ohmy.gif "I väggen" brukar väl betyda utbränd, utmattningsdepression....?
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 09-06-2003, 23:21)
ohmy.gif "I väggen" brukar väl betyda utbränd, utmattningsdepression....?

Japp. smile.gif
jennyjenny
Nu är detta det enda trädgårdsforumet jag använder och det kanske är en allmän intällning här just att man hjälper varandra och att det finns även mindre trevliga trädgårdsforum. Det kanske finns trevligare hästforum än det som jag har varit på också men jag har inte hittat något ännu tyvärr....

Det kanske är tävlingsbiten som sätter inte också som Ina skriver.

Vet dock inte om häst/hundfolk är mer dominerande än andra. En oangenäm tanke men skall verkligen fundera på detta. Rent spontant vill jag säga nej, men det kanske ligger något i det? Man skall ju vara "ledare" och "mer ranghög" än sitt djur och då¨smittas de av i sin attityd mot andra växter. Mina riddarsporrar ser stolta ut men struntar nog helt i om jag är blyg, mjuk person eller en agressiv människa .. hmmm

En annan tanke som slog mig och det är att medelåldern kanske är högre här än på häst/hundforum? Många inlägg som jag läst på bukefalos har varit tja, omogna.

Säger vuxna, ansvarsfulla, fulla av visdom Jenny(32 år) rolleyes.gif
Posse
CITAT (jennyjenny @ 10-06-2003, 09:52)
Vet dock inte om häst/hundfolk är mer dominerande än andra. En oangenäm tanke men skall verkligen fundera på detta. Rent spontant vill jag säga nej, men det kanske ligger något i det?

Såväl hundar som hästar dresseras och kuvas ju i allmänhet till max.
"Lydnadstävlingar" o.dyl.. sad.gif

Måste man prompt dressera något till fullständig underkastelse, kan man väl t.ex. försöka dressera sin dator.

Jag vill minnas att jag läste något psykologiskt någonstans att datorpysslande är så uppskattat just därför att många upplever sin dator som det enda i tillvaron som de verkligen kan påverka. huh.gif

T.ex. har ju i princip all makt att påverka politiken tagits ifrån oss sedan EU-anslutningen. sad.gif
jennyjenny
CITAT
Såväl hundar som hästar dresseras och kuvas ju i allmänhet till max.
"Lydnadstävlingar" o.dyl..

Nja nu drar du nog lite för stora växlar på det. Om du ser lydnadstävlingar osv så ser du att de flesta hundar tycker att det är vansinnigt roligt. Det är för det som en lek och då har man gjort rätt som tränare av hunden. Hänger du inte upp dig lite på just ordet "lydnad"? Det handlar ju inte om underkastelse i den negativa meningen.

Vad är det egentligen för djurmänniskor du har haft kontakt med wacko.gif
Hannele
Såväl barn som äkta makar dresseras och kuvas ju i allmänhet till max.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 10-06-2003, 14:17)
Såväl barn som äkta makar dresseras och kuvas ju i allmänhet till max.

Skriver du av egen erfarenhet wink.gif
eller ville du bara provocera
bruno
Det bidde lite fel innan när jag skulle lägga ett inlägg det blev en egen rubrik, men jag säger att den som säger
att barn och makar kuvas, har den varken man eller barn? Och till Posse säger jag, kom ut i vida världen, lämna
din så lättpåverkade dator och kom ut!

Ulrica
Hannele
Det är sällan man ser en make som får lov att städa, laga mat och sköta barn på sitt sätt...

Alla som gått i en vanlig skola, vet hur man kuvar barn; alla glada läraktiga förskolebarn sätts fort på plats. De ska inte lära sej mer än någon annan, inte på något annat sätt och inte någon annan gång.
Inte ens år 2003.
sad.gif
bruno
I vilken isolerad del av världen bor du? Du är annars hjärtligt välkommen hem till oss för att upptäcka att verkligheten är
en helt annan, åtminstone i hemmen som tillhör mig ch mina vänner.

Ulrica biggrin.gif tongue.gif
Hannele
"upptäcka att verkligheten är en helt annan, åtminstone i hemmen som tillhör mig"
Har ni en skola hemma i er lilla värld, Ulrica...?? unsure.gif
----------------

Vad har jag gjort? Jo, läst: "Såväl hundar som hästar dresseras och kuvas ju i allmänhet till max" Så kan man skriva - men inte lämpligt att göra en pastisch av det...
Hasse_h
CITAT (Hannele @ 10-06-2003, 15:17)
Det är sällan man ser en make som får lov att städa, laga mat och sköta barn på sitt sätt...
Alla som gått i en vanlig skola, vet hur man kuvar barn; alla glada läraktiga förskolebarn sätts fort på plats. De ska inte lära sej mer än någon annan, inte på något annat sätt och inte någon annan gång.
Inte ens år 2003.

Den verklighetsbeskrivningen känner inte jag igen. Bara för att det kan finnas sådana exempel betyder inte det att det alltid är så.

Seså, gott trädgårdsfolk, läs rubriken på denna tråd...
bruno
Vad skönt att höra att det inte bara är min sambo som är kuvad!!!! Tack!
Ulrica
jennyjenny
Snälla vad har jag gjort. Ville inte starta bråk utan mest berömma er som har ett sånt schysst forum.

Disskussioner där vågorna går högt är en sak men nu verkar det blåsa upp en storm.

Kanske bäst att stänga tråden innan detta blir för likt de forum jag pratade om i mitt först inlägg. unsure.gif
Tittiluringen
laugh.gif jag håller med dig jennyjenny... vad har du gjort? tongue.gif
närå, men jag håller med om ditt första inlägg! här är oftast en så otroligt
varm och vänskaplig ton och vilken otrolig vilja det finns att hjälpa varandra.

fast utvecklingen på ditt beröm var onekligen intressant att följa rolleyes.gif

Kram på er Alla! wub.gif
Tittiluringen
älskar nästan alla djur (avskyr hajar) och ÄÄÄÄÄlskar att gräva runt i någons trädgård då jag saknar egen.
Ina
Jag funderar lite på vad det är som gör att det blir "storm". Beror det på att man inte ser dem man pratar med på nätet? Det finns ingen möjlighet att läsa av kroppsspråk och mimik, inte att uppfatta suckar eller "pinsamma tystnader" utan man är hänvisad enbart till det som skrivs samt eventuella "smilisar". Vad tror ni? Jag vet att detta kanske är lite off-topic, men det kanske är relevant i alla fall?

...Ina funderar vidare... smile.gif

Jag trivs själv väldigt bra på Odla.nu och tycker också att det råder en generös och trevlig stämmning här! biggrin.gif
Posse
Personligen håller jag mig så gott som uteslutande här på "Småprat" och vet knappast hur det går till på övriga avdelningarna, men förutsätter att man där tämligen strikt håller sig till div odlings- och trädgårdstekniska spörsmål.

"Småprat" fungerar i mitt tycke (och tro) som ett mycket mer "mänskligt" forum som ofta går betydligt djupare och vidare än Odlas egen deklaration: " Småprat Trädgårdsprat i största allmänhet."
En funktion som jag värdesätter högt! smile.gif
lisen
Håller med Posse. Och med enbart smilisar blir det ju lite tråkigt. Vi är ju alla unika individer med olika åsikter och det skrivna ordet är väl inte alltid så perfekt. Lätt att missförstås, å andra sidan kan man förklara sig i lugn och ro utan att andra avbryter.

Och Jenny, åldern på Bukefalos är låg! Vill du prata häst får du gärna prata med mig laugh.gif
yla
CITAT (jennyjenny @ 08-06-2003, 18:57)
Hej

Hej hopp jennyjenny har du varit här
ryttartorget
jag har ju inte läst så mycket där men en del o ibland hettar det till där såväl som här
men det verkar vara rätt så bra stämmning o folk hjälper varandra me frågor o så
jag kollar där då o då,, fast jag bara e hästvakt då o då o inte har egen o inte skulle vilja ha egen ,,,aldeles för mycket oro

wub.gif wub.gif
sist jag va hästvakt i veckan som va blev Magica sjuk me feber o det blev transport till djursjukhus ,,,,,,men idag fick hon komma hem igen o har varit ute o lekt i hagen idag o jag kan dra ett djupt andetag o börja andas på nytt,,,,,,,,,, smile.gif laugh.gif o släppa mina numera avdomnade tummar smile.gif
anne
tongue.gif Har ett stressigt arbete och skall vara på fyra olika ställen i bland, pratar med massor med människor och framför allt lösa problem snabbt där mina tjejer och killar finns och arbetar. så Älskar jag att få komma hem. Ta en tur i skogen med Bessie påta runt i mina land och bara koppla bort vardags problemen. Bor så natur nära som möjligt . Ljungbyån rinner fram nedanför växthuset, har en hund, en katt, tolv underlater fem kanariefåglar och en del vilda djur på tomten. Önskar att alla skulle få ha en avstressande miljö och åtminstonde en liten del av sina intressen så de blev lite gladare och kropp och själ får njuta av livet. wub.gif Kram Anne
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 13-06-2003, 23:47)
wub.gif wub.gif
sist jag va hästvakt i veckan som va blev Magica sjuk me feber o det blev transport till djursjukhus ,,,,,,men idag fick hon komma hem igen o har varit ute o lekt i hagen idag o jag kan dra ett djupt andetag o börja andas på nytt,,,,,,,,,, smile.gif laugh.gif o släppa mina numera avdomnade tummar smile.gif

Skönt att Magica är frisk igen.
Vi kan väl hjälpas åt att hålla tummarna
så slipper du avdomnade tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
yla
CITAT (Felix matte @ 14-06-2003, 09:07)
CITAT (oldwolfie @ 13-06-2003, 23:47)

wub.gif  wub.gif
sist jag va hästvakt i veckan som va blev Magica sjuk me feber  o det blev transport till djursjukhus ,,,,,,men idag fick hon komma hem igen o har varit ute o lekt i hagen idag  o jag kan dra ett djupt andetag o börja andas på nytt,,,,,,,,,, smile.gif  laugh.gif  o släppa mina numera avdomnade tummar  smile.gif

Skönt att Magica är frisk igen.
Vi kan väl hjälpas åt att hålla tummarna
så slipper du avdomnade tongue.gif biggrin.gif laugh.gif

jag tror nog att du har varit en av dom som me positiv energi hjälpt till me tumhållning för Magica , så vem vet det är kanske däför hon klarat av både den stora operationen o den här "förkylningen"
vetrinären va förvånad att hon klarat operationen ,men hon är allt en stor o vacker totto så nu vet vi att hon är stark också rolleyes.gif tongue.gif o jag hoppas att hon ska slippa fler hemskheter
fast de har ju fört med sej att hon är superduktig när hon får sprutor o annat som hör till sjukdom hon rör sej knappt

Sitter och kollar skatungen nu till morgonfikat ( jag e morgon trött rolleyes.gif )
undras om den inte ska ta o flyga iväg snart nu

Ja o så de där me trädgårdsfolk (så vi inte tappar tråden) jag gillar verkligen stämmningen här på odla o det gjorde jag från första klicket biggrin.gif
här kan man verkligen få hjälp med ALLT o de är suveränt
man tackar ALLA vänner på Odla nu för alla svar o alla fniss o även allt allvarligt prat
nu ska jag sticka o hämta tre stora trälådor me ben på som ska bli mina pallkragar i år biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
där ska det ner sallad o annat smått o gott
vi ses ikväll alla odlaianer laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon