Full version: Såjorden
Maria_z5
Vad gör ni av såjorden när ni har skolat om?
Lägger ni den på komposten, kastar den eller gräver ni ner den i rabatterna? huh.gif
Är det rätt ställe att fråga på?

/Maria
RibesRubusVitis
Jag har nu börjat återanvända såjord när jag har gott om vindruvssticklingar som annars skulle kastas. Gjorde häromåret ett misslyckat försök att först sterilisera jorden i ugn (luktade vidrigt). Men om den bara får torka upp helt mellan varven, tycker jag den funkar som den är. Det gäller alltså för min del bara grova sticklingar, även t ex hibiskus och bougainvillea. Dessutom har jag numera såjord med små lecakulor.
fruberglund
Den billiga har jag slängt på komposten men det vete tusan om jag vill göra med S-jorden som är helt omöjlig att få tag på här i Jönköping. Får vänta tills mars innan nån får hem den sad.gif
kerstin z5-6
Kompost eller rabatt, återanvänder aldrig

Rubus -sterilisera i UGN ?? Har du ingen micro ? ohmy.gif
Maria_z5
CITAT (fruberglund @ 16-02-2007, 08:59)
Den billiga har jag slängt på komposten men det vete tusan om jag vill göra med S-jorden som är helt omöjlig att få tag på här i Jönköping. Får vänta tills mars innan nån får hem den sad.gif

Har du blomsterslottet där?
De har Jerle torf Växa såjord, har sått allt i den och inte ett mygg så långt ögat når.
Jag har blandat med grus och tycker att det med min ringa erfarenhet blir bra.

/Maria smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maria_z5 @ 16-02-2007, 12:27)
....Jag har blandat med grus och tycker att det med min ringa erfarenhet blir bra.......

wub.gif Den är inte att förakta

Jag brukar så i 'brätten' eller liknande där "rötterna" bildar som en jord klump På så vis 'följer jorden med' vid omplantering. Och de små resterna som blir 'över' blandar jag in i plantjorden i-å-med planteringen. Har jag totalt misslyckats med någon sådd ( sleep.gif vilket jag inte skriver om här inne om jag slipper) Då kastar jag all så jord
ewa zon 3
Kompost el rabatt här med.
Men eftersom jag behandlat frösåddskrukorna med Nematoder, mot sorgmyggelarver, så tar jag med ca en matsked såjord till omskolningskrukan.
Tror det var Anki V, här på forumet som skrev om det. wub.gif
På så vis hoppas jag att få med lite Nematoder till nästa kruka också.

/Ewa
Elisabeth P
CITAT (ewa zon 3 @ 16-02-2007, 12:35)
Men eftersom jag behandlat frösåddskrukorna med Nematoder, mot sorgmyggelarver, så tar jag med ca en matsked såjord till omskolningskrukan.
Tror det var Anki V, här på forumet som skrev om det. wub.gif
På så vis hoppas jag att få med lite Nematoder till nästa kruka också.

/Ewa

Det måste ju vara ett smart drag smile.gif

Lisa
Betty
CITAT (Maria_z5 @ 16-02-2007, 00:27)
Vad gör ni av såjorden när ni har skolat om?
Lägger ni den på komposten, kastar den eller gräver ni ner den i rabatterna? huh.gif
Är det rätt ställe att fråga på?

/Maria

Återanvänder aldrig, såjorden åker på komposten eller i rabatterna efter användningen. Vill inte riskera att utsätta nån sådd alls med sorgmyggslarver eller mögel.

Tycker att det är ett bra ställe att fråga på. smile.gif
RibesRubusVitis
Till Kerstin: betr. sterilisering var jag inte så klyftig att jag tänkte på mikron. Har ju en liten som bara rymmer en tallrik, men ingen djup skål som jag vågar använda i maskinen. (Undrar vad som händer, fysiskt, när allt vatten avdunstat…)
I stället fyllde jag den djupaste långpannan med en rågad jordhög och satte i bakugnen med alldeles för hög temperatur efter äppelpajen, kanske 225 grader.
kerstin z5-6
Namän ...smile.gif Jag gör såhär jag smile.gif
Fyller sålådan med väl fuktad såjord -kör 3 min med ett gammalt plastlock över byttan -upprepar detta några ggr -jorden ska ryka , men allt vatten behöver inte avdunsta ...

Låter svalna -sår -Att sterilisera stora mängder jord ser jag inga direkta fördelar med ..

Om jag saknar nematoder och det är dyra frö -OCH jag misstänker ev sorgmygg -DÅ gör jag detta .. kanske tre -fyra sådder/år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon