Full version: krämer och lotion
Monchichii
Hej,
Jag undrar vad som är bäst när man gör kräm eller lotion.
Vilket är bäst, är det att låta lavendeln, ringblomman, och rosblad ligga länge i oljorna/vaxet och sedan hälla bort "blommorna" dvs sila bort och tappa upp på nytt? eller lägga in dem i oljan eller vaxet och låta de ligga där "för alltid", dvs krossat sönder blommorna i vaxet eller oljan? eller ta skollat vatten och låta "blommorna" dra och hälla i vattnet i flaskor med bivax, olivolja eller mandelolja? Den sista kommer nog det bli lite tunt, för man blandar upp. Jag beställde och det kom en gratis fin bok med, men det stod inte när man skulle lägga ner "blommorna".

Det lite konstiga jag tyckte var att inte ock kom till mina flaskor. Bara sjäva flaskora kom. Men på mina creamburkar kom locken med.
Ophelia
Rent generellt är det att man gör en infusion på örterna. Kom ihåg att en infusion på örter är inte hållbar mer än ett par dagar om du nu skulle göra en sådan och inte tänker använda det på en gång. Det fungerar även bra att blanda ner örterna i den varma oljan (som står i vattenbad) och låta det sjuda i ca 30 min och sedan sila bort.

Lite enkelt skrivet smile.gif
Monchichii
Vad kan man göra med bivax både kaka och "små pluttar"?
Ska det också kokas i vattenbad, ska man ta bort blommorna/örterna?
Ophelia
Du kan värma olja och vaxet (eller vad du nu har) i vattenbad (tillsammans)och låta det smälta samman samt tillsätta örten och låta det sjuda samman i 30 min och därefter sila bort örten.

Du kan även koka en infusion (typ som te) i en kastrull, sila bort örterna, samt smälta samman olja och vax i en annan kastrull. Blanda samman under omrörning (successivt) och båda kastrullerna ska vara varma.

Infusionen blir bäst om du lägger örterna i en kastrull/kanna, häll på kokande vatten, låt stå i någon timme(2-3 tim).

I dina krämer kan du även blanda med honung och lanolin sägs vara toppen för hyn. Borax ska oxå vara bra att ha i krämer och lotioner då det fungerar som emulgeringsmedel för bl a bivax.
Fenja
Beställde du från Crearome så säljs ofta burkar, flaskor med separata lock. Du måste beställa båda.

Om man försöker att blanda vattenavdrag i olja och vax så skiktar det sig bara, i så fall måste man ha en emulgerare med. Kolla noga så att det blir rätt emulgerare det finns flera beronde på ändamålet.

Tänk på att en del av örternas verksamma beståndsdelar förstörs om de värms för mycket. Aloe Barbadensis tappar verkan helt om den blir 70 gradig till exempel, honung förstörs redan vid 40 grader. Avdrag i olja eller alkohol är enkla sätt att ta tillvara växternas egenskaper, det tar mellan 3-6 veckor att göra dessa och de görs på färska växtdelar. Oljan eller alkoholen silas NOGA innan den används. Viktigt att man bara använder kallpressead olja som är den finaste formen.

Det vanligaste är nog att man inte låter växtdelarna vara kvar i salvan, kan fastna i smårsår och orsaka inflammationer och annat.

Mvh
Fenja
Monchichii
Hej,

Tack för tipset! eller tipsen.
Det där med locken, undra om jag måste ombeställa för 500 kr?
Eller om det finns några bra burkar på ex Claes Ohlsson eller Åhlens?

Hur länge håller sig vax? kan man kyla in det eller? Hur länge håller sig krämerna?
Fenja
Vax håller sig i många år. Krämernas hållbarhet beror på vad du tillreder dem av. Den olja som är hållbarast är kallpressad olivolja, den håller en 3-4 år.
Mvh
Fenja
Monchichii
Och olivoljan håller sig lika länge med en örter och andra oljor i?
Fenja
Olivoljan har samma hållbarhet sedan du noggrant silar bort alla örtrester ja, om det är det du undrar? Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Blandar du in oljor med kortare hållbarhet så sänks hållbarheten givetvis. Undvik att spara blandade oljor om du inte ska ha dem i massagesyfte förstås. En massage olja kanske kan hålla 3-6 månader om du förvarar den svalt.
Mvh
Fenja
Monchichii
Tack, det var den frågan jag ville ha svar på om man ex sänker förbrukningsdatumet när man ska göra lotions och krämer. När man blandar in andra varor också.
Fenja
Jag gör mina salvor på kallpressad olivolja, bivax, sheasmör och mjölksyra, de håller 2-3 år kanske lite längre om de förvaras svalt.
Mvh
Fenja
Monchichii
Jag har köpt olivolja, mandelolja och bivax.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon