fruberglund
Jag har precis upptäckt denna söta blomma. Har sått den i år men folk säger den är svår så vi får väl se hur det går.

Nu hittade jag av en slump den här sidan med massor med underbara Stjärnflockor...är speciellt sugen på den längst ner på sidan med variegerade blad och den röda ovanför den wub.gif

Finns det nån som marknadsför fler än den vanliga här i Sverige? Nån som vet? De andra kanske inte är härdiga här ens?

Håll till godo smile.gif

Massor med Stjärnflockor
Penstemon
Jag köpte min variegerade blad för 2 år sedan , men den vart helgrön förra året wink.gif ska prata med den jag köpte av i sommar, funderar jag på.
Alba
Vilket urvlat oj där kan man få ha-begär.
Färgerna var sådana att man kan kombinera från riktigt ljusa till mörkaste vinrött. Det skulle bli en vacker palett.

Fru Berglund - vilken sötnos du har i signaturbilden.
fruberglund
CITAT (Alba @ 16-02-2007, 10:03)
Vilket urvlat oj där kan man få ha-begär.
Färgerna var sådana att man kan kombinera från riktigt ljusa till mörkaste vinrött. Det skulle bli en vacker palett.

Fru Berglund - vilken sötnos du har i signaturbilden.

Min lillpojke wub.gif
Alpiner i Halmstad
Tänk efter före.
Vi hade några mörkröda plantor för ca 8 år sedan. Plantorna hade ett sammanhållet växtsätt. fröställningarna var också trevliga. Efter några år hade vi självsådda småplantor på alla fria ytor. Vi släppte upp några av dessa småttingar. Resultatet blev en rödgrå tråkig blomfärg. Resultatet blev att vi drog alla plantor, även ursprungsplantorna som blivit stubbiga.
Under de tre följande åren kom det upp småttingar som fick bli kompost.
M.v.h. Bernt
Ewa L
Vad bra att du lägger in en brasklapp Bernt!! Så att vi kan lära av varandras misstag och slipper göra dem själv.

Jag hade hört något liknande så jag har två stycken, men inte i samma rabatt.
emmapemma
Jag försöker mig på att så Ruby Cloud iår (försökte även förra året, men la väl inte in tillräckligt med engagemang, för det misslyckades).

Abbey Road gillar jag annars, samt den vanliga. De passar väldigt bra ihop med rosor, och det är tanken att jag ska plantera de jag får upp / köper i en rabattrosenrabatt!
Alpiner i Halmstad
Se bara till att Ni klipper fröställningarna i tid. Vi man så kan man klippa nästan mogna fröställningar. Lägga dem på tork, och skaka ur det först mogna fröerna.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Hos mej frösår de sig knappast alls .. däremot är Campanula av alla slag otroligt duktiga på det
Mia, zon 3
Jag har inte heller sett till några frösådder....? Fast de jag har haft innan har iofs stått så allt nytt kvävs...
Men att de skulle vara svårsådda visste inte jag - jag plockade frön i en offentlig park för några år sedan, och de tog sig i mängder. De har inte blommat än, men jag tror att det kommer i sommar.
Och vad som är vackert är ju en smaksak - jag älskar de stjärnflockorna som är lite "smutslila" i färgen, men de som är mer skrikrosa klarar jag mig bra utan.
Eva 33c
Jag sådde den rena arten (alltså ingen färgvariant) för många år sedan och den självsår sig måttligt, det finns alltid några småplantor på gång intill den. Hos mig har en del avkommor blivit mer rosa än moderplantan, som är grönvit. Jag gillar de bleka färgerna bäst på denna växt.
kerstin z5-6
Astrantia maxima gillar jag , stora puderrosa blommor
ewa zon 3
Tack för den länken Fru Berglund smile.gif

CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2007, 15:38)
Astrantia maxima gillar jag , stora puderrosa blommor

Oj vilken fin färgkombination med Vebascumen och lammöra är det väl?
Finns den som frö?

/Ewa
kerstin z5-6
ja det tror jag smile.gif Fast jag har köpt min av <Hannelotte KIndlund i Övertänger smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag gillar Stjärnflocka, har några sorter i min trädgård och jag har aldrig märkt av några fröplantor, utan än så länge är plantorna skötsamma rolleyes.gif
Penstemon
Det som är bra med växten , är att den klarar ändå till zon 7(uppe i sorsele) för den fick jag se där första gången när jag gick där som hemsamarit 1984.
Eva St
Jag har av den vanliga bleka varianten och den har inte frösått sig. Har däremot delat den ett flertal gånger med gott resultat.
Har också en planta med varigerade blad men den har inte växt på samma sätt och är mer sparsam i blomningen . Tänkte flytta den till våren och se om den får bättre fart på annan plats. Men visst är Stjärnflockan en härlig växt.
Eva St
Kajsa
Har sedan många år problem med Mineraflugor på mina stjärnflocka och det är omöjligt bli av med dessa, oavsett sort. Bladen får stora vitbruna torkpartier, larverna äter inne i bladvävnaden, har plockat och plockat men det kommer igen varje sommar. Det kan visst gå på andra perenner också med, men som tur är har det uteblivit. Så jag har nog funderat på att gräva bort mina stjärnflocka, tyvärr.
Maria_z5
Stjärnflocka är jättefint de har en så vacker for tycker jag. Lite skulptral med den taggiga kransen runt den runda bolliga formen. wub.gif

Lät det flummigt? tongue.gif

/Maria
Ophelia
Roligt att se så olika varianter smile.gif

Tycker om stjärnflocka, det är en vacker växt som fungerar så bra tillsammans med många andra växter. Inte utmärkande så det skriker och kan sammanbinda rabatter smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon