MrsBean
Hej alla.
Petade ner fröer till "pelagonnävor" för två veckor sedan.
Redan har är tittat upp många tongue.gif ,vilket e underbart. Det som beskymrar mig är att de nu ska bli långa o rangliga.
De stod i söderfönster,ganska varmt ....nu har jag flyttat dem till en svalare plats. Gör jag rätt??
Vore tacksam för lite vägledning.......Kram MrsBean
Betty
Ja du gör alldeles rätt som flyttar dem till en svalare plats. Ge dem extrabelysning (lysrör, lågenergilampa - ej vanlig glödlampa) ca 15 timmar/dygn så ränner de inte så mycket på höjden. smile.gif
MrsBean
Tack för snabbt svar!!
Jag har ingen sådan lampa...kanske min man kan ordna nått?!
....Annars hade jag en fundering på min "kallfarstu" där fönstret vätter österut....kan det funka?

MVH MrsBean biggrin.gif
Betty
CITAT (MrsBean @ 16-02-2007, 10:45)
Tack för snabbt svar!!
Jag har ingen sådan lampa...kanske min man kan ordna nått?!
....Annars hade jag en fundering på min "kallfarstu" där fönstret vätter österut....kan det funka?

MVH MrsBean biggrin.gif

Tror tyvärr inte att ljuset från fönstret räcker till i alla fall...
En lysrörsarmatur kostar ingen större slant och är en bra investering för kommande frösådder - för det brukar bli så - fler o fler för varje år...
rolleyes.gif
ewa zon 3
Du har redan fått bra råd men kom att tänka på att ...........
kanske har du någon skrivbordslampa med ett kort lysrör el lysrörs-bänkbelysning. Viktigt att lysröret är nära småplantorna, ca 10 cm.
Om du inte kan flytta ned lysröret till plantorna får du flytta upp dom till lysröret genom att stapla något under.
Annars är det ett bra tips som Betty säger, att investera i en lysrörsbelysning. Har man tur så kan man få el köpa begagand lysrörsarmatur. Fråga runt lite.
Rangliga plantor gör ingen glad

Erodium pelargoniiflorum har jag också sått och har små plantor som står svalt under lysrör.

/Ewa
kerstin z5-6
Du behöver alltså ett vanligt lysrör -med kallvitt ljus + en armatur -synd om de ska bli gängliga .... 10 cm över plantorna och 14-16 tim /dag ska det lysa
MrsBean
ok, detta ska jag nog kunna lösa. Ni har rätt det blir ju bara fler o fler för varje år.......man e liksom fast.. tongue.gif

tack igen,jag återkommer om utgången av det. Kram
MrsBean
Ännu en fråga från mig............
Har satt in mina Tiarella i kylen nydligen.....läste här sedan att de var varm-groende, stämmer det!? På Impecta stod att de behövde en kylperiod.
Är det efter den ,de behöver värme då eller?!
Jag är lite trög på det här....kan någon ge råd??? sad.gif
Merlin
CITAT (MrsBean @ 16-02-2007, 21:32)
Ännu en fråga från mig............
Har satt in mina Tiarella i kylen nydligen.....läste här sedan att de var varm-groende, stämmer det!? På Impecta stod att de behövde en kylperiod.
Är det efter den ,de behöver värme då eller?!
Jag är lite trög på det här....kan någon ge råd??? sad.gif

Jag sådde tiarella/spetsmössa för ett par år sedan, jag ställde sådden utomhus i februari och dom kom upp i april men blommade inte första året utan först året därpå. Dom är förtjusande i en halvskuggig/sjuggig rabatt. Jag har dom tillsammans med funkior, myskmadra, träjon och alpklematis smile.gif
MrsBean
Javisst e Tiarella fina. jag hoppas mycket på dessa, att de ska bli något utav dem.
Hade tänkt ha dem som lite marktäckande i en lite skuggigare del av trädgården. Även funkia,astillbe mm finns där. Vad tror ni!?
Mrs Bean
kerstin z5-6
Tiarella brukar gro efter tre veckor om man har dem i värme
MrsBean
Kerstin!
Behöver de ingen kylperiod då!? Gror de endå? huh.gif

Mvh MrsBean/ Caroline
Betty
CITAT
Tiarella polyphylla, and wherryi ,  Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination

enligt Tom Clothier på Seed Germination Database - Perennials
kerstin z5-6
Nej de behöver ingen kyla för det mesta utan gror snällt utan , enligt min erf.
Här kan du läsa mer om folk som sått just den
Sålista

Skulle den inte ha grott inom tre v kan man ju alltid kasta ut dem ..
men jag hade 80 % grodd inom två -tre v
MrsBean
Tack tjejer!
otålig som jag är tar jag ut dem från kylen nästa vecka(den ena laddningen)...då har de varit i kyl 3 veckor i alla fall!!
Provar ....så får jag väl se om det häder nått.

biggrin.gif Kram Caroline
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon