trollehatt
16-02-2007, 10:04
Hur gör jag nu för att få dem att gro, är det försent. Kallperiod?
trollehatt
16-02-2007, 12:08
Såg att Kerstin i någon tråd skrivit att Violen är mörkgroende, stämmer det med alla sorter? Min är Columbine..
kerstin z5-6
16-02-2007, 12:21
Försent ? nej det blir det ju inte med perenner
Diantus skulle jag så och ställa ut -direkt -de kan gro inom 12 timmar , men de behöver jättemycket ljus , gror fint ute -tidigt
Många violer är mörkergroende -täck fröna med gruslager -ställ gärna ut sådden -annars mörkt inne
Lars-Olof Arvids
16-02-2007, 12:47
Jag gjorde misstaget att så svavelnejlika tidigt inomhus förra året. De grodde mycket snabbt, och sedan kunde jag inte ge dem tillräckligt med ljus. I år väntar jag ett par månader till med dem.
Olle
trollehatt
16-02-2007, 12:54
OK, jag har källare med belysning så jag hoppas kunna hantera dem, annars får jag så om senare. Nejlikan är redan ute nu och jag väntar med spänning till imorrn för att se om det har grott.
Kerstin: Ska jag ta in dem igen då och placera dem i källaren eller ska de vara kvar ute?
kerstin z5-6
16-02-2007, 13:13
Jag tror du missförstår mej -de ska ut för att INTE gro än .. de ska gro först i vår eftersom de är så ljuskrävande att lysrörsljuset är för uselt
De gror inne på 12 timmar , men du får svåra problem med överlevnad om du gör så nu
De ska alltså aldrig tas in
trollehatt
16-02-2007, 13:17
Tur det finns dom som begriper nåt ....
Jag låter dem snällt stå bedvid violerna då och hoppas få se underverk framåt vårkanten i båda pyttsarna ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.