Full version: Perennsådder.
Alpiner i Halmstad
Det har hänt en enda gång att vi förvarat en såddkruka i kyskåpet. vi ville testa om vi kunde få Lilium formosanum v. pricei att blomma samma år som vi sådde dem. Visst grodde de före de stod ute, men frampå hösten kunde vi inte skilja sådderna åt.
Efter sådd förvarar vi krukorna något dygn i rumstemperatur, samtidigt som vi sprayar jordytan med vamt vatten.
Krukorna får sedan stå i skugga ute, med skydd mot katter och trastar.
Fröerna avgör själva när ljus och temperatur är lämpliga för att gro.
Vi täcker jorden i såkrukan med ett lager av stenkross 2-4 mm.
Materialet hindrar fröerna från att flyta omkring vi störtregn.
Vi undviker perlit på jordytan, därför att det blir lätt grogrund för alger.

Så vill vi se våra sådder nu.

M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Stenkross är jättebra på ytan , det använder jag med -perlit i såjord gör den luftig , men jag hålle med om algbildningen
ewa zon 3
Ingen perlit på ytan här heller blir bara grönt. Halkgrus fungerar bra för mig smile.gif 2-4 mm står det på påsarna.

/Ewa
fruberglund
Det här ska jag ta till mig och använda mig av nästa år, grus på ytan alltså. I år blev det vermiculit eftersom jag har en påse hemma jag köpt nån annan gång.

Hur stora krukor har ni i backarna Bernt? Jag har precis köpt några såna billigt och har tänkt ställa krukor i sen när jag skolar om och din storlek såg ut att passa perfekt.
Alpiner i Halmstad
Vi sår arter, som gror under våren och skolas när de är hanterbara, i fyrkantiga krukor 7x7x8 cm. Det blir 5x8=40 krukor i en back.
Vi sår arter, som skall tillbrings första vintern i kruka, det vi också kallar för långsamgroende frö, i krukor med måtten 9x9x10cm. Det bilr 4x6=24 krukor i en back.
Fördelen med backarna är att man lätt flyttar hela backen med krukorna.
Eftersom krukorna står på i galler i backbotten är det mindre risk att krukorna blir för blöta.
M.v.h. Bernt
Helen i Piteå Zon 5
Jag har frösått både -06 och i år Lilium formosanum v. pricei. Fjolårets plantor står ute i 'övervintringslådorna' får väl se till våren hur det har gått med dom. Hur/var odlar ni Bernt era plantor av Lilium formosanum v. pricei? Visst var det så att dom även blommade år 1? /Helen
fruberglund
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 16-02-2007, 15:04)
Vi sår arter, som gror under våren och skolas när de är hanterbara, i fyrkantiga krukor 7x7x8 cm. Det blir 5x8=40 krukor i en back.
Vi sår arter, som skall tillbrings första vintern i kruka, det vi också kallar för långsamgroende frö, i krukor med måtten 9x9x10cm. Det bilr 4x6=24 krukor i en back.
Fördelen med backarna är att man lätt flyttar hela backen med krukorna.
Eftersom krukorna står på i galler i backbotten är det mindre risk att krukorna blir för blöta.
M.v.h. Bernt

Jamen vad bra, jag hade tänkt omskola i 9x9 krukor så då kommer mina 5 backar räcka alldeles utmärkt smile.gif
Alpiner i Halmstad
Helen. Vi såg det som en utmaning att få en lilja att blomma samma år som den såddes. Vi lyckades med både dem vi daltade med och dem som själva fick bestämma.
De plantor som står i rabatt täcker vi med ett plastlock, och dem som vi inte fick ut står nu relativt torrt i vårt kallväxthus.

Lilium formosanum v. pricei.

M.v.h. Bernt
Helen i Piteå Zon 5
Hhmmm, då kanske inte det är så stor chans att dom överlever i mina rabatter wink.gif men jag har gott om plantor, jag får testa rolleyes.gif Tack för svaret Bernt! /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon