Full version: albino är albino
amaira
För ett år sedan ungefär ställde jag en fråga om den genetiska skillnaden mellan albino (rödögd vit) och rödögd vit.

Jag minns inte riktigt alla turer, men av någon anledning blev det en mycket hetsig diskussion, som jag uppfattade gick ut på att det var sak samma, och kunde jag inte fatta det så var jag dum.
Ja jag var elak också som instisterade, det måste bero på personlig aversion.

Jag tog mycket illa vid mig och avbröt diskussionen. Det är inte roligt att på bred front kallas dum.

Idag vet jag mera. Ja, att jag inte är dum visste jag förstås då med . (Jag är inte ens dum mot människor även om jag kan brusa upp ibland)

Alltså, albino är albino = rödögd vit hos möss och de flesta djurarter, annan ögonfärg hos ett fåtal andra arter. (Och vissa djurslag har inte albinogenen alls än.)

Är det bara "högmod och skryt" att "svänga sig" med olika uttryck för något som ser likadant ut och inte går att skilja på med ögonen?
Jag kan inte få det till det.

Orsak nummer ett är att min livsnyfikenhet och kunskapshunger ger mig livsglädjen i mitt liv.
Att vilja veta, gör livet fascinerande och spännande och till ett stort äventyr. wub.gif

Att förstå och kunna, ger livet en extra dimension. Att använda kunskap för att skryta inför andra skiter jag fullständigt i. Däremot älskar jag att dela med mig, att kunna visa på sånt som jag själv ser som Livets storhet och fascinerande sidor.

Jag är dessutom naiv nog att tro att även andra människor kan bli "lyckliga" av att få upptäcka detsamma som jag blev/blir lycklig över att få uppleva/upptäcka. Och det händer faktiskt även ibland

Att ha kunskap om det som finns omkring en, ger livet en extra dimension! Det finns helt plötsligt så oerhört mycket mera att "SE"! Oavsett var jag är och vad jag gör:
Kunskap öppnar sinnen!
Och sinnen är ju som fallskärmar har jag hört, de fungerar bara när de är öppna.

Nå, vad gör det för skillnad då, rent konkret, att kunna sklija en albino från en rödögd vit?

Ja, om man "inte bryr sig" så spelar det ingen roll. Håller man på med avel kan det ha en mycket grundläggande betydelse, eftersom man får olika avkomma av de olika varianterna, eftersom de baseras på helt olika gener.

Många gånger går det inte att se skillnaden med ögat, men djurets "blue-print" (DNA/arvsanlag) finns högst konkret i varje cell av det.

Det finns möss som har kritvit päls, utan att ha albinogenen. Det finns rödögda möss som inte har albinogenen.

Dessa djurs vita färg beror på en ( oftast komplicerad) genkombination, och dessa rödögda möss bär på en speciell gen för rödögdhet som genetiskt saknar samband med albinogenen.

Och rent praktiskt? För "vanligt folk"? Kan det ha någon betydelse?

Ja, faktiskt. I vissa fall kan det det.

Vill jag till exempel skaffa mig en vit (albino) katt, men inte vill ha en DÖV katt, vet jag vad jag ska söka efter.
Utseendemässigt kan jag inte skilja dem åt, men får jag veta föräldrarnas färger, kan jag sedan tala om ifall det har normal hörsel eller är döv!

Generna och deras funktioner är en oerhört komplicerad "historia" som människan inte alls har särskilt stor koll på, trots kartläggningen av flera arters genom (genkartor), människans bland annat (det s.k. "Hugo-projektet).

Färggenetik är en ytterst begränsad del av genetiken, men även den är både svår och komplicerad om man inte håller sig strikt till vissa "fasta regler", och även då kan man råka ut för oförklarliga överraskningar.

Det roligaste med färggenetiken, är att den faktiskt går att exprimentera/leka med som vanlig lekman. Och att man ofta ganska långt kan hålla reda på vad det är som händer i ens färgavel.

wub.gif
Anki på Öland
Har den vita färgen och dövhet ett samband hos möss också?
Hos hundar har den ju det. Färggenetik är jättespännande och ett jättestort ämne, men intressant!!
Anki
KURT
Jag är inte säker att detta klargjorde något! Albino=frånvaro av pigment (melanin), det finns alltså INTE någon albinogen! Sedan kan man sakna pigment i hela kroppen, eller bara i vissa delar av kroppen. Saknar man pigment i ögonen så blir de röda, saknar man bara pigment i huden/pälsen så blir man vi men har inte röda ögon (t ex de vita älgarna).

Formellt så är albino = fullständigt frånvaro av pigment.

KURT
En bra översikt över alla de gener som kan påverka melaninproduktionen i möss kan man få om man läser "Review – Pigment Gene Focus The Color Loci of Mice – A Genetic Century"
Ramoth
Eftersom katter kom upp kan jag inte låta bli att kommentera - även om det blir lite OT.

För det första - några "äkta" albino katter finns inte. Dvs inga som totalt saknar pigment och alltså även är rödögda.

Vill man försäkra sig om att den vita katt man vill ha är hörande så märks det i god tid innan katten kan lämna sin mamma (12-14 veckors ålder) eftersom kattungens dövhet kommer i dagen runt 3-5 veckors ålder (kommer tyvär inte ihåg exakt) Döva kattungar föds hörande för att sedan förlora sin hörsel pga en degenerering av innerörat. När detta sker märks det vanligtvis väl då kattungen "plötsligt" för ett annat beteende pga hörselskadan.

Vita ungar som har sk. "hörselfläck" - färgad fläck mellan öronen - kommer sannoligt att få behålla sin hörsel. Den färgade fläcken försvinner under kattens första levnadsår.

Risken för dövhet hos vit katt är störst bland de som har blå ögon.
En orsak till att mycket få uppfödare ger sig på att försöka få fram just blåögda katter.

citat:
"Utseendemässigt kan jag inte skilja dem åt, men får jag veta föräldrarnas färger, kan jag sedan tala om ifall det har normal hörsel eller är döv!"
slut citat

Nej, föräldradjurens färger säger inget om ungarna kommer att bli döva eller inte. Den enda ledtråden är att känna till om det har förekommit mycket resp. lite dövhet i släkten.
Du får annars gärna utveckla vilka färger som ger dövhet, för det är inget vi kattunppfödare känner till.
Whiskuchi
CITAT (Ramoth @ 16-02-2007, 12:38)
Risken för dövhet hos vit katt är störst bland de som har blå ögon.
En orsak till att mycket få uppfödare ger sig på att försöka få fram just blåögda katter.

Ett tillägg till detta: Katter som är odd-eyed hör ibland (ofta?) på örat som sitter på samma sida som det färgade ögat och är döva på sidan med blått öga. Har jag hört. wink.gif
amaira
CITAT (KURT @ 16-02-2007, 11:56)
Jag är inte säker att detta klargjorde något! Albino=frånvaro av pigment (melanin), det finns alltså INTE någon albinogen! Sedan kan man sakna pigment i hela kroppen, eller bara i vissa delar av kroppen. Saknar man pigment i ögonen så blir de röda, saknar man bara pigment i huden/pälsen så blir man vi men har inte röda ögon (t ex de vita älgarna).

Formellt så är albino = fullständigt frånvaro av pigment.

Ja, så kan man säga det, om man vill. (förutom att det faktiskt finns en albino-gen, beteckand c - lilla "c" - därför att den återfinns på locus C - stora "C" - som står för "Colour" = fullt utfärgade hårstrån oavsett färg, dvs pigmentvariant.)

Eftersom det bevisbart finns en ren albinogen, är jag inte helt säker på att det verkligen är fullständigt korrekt att kalla även andra genetiska rödögda vita varianter för albino, även om det görs i dagligt tal.

Men oavsett vilket - jag kan gå med på att kalla alla rödögda vita för albinos till den som så önskar tongue.gif - vill du själv KURT, som i andra sammanhang är så "kunskaps-noga", förenklande slå ihop olika genetiska varianter till en enda, när det bevisligen gör skillnad i vissa situationer? (du ser, jag är lite nyfiken på dig också smile.gif )

Partiell albino, ja det får du också gärna kalla dem, de som bara delvis saknar pigment. Bara du är medveten om, att du ALDRIG kan avla fram en albino ur en renavlad sådan, mer än du kan avla fram en albino ur en stam renavlade fullfärgade. Eftersom albino-genen saknas.

(det kan hända att det sker (mutation), men det går ALDRIG att medvetet AVLA fram.)

Angående din länk KURT, tack för den smile.gif , så visst är det fantistiskt så många nya upptäkter som görs hela tiden. Och även märkvärdigt hur människoran numera även kan manipulera fram nya genkombinationer.

Det finns till och med numera gröna självlysande möss!

Ramonth. Jodå, det finns albinokatter (med röda ögon, ja). Fast det var inte vad jag syftade på i det jag skrev, utan mer allmänt "vita katter".

Och återigen är det bra att veta vilka gener det är som är inblandade och som uttrycker den vita färgen.

Många gener är ofta "kopplade" till andra egenskaper. Och särskilt muterade gener (som är de gener som ger alla andra färger förutom "viltfärgen) kan ofta vara kopplade till olika sjukdomstillstånd och/eller defekter.

Hos katt finns det framför allt 3 olika gener som skapar rent vit päls. Kanske flera som jag inte vet om?

Nu är jag inte särskilt kunnig vad gäller just kattens genetik, så jag kan ha fel - rätta mig gärna den som finner fel.

Kattens vita färger är:

Albino - baserad på genen c.

Fullständigt vit, fläckig katt, baserad på genen S

Dominant vit, baserad på genen W

De olika generna återfinns alltså på helt olika platser i kromosomerna, och de arbetar också (kodar för olika proteiner) på olika vis.

Och de är genetiskt kopplade till olika andra gener!

Det är genen S som orsakar dövhet. Och (som jag minns det nu) enbart på det eller de öron som saknar pigment.

En vitfläckig katt (vars fläckar baseras på genen S) kan ju ha mer eller mindre vita markeringar, och några blir faktiskt helt vita, men är i grunden "vitfläckiga".

Så, rent logiskt, om din vita katt har fläckiga föräldrar, är risken stor att den faktiskt är döv.

Nu är ju genetikens irrvägar lite mer komplicerade än så här, och det är inte alltid som man med blotta ögat med säkerhet kan avgöra vilken eller vilka gener som dyker upp ur den genetiska soppan. biggrin.gif

amaira
CITAT (Anki på Öland @ 16-02-2007, 11:48)
Har den vita färgen och dövhet ett samband hos möss också?

Jag vet faktiskt inte. Att sambandet fanns hos hundar visste jag inte heller.
Piccante
CITAT (amaira @ 16-02-2007, 14:20)
......../Nu är ju genetikens irrvägar lite mer komplicerade än så här, och det är inte alltid som man med blotta ögat med säkerhet kan avgöra vilken eller vilka gener som dyker upp ur den genetiska soppan.  :D

Där slår du huvudet på spiken Amaira. Genetik är oftast mycket krångligare än vad man först tror. Nu minns jag husdjursgenetiken lite dåligt för det var så länge sedan men jag vill minnas att vita höns t.ex. De är inte vita för att de är albino eller för att de har anlaget för vit färg. Vit färg är ganska ovanligt i naturen pga att det ger dålig kamouflage osv. Utan höns och andra djur med för den delen kan vara vita för att en genkombination hindrar andra gener från att koda. Därför kan individer bära gener för färg (genotyp) men utseendemässigt (fenotyp) syns ingen färg eftersom pigmentet inte bildas.
Så visst kan möss och andra djur finnas i både "äkta" albinovariant och vita varianter där fjädrar/päls inte färgas men ögonen kan vara normalt pigmenterade, för de kan styras av helt olika gener.
Ramoth
Du får nog ge mej betydligt mer än bara ditt ord på att det finns albinokatter för att jag ska tro det.
Kompisen som inriktiat hela sin uppfödning på just vita katter och aktivt letar efter all kunskap och info i frågan hävdar med bestämdhet att albinokatter INTE finns. Hennes uttalande väger än så länge betydligt tyngre.
Gossen Ruda
Varför inte Googla?
Ramoth
CITAT (Gossen Ruda @ 16-02-2007, 17:38)
Varför inte Googla?

Ha ha !
Ibland är du ett snilla Gossen tongue.gif

Alltså:
Hittade en text i PDF-format av Ylva Stockelberg - Känd för alla kattintresserade och erkänt duktig. Så här skriver hon:
"Det lär också ha föds någon ren albinokatt (med rödaktiga ögon"

Inte ens hon är alltså tvärsäker, å då snackar vi om ett riktigt profs.
Men amaira vet absolut säkert wacko.gif . . .

Ytterligare internetfynd. Denna gång vet jag inte vem författaren är.

"Albino
Äkta albinism orsakas av att aminosyran tyrosin inte kan omvandlas till melanin på grund av att ett enzym saknas. Det har varit osäkert huruvida äkta albinism har funnits hos katt överhuvudtaget. Bamber och Herdman beskrev albino-katter redan 1931, men inga korsningsförsök hade gjorts."

Sedan hittade jag inget mer som verkade relevant.
upptäckte att det fanns en fisk som heter Albinocat och så hamnade jag på någon suspekt porrsida ...blink.gif
Slutsatsen är att någon enstaka albinokatt kan ev. finnas.

Kunde vara intressant att få veta var amaira hämtat sina uppgifter från.
Jag är också fortfarande intresserad av teorin om att föräldrarnas färg skulle kunna berätta om ungarna blir döva eller ej . . . Men det gällde väl albinokatter när jag tänker efter, å chansen att jag eller någon jag känner skulle råka på en sådan tycks vara microskopisk.
zaaritha
Fjutten; vårt ena marsvin-- kallades albino, när vi köpte honom.
Han är vit m röda ögon--MEN: han har svarta öron! unsure.gif
amaira
CITAT (Leocarpus @ 16-02-2007, 14:58)
Genetik är oftast mycket krångligare än vad man först tror.

Absolut, visst är det så.

Så, som med många andra oerhört komplicerade ämnen, använder man sig av "förenklade liknelser" för att åtminstone delar av det ska kunna bli överskådligt för "oss vanliga människor" att förstå. smile.gif

CITAT
Utan höns och andra djur med för den delen kan vara vita för att en genkombination hindrar andra gener från att koda. Därför kan individer bära gener för färg (genotyp) men utseendemässigt (fenotyp) syns ingen färg eftersom pigmentet inte bildas.
Rätt uppfattat Leocarpus.

Det här gäller för "albino" också. Osynligt i generna finns "den riktiga" färgen, fast albinovita bildar inget pigment på grund av en enda gen, c. (eller snarare en dublering av genen, eftersom den är recessiv)

Ramoth. wacko.gif på dig själv, kul att träffas huh.gif
CITAT
Men det gällde väl albinokatter när jag tänker efter
Om du tittar efter vad jag skrivit istället för att tänka efter tongue.gif så ser du att det inte gällde albinokatter.

Orkar inte titta efter själv vad jag skrivit, det är möjligt att jag skrivit otydligt. Det är som sagt inte ett lätt ämne.

Jag är definitivt inget proffs på kattgenetik ursäkta att jag yttrar mig - varför bli så himla "arg"??? unsure.gif Eller är du hånfull? kan inte tyda "dig" - och, ja, jag kan hänvisa till var jag läst detta.

Minns inte exakt var jag hittade det, men att goggla är en bra idé. genetic cat albino

När det gäller genetik kommer man inte så långt genom att söka på svenska sidor, tyvärr. I alla fall har inte jag lyckats finna bra sidor om lite mer avancerad genetik - som fortfarande är begripliga.

I övrigt vet jag inte varför jag ska "övertyga dig" Ramoth, mot din egen vilja? Du väljer själv vad du vill tro på. Det får vi ju alla göra
wub.gif I stort sett all kunskap handlar ju faktiskt om "tro"...

vita-katt-gener

Och där står faktiskt att dövhet hos katter även är kopplat till W-genen, och inte bara S-genen.
Fortfarande gäller ju att en helvit katt efter fläckiga (spotted) föräldrar, S-genen, är vit pga S-genen, och därmed kopplad till dövhet.
Lars-Olof Arvids
Jag är inte så insatt i ämnet, men hittade den här sidan som kanske kan vara intressant:

http://www.messybeast.com/whitecat.htm

Olle
amaira
Egentligen kan man väl sammanfatta ursprungs-påståendet, att en albino är en albino, såhär:

Man skiljer mellan fenotyp och genotyp.

Fenotyp betecknar hur ett djur ser ut. Fenotypiskt är en rödögd vit alltid albino.

Genotyp betecknar vilka gener som styr färgen, och går inte efter utseendet. Ett djur som fenotypiskt är albino, behöver inte alls vara det genotypiskt.

Att ha koll på genotypen, kan i vissa lägen vara viktigt. T.ex. vid avel, och när vissa färg-gener är kopplade till defekter.

Och så förstås, enbart för sitt eget höga nöjes skull, för att det är roligt med kunskap. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon