Regna
Köper Chiquita-bananer var tredje dag. Skulle ha föredragit deras ekologiska, men de ger mig halsklåda och utslag, så jag köper deras besprutade. Ändå så verkar det finnas kryp som trivs på bananerna.

Först trodde jag att det kunde vara skador och mögel.
Men sen så växte några delar, och flyttade på sig under loppet av ett par dagar, samtidigt som andra delar torkade in och mer och mer såg ut som sköldlöss och lite åt hållet ullöss (även jag inte såg tydliga ullöss, så fanns deras ludd där innan jag sköljde av bananerna).

Bananerna var nyuppackade, precis nyinkomna till butik när jag köpte dem i onsdags.
Första gången som jag sett något annat än fruktflugor och sorgmygg som trivs på besprutade bananer.
Betty
Bläk så äckligt! Hoppas det inte finns risk att de där typerna flyttar över till krukväxterna... huh.gif
Alba
Jag skulle ringa på hälsovårdsnämnden och fråga. Tänk om det är något giftigt.
zaaritha
VAD är det för äckel? blink.gif
kristerh
vet inte vad du har för ohyra men jag har hittat ullöss på bananer wink.gif
vita små tussar...
Påtan
Det är ju ändå en frukt som vuxit i naturen och där finns ju både ett och annat , det är nog bara att gilla läget. thumbsup.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag skulle ta det som ett gott tecken, hittar man ohyra på frukterna kan de ju inte ha använt så starka bekämpningsmedel i odlingarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon