Full version: VALMMO
joulanta
Hej
Jag tycker om vallmo av alla slag
Men hur tidigt ska jag sätta dom perenna vallmo för att dom ska blomma samma år?
Jag har läst att dom gör det vid tidig sådd men är det nu i februari eller ska jag vänta ett tag?
Bor i zon 6-7 så sommaren är ganska långt borta. Fördelen är att jag startar växthuset i mitten av april.
Elizabet huh.gif
Mia, zon 3
Det beror nog mycket på vilken sorts vallmo du menar - det finns ju massor av perenna vallmo?
joulanta
Jag menar orientalisk vallmo i olika färger samt blå bergsvallmo
elizabet
Kajsa
Har bara sått Orientalisk vallmo en ggn, satte ut sådden i februari i kylan, med en galler låda över, så slänger man på lite snö ibland. Fick små plantor på våren. Samma med Blå Bergvallmo den har jag sått flera ggr av egna frön och fått många plantor, dom gror bättre än köpta frön.

Poppi Choir boy, som inte blommade förän tredje året.
kerstin z5-6
Blå bergvallmo som tillhör en egen art Meconopsis -kommer aldrig att blomma år ett -i alla fall är det mycket sällsynt) hur tidigt du än sår

-Det är heller inte något man önskar med just den , eller med någon perenn överhuvudtaget
Däremot kan det vara en fördel att så ganska tidigt om man bor i z6-7
Bergvallmon kan du så 3v innan du ska ut i växthuset -ställ dem så svalt till därute som möjligt,
de växer bättre om de ha mycket svala rötter nattetid

Har du sett denna ?
papaver spicata -silverludet bladverk perenn
Fenja
Det finns MASSOR av ettåriga vallmor som du kan sätta i samma rabatt som de perenna så får du blomning i år i alla fall! smile.gif
Mvh
Fenja
Monarda
Pattys Plum är en av mina favoriter. Den har klarat sig två vintrar nu och jag hoppas få se henne till våren igen. Även Royal Wedding är perenn och den har blommat troget varje sommar sedan tio år.

Monarda
Och så här ser Royal Wedding ut.

joulanta
Hej
Oj va fina bilder av vallmo!!
Vart har du hittat frö av papaver spicata med silverludet bladverk?
Finns ju så många olika färger och varianter.
Elizabet
kerstin z5-6
Jag har nog köpt dem , men det var länge sen så jag minns inte varifrån fröna kom -men jag kan ju samla om jag får påminnelse i höst -de är fröäkta
Mia, zon 3
Jag satte små plantor av 'Patty's Plum' och 'Perry's White' förra våren. Hoppas de orkar med en flytt i år.... Har ju inte fått några blommor än, såklart, men de kommer väl.
Den "vanliga" orangeröda orientvallmon som fanns när jag flyttade in har jag försökt flytta, men det blir ingen flytt, det blir alltid delning.... Plantan klarar sig jättebra på nya stället, och på gamla kommer alltid ett gäng nya upp, fast jag tycker att jag gräver halvvägs till Kina....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon