Elisabeth P
Jag har sökt runt lite och det verkar som om alla riddarsporrar är mörkergroende?

Däremot står det lite olika om huruvida de behöver kylas?

Vad är era erfarenheter?

Den jag har heter Delphinium x cultorum, Rosy future F2
Dessutom har jag tagit frön från min blåa som jag har i mitt album.

Lisa
kerstin z5-6
Många är mörkergroende -därför täcker jag alla med gruslager
Inga är vad jag vet i behov av kyla för att gro
Elisabeth P
Okej, så även om de inte skulle behöva mörker så mår de inte dåligt av det?
Har ochså sett att en del sätter in dem i mörka skåp?

Lisa
kerstin z5-6
täcker man med grus..funkar det bra
grynet
Hejsan Jag har sått Riddarsporrar i olika färger,och fick rådet att ställa dom mörkt o svalt..gjorde det i 14 dagar,sen ställde jag dom under lysrör och nu har dom flesta kommit upp Sen sådde jag Romersk Riddarsporre,och den ställde jag direkt under lysrör,och den grodde nästan på en gång ohmy.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
romersk riddarsporre Consolida ajacis som är ettårig gror snabbt ,är släkt med Delpinium , men inte riktigt samma växt
grynet
Delphinium "Splish Splash" romersk riddarsporre,heter den jag sådde och som redan kommit upp under lysröret..det står inget på påsen om den är 1-årig eller perenn,men bladen är anorlunda än dom andra..och lite mörkare..
kerstin z5-6
Den är bienn , dvs tvåårig , men kan fröa av sig och stanna kvar på så sätt
Elisabeth P
Och nu verkar det som om mina kommer så smått yahoo.gif , efter ca 14 dagar i mörker och svalt
thanks.gif
kerstin z5-6
Va kul smile.gif de blir säkert jättefina !
malin72
aha vad bra.....har tagit fram frön till riddarna och ser nu att dom ska stå mörkt ...svalt whistling.gif
men om det räcker med grus över dom hur länge ska det vara mörkt då???????? när ska man ställa dom under lyset unsure.gif
Elisabeth P
Bör jag ta fram dem under lysrör nu när de börjat gro?
De kan fortfarande bara anas, så små är de.
Men dom finns där yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon