Full version: Undersökningsplikt
faith
Jag har en vän som ska köpa en bostadsrätt och hon undrar över det här med undersökningsplikten. Vart vänder man sig om man vill ha hjälp med att undersöka en bostadsrätt? Finns det firmor som arbetar med sånt? Mäklaren visste inte.. unsure.gif
AnitaO
Visste inte mäklaren?? ohmy.gif
Illa tycker jag.
Det finns många firmor och det beror ju på var hon bor.
Anticimex kan i alla fall hjälpa till med sånt, och dom finns ju på många platser i landet.
AnitaO
Sök på "fastighetsbesiktning" på gulasidorna.eniro.se
torvan
Du kan också få hjälp av konsumentvägledaren där du bor.
rolleyes.gif torvan
arno
En mäklare som inte kan förmedla hjälp med besiktning skulle jag inte vilja ha med att göra. mad.gif
Var det en medlem i "Golden Brokers" månne? tongue.gif
netaave
Byt mäklare!
AnitaO
CITAT (netaave @ 16-02-2007, 16:47)
Byt mäklare!

Tyvärr kan nog inte köparen välja mäklare.
Det är säljaren som är kunden och har redan gjort sitt val.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Anticimex fick mycket dåligt kritik ang. Besiktningar av hus eller lägenheter.
faith
Jag sökte på Eniro och fick bara upp en firma på vår ort - Anticimex. De andra firmor som Eniro visade ligger närmare en timmes bilresa härifrån. Anticimex ska ha 2.500 kronor, jag ringde och frågade. Men det låter inte bra att de fått dålig kritik. Jag ska nog vända mig till konsumentvägledaren när de har telefontid nästa gång och fråga.

Min vän tackar för er hjälp! smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (faith @ 16-02-2007, 18:07)
Jag sökte på Eniro och fick bara upp en firma på vår ort - Anticimex. De andra firmor som Eniro visade ligger närmare en timmes bilresa härifrån. Anticimex ska ha 2.500 kronor, jag ringde och frågade. Men det låter inte bra att de fått dålig kritik. Jag ska nog vända mig till konsumentvägledaren när de har telefontid nästa gång och fråga.

Jag tror det var i plus någon gång, men är int ehelt säkert. Men i alla fall var det problem.
AnitaO
CITAT (faith @ 16-02-2007, 18:07)

En timmes bilresa tror jag iofs inte är nåt större problem.
Den firman vi anlitade när vi köpte detta hus låg längre bort än så.
Bee
Men hallå - det var en lägenhet det var fråga om eller? Då kan det ju inte vara alltför komplicerat att klara av själv. Det är ju inte fråga om att kolla mögel i källaren, ruttna fönsterbågar och sånt. Det tillhör ju föreningen.
Vad kan det finnas för dolda fel i en lägenhet som gör det värt att betala tusenlappar till en felsökare?
Klura
CITAT (Bee @ 16-02-2007, 19:25)
Men hallå - det var en lägenhet det var fråga om eller? Då kan det ju inte vara alltför komplicerat att klara av själv. Det är ju inte fråga om att kolla mögel i källaren, ruttna fönsterbågar och sånt. Det tillhör ju föreningen.
Vad kan det finnas för dolda fel i en lägenhet som gör det värt att betala tusenlappar till en felsökare?

Nej det är inte en bara en "lägenhet" utan en andel i en hel fastighet man köper.
Medlemmarna i föreningen äger hela fastigheten tillsammans.
Alltså alla lägenheter, källare (inkl mögel), vind, tomt, garage mm mm.
Det man betalar för är rätten att nyttja en bostad i denna fastighet kan man säga.

När man köper en bostadrätt så är det mycket viktigt att kolla föreningens ekonomi. Är den inte bra så ska man inte köpa.
Mät även lägenhetsytan, det fuskas mycket och är det en gammal lägenhet så är det inte alls säkert att det stämmer.
Faith, be din vän kolla upp att mäklaren verkligen är registrerad.
Jag tycker det osar illa om den personen.
Helen i Skåne
Vi har anlitat Anticimex när vi köpt och sålt hus och de va outstanding! När vi köpte var huset besiktigat och det fanns inget att anmärka på, när Anticimex besiktigade så läckte taket och det fanns mögel under golvet i vardagsrummet plus tusen andra småsaker. Priset gick ner åtskilligt! De var ÖVERALLT och jag blev rent nervös för vad de skulle hitta som de letade! Men det är ju ett stort företag, kanske det var på en speciell ort eller så som de inte var bra? Vi tackade i alla fall vår lyckliga stjärna för Anticimex! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon