Full version: Inomhusprimula
Christa
Så här års säljs ju små primulor i olika färger som krukväxter. Om jag planterar dem i trädgården i sommar, klarar de vintrarna här då?
Lena i Torslanda
Nu vet jag ju inte var du bor men de klarar vintrarna här på västkusten iaf.
kerstin z5-6
De klarar z6 smile.gif
Ophelia
Planterar man ut dem lite lagom tidigt så kan den t o m blomma ute en sväng till hösten smile.gif

Köpte på mig ett X antal för några år sedan i syfte att plantera ut dem.

Problemet är väl mest att få dem att överleva inne. Men förvaras de svalt med lagom vatten så brukar det fungera.
Christa
Tack så mycket för svar! Jag köpte en lila med vit kant som är så söt. Nu när jag vet att de kan plantearas ut så köper jag kanske flera färger. smile.gif
askar
Nu måste jag bara se om de finns i min butik... älskar Primula
den håller och blommar ju i månader inomhus.smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag brukar köpa sånna direkt när dom kommer och har dom ute så fort det är plus grader smile.gif under jan-feb brukar dom komma .
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052qatped

min mormor har en blommande primula ute som snart har blommat i ett helt år utan att vila hela våren från mars och sen oavbrutet tills nu
Christa
Är det någon av er som haft sådana ute i landet i många år? Finns det några färger som klarar sig bättre än andra eller är de bra på att överleva alltihop?

Jag har för mig att jag planterat sådana ute någon gång men att min bara överlevde ett par år.
Ophelia
Upplever inte att färgen skulle ha något med överlevnaden att göra däremot tycker jag nog att det är svårt att få dem att leva vidare i kompakta lerjordar men kommer om och om igen i mer humusrika lerjordar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christa @ 17-02-2007, 11:51)
Är det någon av er som haft sådana ute i landet i många år? Finns det några färger som klarar sig bättre än andra eller är de bra på att överleva alltihop?

Jag har för mig att jag planterat sådana ute någon gång men att min bara överlevde ett par år.

vi har inhemska i landet ,
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/primula/pr...mu/welcome.html
Ylva i Dalarna
Jag har jordviva för tredje året nu och den blommar fantastiskt nästan hela sommaren. Jag passar på att köpa varje år, så blir de fler och fler. odlar i zon6-7 rolleyes.gif
Ylva
Christa
CITAT (Ylva i Dalarna @ 18-02-2007, 20:07)
Jag har jordviva för tredje året nu och den blommar fantastiskt nästan hela sommaren. Jag passar på att köpa varje år, så blir de fler och fler. odlar i zon6-7 rolleyes.gif
Ylva

Är det också sådana som säljs som krukväxter?
Mia, zon 3
Jag sätter ut varje år, men de klarar sig inte så jättemånga år hos mig. Jag har för styv lerjord, tror jag, och alldeles för mycket konkurrens i mina gamla rabatter.
Men en av mina "inspirations-bilder" som ligger hemma föreställer en trädgårdsgång helt kantad av jordvivor, med pärlhyacinter bakom... så urgulligt!
Ylva i Dalarna
Ja, jordvivorna köper jag i affären...tror att de heter så, det kanske är hybrider....men jag odlar i sandjord med mycket kompost och brunnen dynga.
Ylva
kerstin z5-6
Går de ut beror det nog mera på att de är kortlivade i sig,eller sitter i fel jord , blir överväxta etc ..än att de inte klarar zonen.
malin72
CITAT (askar @ 16-02-2007, 20:15)

laugh.gif laugh.gif tänk vad olika det är jo jag tycker jätte mycket om dom men har aldrig lärt mig hur dom vill ha det inne unsure.gif unsure.gif mina dör sad.gif
torkar i bladen ser fula ut och dör sad.gif sad.gif
askar
CITAT (malin72 @ 19-02-2007, 11:18)
CITAT (askar @ 16-02-2007, 20:15)

laugh.gif laugh.gif tänk vad olika det är jo jag tycker jätte mycket om dom men har aldrig lärt mig hur dom vill ha det inne unsure.gif unsure.gif mina dör sad.gif
torkar i bladen ser fula ut och dör sad.gif sad.gif

Jag har ståendes på bordet, vattnar när de känns torra.smile.gif
kerstin z5-6
Agneta har primula fingar smile.gif Själv klarar jag sällan dem inne -mer än ett tag .. antigen övervattnar jag och då ruttnar de ju -eller så torkar de sad.gif I uterum med + 15 ser de glada ut ..däremot
Får du dem att blomma om Agneta ? Lyllos smile.gif
askar
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-02-2007, 11:47)
Agneta har primula fingar smile.gif Själv klarar jag sällan dem inne -mer än ett tag .. antigen övervattnar jag och du ruttnar de ju -eller så torkar de sad.gif I uterum med + 15 ser de glada ut ..däremot

Senast jag hade blommade de i flera månader, det kom nya blommor
och de såg fina ut hela tiden.
Sen åkte vi bort och vattningen var inte lika noggrann... då fick jag slänga.

Ska ta mig ut i veckan och se om de finns att köpa nu.smile.gif
kerstin z5-6
CITAT (askar @ 19-02-2007, 11:54)
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-02-2007, 11:47)
Agneta har primula fingar smile.gif Själv klarar jag sällan dem inne -mer än ett tag .. antigen övervattnar jag och DÅ ruttnar de ju -eller så torkar de sad.gif I uterum med + 15 ser de glada ut ..däremot

Senast jag hade blommade de i flera månader, det kom nya blommor
och de såg fina ut hela tiden.
Sen åkte vi bort och vattningen var inte lika noggrann... då fick jag slänga.

Ska ta mig ut i veckan och se om de finns att köpa nu.smile.gif

Ja de finns här i Skellefteå -så nog borde de ha hunnit upp till er -och jag menade nog att DÅ ruttnar de ..
malin72
ja jag blir avis iallafall tongue.gif tongue.gif jag har aldrig fått en att blomma om,bara dom som sitter ute i jorden wub.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon