laluna
wacko.gif men ni har ju varit så vänliga och hjälpt mig förut biggrin.gif Tog tempen på min matkällare som jag hade tänkt ha som odlingsplats, den höll 8+ nu när det visar 1+ ute. Det blir aldrig minus där inne men är det för kallt med 8 grader? Lysrören borde ju värma lite. Kan täppa för hålet ut för att kanske få upp det nån grad eller två. Borde jag sätta in en värme fläkt?

Tack för era välkomnande oxå wub.gif
Lady Hamilton
Det är liiite svårt att svara 'rakt av' på din fråga smile.gif Om du skall 'dra upp' plant från sådda frön så behöver du i allafall +15* hellst +20* Men sedan när planten är 'skolad' så är +15 ypperlig temperatur att fortsätta att driva planten i. Men vid +8* så växer inte planten nå vidare bra. Sedan beror mycket på ljus och lite andra förhållanden. Det är svårt att ge "generella" råd. Det är mycket enklare om du frågar mera 'specifikt' om en viss växt smile.gif
kerstin z5-6
Det går säkert bra , men gro kommer de inte att göra i så låga temp
Men det kan du ju lösa med att låta dem gro inne.

fast .. Visst bodde du på Västkusten ?
då kan du ju säkert så och ställa ut alla dina perenner, och dina ettåringar är det för tidigt för ännu
laluna
Hade tänkt få dom att gro i vardagsrummet där det är varmt men där har jag inget extra ljus. Tror inte att maken accepterar att jag hänger ljusramper i vardagsrummet. Så min tanke var att flytta ner dom där när dom börjat växa till sig lite så att de inte blir rangliga utan förhoppningsvis blir fina plantor.
Elisabeth P
Tjatig ska du absolut inte känna dig.
Jag har varit här inne i över ett år nu och jag "tjatar" fortfarande om än det ena och än det andra. Det finns så otroligt mycket kunnigt folk här så svar får man bästan alltid, och vill de inte svara så måste de ju inte wink.gif tongue.gif .

Den som inte frågar får heller inget veta smile.gif

Man kan ställa frösådderna på diskbänken med, där har man ju ofta en bänkbelysning.

Lisa
kerstin z5-6
De behövs ju ljus i större mängd först efter det att plantan grott, så det går bra -diskbänken går fint -när det grott bär du ner dem -direkt -behåll plasten över sådderna på -Palla upp dem så de är 10 cm under rören

för jag hör att du vill så nu tongue.gif
Sådana människor går inte att stoppa laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Om du har en djungel i mars -skyll inte på oss .. vi har fullt upp med vår egen djungel - biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
laluna
Tack Kerstin biggrin.gif Jag har blivit helt besatt av att få så!! Kan inte tänka på annat just nu än vart jag skall ställa dom, hur jag skall få dom att överleva och vart dom skall planteras ute sen laugh.gif Tänker att sår man för tidigt så är väl det värsta som kan hända att dom blir förstora eller?
Testade förra året att direktså ute och det var inte min grej, tog alldeles för lång tid och antagligen så rensade jag bort allt för det var bara en blomma som kom upp. Därför tänkte jag dra upp några av varje sort inne för att markera för mig själv att rensa inte här när jag sen ev slänger ut lite extra frön.
Tålamod är inte min starkaste grej rolleyes.gif
kerstin z5-6
Jag har sått i mer än 10 år , men jag klarar fortfarande inte av direktsådd

ja det du kan förlora är en fröpåse smile.gif ev blir de väldigt stora

Försök att hålla dej ifrån ettåringarna ett tag -köp en ny påse perenner i så fall smile.gif
Ja man blir besatt -det är underbart smile.gif

Lycka till med dina sådder
ewa zon 3
CITAT (laluna @ 16-02-2007, 18:52)
Borde jag sätta in en värme fläkt?

Jag tycker att en värmefläkt med termostat är ovärdelig. Förutom uppvärmning till önskad temperatur håller den också luften i rörelse och det förbättrar klimatet kring växterna.

Får också hälsa dig välkommen till forumet och att fråga är absolut inte tjatigt smile.gif

/Ewa
kerstin z5-6
pui ... så tur du sa det Ewa:) Jag håller med smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon