CITAT (Xiphoideus @ 17-02-2007, 17:58)
Som du säger är det gammal hederlig skånsk åker. Alla våra grannar har gjort på samma sätt, dvs fräst några gånger och ev (som vi) lagt på en halv dm ny jord för att förbättra och jämna ut. Jag tror också att ligustern borde klara detta utan att vi ska behöva plantera om hela häcken.
Ska fylla på i hålen med ny jord och ev försöka räta upp den om det går. Avvaktar med klippning tills risken för frost är helt över, men sedan måste det väl ändå vara bättre att komma igång med klippning så att förgreningen kan börja? Vi satte häcken förra året i augusti/september så den har ju faktiskt haft ganska många månader på sig att bygga rötter, särskilt med tanke på att vintern varit så mild.
Såvitt jag vet så händer inte mycket med buskars rötter över vintern, inte ens om vintern varit mild. Viloläge helt enkelt.
Tror också att buskarna mår bättre av att få utveckla sina rötter under en växtsäsong innan man klipper första gången. Nackdelen är att ni förlorar ett år av den gradvisa uppbyggnaden av häcken. Fördelen är möjligtvis att tillväxten efter första klippningen blir yvigare ju mer rötter som plantorna hunnit utveckla. Chansen att den blir tät ner till ökar, med andra ord. Sedan beror det förstås på hur stora plantor ni satte....... (Lite tankar fram och tillbaka, inget entydigt svar...) Vad säger dom på stället som sålde plantorna?
Sedan är min erfarenhet med nyplanterade häckar på åkerjord att man behöver någon slags marktäckning för att inte ogräset ska ta över. Det finns flera varianter: bara täckbark, markduk under täckbark (går fortfarande att trä över plantorna), halm, färskt gräsklipp..... Om man lukar och rensar innan man lägger på täckmaterialet så håller det i alla fall undan ett tag och så är det mums för maskarna också.