Full version: Ligustern lutar!
Xiphoideus
Planterade ligusterhäck kring vår nyanlagda tomt i höstas. Vi hade fräst lerjorden ordentligt så den kändes acceptabel att plantera i. Nu efter det myckna regnandet och blåsandet upptäcker jag att häcken lutar betänkligt och det har bildats stora hål i jorden vid rötterna. Kan jag bara dra upp ligustern så att den blir rak igen och stampa till jorden eller kväver jag rötterna då? Har inte klippt häcken än utan funderar på att göra det i mars, kan det vara riktigt?
Åsa, mälardalen zon 2
Fräst lerjord ordentligt låter inte bra, lerjord som man fräser mycket brukar bli mer kompakt, syrefattig och cementlik än ofräst lerjord.

Vad blandade ni upp lerjorden med och hurpass tung lerjord pratar vi om?

Är det riktigt tung lerjord skulle jag föreslå omplantering tidigt i vår så fort tjälen släpper och nedgrävning av en massa grovt organiskt material. Häcken ska ju stå mer än några år så riktigt grundarbete brukar löna sig i längden. Bara dra till buskarna och stampa till jorden låter inte som om det skulle ge ett bra resultat för framtiden.

+Numera brukar man ofta rekommendera att häcken ska få växa en säsong innan man klipper så det är ingen brådska med beskärning.

Hålen vid rötterna som finns just nu skulle jag täppa igen med jord så de inte torkar när vårvintersolen börjar lysa.
Sommartorparn
Hur styv lera är det? Liguster är en oerhört tålig buske. Är det vanlig skånsk åkermark så är min erfarenhet att buskar växer utan varje sig djupgrävning eller jordförbättring. Fyll igen med jord där det har blivit hål. Täck sedan varje år marken runt buskarna med ett tjockt lager växtmaterial, t.ex. gräsklipp, så kommer maskarna att dra ner det i jorden. Humus gör mest nytta i det översta skiktet!

Tror inte heller det är någon fara med lutningen. Jag antar att det ska bli en klippt ligusterhäck, och då kommer ni ju att klippa ner den och sedan forma den medans ni släpper upp den 10-20 cm per år. När den är uppvuxen kommer ni inte att se att dom nedersta 10 cm lutar!
Xiphoideus
Som du säger är det gammal hederlig skånsk åker. Alla våra grannar har gjort på samma sätt, dvs fräst några gånger och ev (som vi) lagt på en halv dm ny jord för att förbättra och jämna ut. Jag tror också att ligustern borde klara detta utan att vi ska behöva plantera om hela häcken.

Ska fylla på i hålen med ny jord och ev försöka räta upp den om det går. Avvaktar med klippning tills risken för frost är helt över, men sedan måste det väl ändå vara bättre att komma igång med klippning så att förgreningen kan börja? Vi satte häcken förra året i augusti/september så den har ju faktiskt haft ganska många månader på sig att bygga rötter, särskilt med tanke på att vintern varit så mild.
Sommartorparn
CITAT (Xiphoideus @ 17-02-2007, 17:58)
Som du säger är det gammal hederlig skånsk åker. Alla våra grannar har gjort på samma sätt, dvs fräst några gånger och ev (som vi) lagt på en halv dm ny jord för att förbättra och jämna ut. Jag tror också att ligustern borde klara detta utan att vi ska behöva plantera om hela häcken.

Ska fylla på i hålen med ny jord och ev försöka räta upp den om det går. Avvaktar med klippning tills risken för frost är helt över, men sedan måste det väl ändå vara bättre att komma igång med klippning så att förgreningen kan börja? Vi satte häcken förra året i augusti/september så den har ju faktiskt haft ganska många månader på sig att bygga rötter, särskilt med tanke på att vintern varit så mild.

Såvitt jag vet så händer inte mycket med buskars rötter över vintern, inte ens om vintern varit mild. Viloläge helt enkelt.

Tror också att buskarna mår bättre av att få utveckla sina rötter under en växtsäsong innan man klipper första gången. Nackdelen är att ni förlorar ett år av den gradvisa uppbyggnaden av häcken. Fördelen är möjligtvis att tillväxten efter första klippningen blir yvigare ju mer rötter som plantorna hunnit utveckla. Chansen att den blir tät ner till ökar, med andra ord. Sedan beror det förstås på hur stora plantor ni satte....... (Lite tankar fram och tillbaka, inget entydigt svar...) Vad säger dom på stället som sålde plantorna?

Sedan är min erfarenhet med nyplanterade häckar på åkerjord att man behöver någon slags marktäckning för att inte ogräset ska ta över. Det finns flera varianter: bara täckbark, markduk under täckbark (går fortfarande att trä över plantorna), halm, färskt gräsklipp..... Om man lukar och rensar innan man lägger på täckmaterialet så håller det i alla fall undan ett tag och så är det mums för maskarna också.
Xiphoideus
Tack för bra tips! När vi köpte häcken på plantskolan sa de att vi skulle klippa ner den direkt efter plantering. Några dagar senare köpte vår granne samma häckplantor på samma ställe, och fick istället rådet att vänta med klippning till våren... Så vi har valt att avvakta tills nu alltså, men nu känns det som om man har varit ståndaktig länge nog! Vi köpte inte de allra minsta plantorna utan de som redan hade klippts en gång, så de ser ut att vara bra förgrenade nerifrån redan.

När vi satte häcken i början av hösten lade vi barkmull omkring, just för att slippa ogräs. Har för mig att jag läst någonstans att barkmull skulle vara bättre än täckbark för detta syfte och det verkar ha fungerat bra, inget ogräs syns till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon