Irene_L
Jag har fått frön av Jättestäpplilja och jag vet inte hur den vill ha det wink.gif
Ska jag så och ställa ut eller låta den stå kvar inne?
Hoppas någon kan hjälpa mig.
smile.gif
mvh
Irene
kerstin z5-6
1, oändligt tålamod -de är grässtrån i några år smile.gif

Har sått E. robustus De har ställts på vanligt sätt i 15 grader och grodde
på 2 veckor. Grobarheten mycket stor och lätt tycker jag.
-så i småkrukor ett par frö i varje-du förstår varför senare
Föresten la jag fröna i blöt först en natt -tror jag läst det nånstans

men sen :
Rötterna är gula sköra och lagrar näring , de första åren växer de rakt ner
Sen sprider de ut sig i spindelform
När de grott-flytta stråna med såjord och allt utan att skola, till djup kruka -gärna roskruka, med god jord
Näringsvattna och försök hålla stråna gröna lång in på säsongen -för att få stora rötter
Övervintra krukan nergrävd i kallbänk med fuktskydd -torra löv etc
Skola till nya krukor nästa vår
När rötterna är morotsstorlek -kan de planteras på friland , märk platsen -de gillar inte rotstörning
lVäldränerad jord med mycket näring i upphöjd bädd
Det tar 5-6 år innan den är blombar.

Alternativ -Köp rötterna färdiga på eurobulb för 14 kr -den vanliga gula -till 65 kr för Robustus -de blommar ev redan i sommar annars nästa år
:)frö på väg föressten smile.gif
Lena i Torslanda
Jag skulle ställt ut den men det gör jag ju med alla mina sådder iofs. Liljor är lite knepiga. En del gror i värme och del gror i lägre temperaturer. Ställer man ut dem så blir det aldrig fel i allafall.
Irene_L
Jag anade att de skulle vara lite knepiga. Det är inga frön som jag själv valt, dom bara kom med på ett fröbyte. Och tålamod har jag nog lite dåligt med, 5-6 år innan de blommar låter liiiite länge. tongue.gif
Men nu när jag har fröna kommer jag nog att så dom och ställa ut så får vi se vad som händer........

tongue.gif Va skoj med fler frön kerstin tongue.gif Då kanske jag har dom på måndag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon