Full version: Trädgårdsförening
Akelan
Är det någon som vet hur det fungerar med en förening där det inte finns någon som vill ställa upp som ordförande?
Jag har nu varit ordförande i vår förening i 4 år och tänkte få åtminstone en sommar med enbart odling. Men, vår valberedning har jättesvårt att hitta någon som vill ställa upp efter mig. Jag tänker vara stenhård, vill inte ställa upp igen - men hur blir det då? Styrelse finns (i alla fall 5 stycken personer), men ingen vill vara ordförande!
Någon som vet???? wacko.gif
joca
Har du kollat upp vad föreningsstagarna säger?

Jag tror/har förstått det är styrelsen som helhet ansvarig för föreningen och att ordföranden endast ska leda och sammankalla styrelsen.

Finns det ingen ordförande men styrelsen vill fortsätta arbetet med föreningen så borde det väl gå bra. Det är väl egentligen upp till medlemmarna att bestämma det under ett årsmöte. Sammankalla medlemmarna och berätta hur läget är, och hur styrelsen i övrigt har tänkt fortsätta sitt arbete sedan så är det ju upp till dem att bestämma........

Det är det föreningslivet går ut på ;-)

Lycka till med påtandet i trädgården i sommar!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det normala är väl att Viceorförande efterträder dig
Plain
Är ni en idéell förening eller ekonomisk förening?

Mvh

David
Akelan
Tackar för hjälpen! Nu känns det lite lugnare!

Jag tar med mig svaren till nästa styrelsemöte, så får styrelsen prata om situationen.

Vilket utomordentligt forum detta är!!! Många som kan mycket och verkligen är hjälpsamma! biggrin.gif

(vi är en koloniträdgårdsförening, förmodligen då en ekonomisk förening)
uno
Ordförande, sekreterare och kassör erfodras i en registrerad förening.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon