Full version: Marsvin
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Therese3z
CITAT (Myosotis @ 06-02-2009, 12:56) *
wub.gif jag är kär i nr. 3 wub.gif wub.gif och jag ska inte skaffa marsvin nono.gif Fyy, du får inte visa såna bilder här. rtfm.gif Visste inte att marsvinsbebisar var så söta, jag har nog aldrig sett bilder på så små wub.gif

Dessutom begriper du väl att nu var jag tvungen att sno din bild, jag kunde inte hjälpa det (bara till min hårddisk, jag ska inte visa den för någon).
wub.gif wub.gif wub.gif

Klart du ska ha marsvin!! De är sanslöst underbara djur! *älskar dem!* biggrin.gif
Och visst är det helt fantastiskt hur underbara de är redan från början! De har bara precis hunnit torka på bilderna jag visade..
Jag har haft många marsvinsbebisar genom åren, men blir alltid lika förundrad över dem. Fascinationen går liksom aldrig över, man tappar andan varje gång man ser dem!

Och ang. bilderna:
Du (och alla andra som så vill) får såklart spara mina bilder bäst de vill (och gärna visa dem för andra), de är inte direkt "hemliga" eller så. (I så fall skulle det vara korkat att visa dem på internet!) wink.gif
Folk vaktar sina bilder till överdrift, jag är helt med på att man inte ska ta andras bilder och använda i sammanhang där de kan tjäna pengar eller påstå att det är deras egna, men vanligt folk gör i allmänhet inget av detta utan de allra flesta brukar vara väldigt duktiga och noggranna med att ange fotograf eller vilken sida bilderna ursprungligen kommer från osv om de använder dem på sina hemsidor och så. smile.gif
Det finns för övrigt fler bilder på dem alla tre på min hemsida, och jag ska försöka ta nya bilder på dem imorgon förmiddag och lägga upp!

Direktadress till marsvinsdelen av hemsidan:
http://www.kullholen.se/?page=marsvin-ungar
Håll tillgodo! wink.gif

Här är alla tre ute på utflykt på golvet:
[attachment=30433:solveigs...r_1v_132.JPG]

Therese3z
CITAT (Myosotis @ 06-02-2009, 12:56) *
wub.gif jag är kär i nr. 3 wub.gif wub.gif och jag ska inte skaffa marsvin nono.gif Fyy, du får inte visa såna bilder här. rtfm.gif Visste inte att marsvinsbebisar var så söta, jag har nog aldrig sett bilder på så små wub.gif

Dessutom begriper du väl att nu var jag tvungen att sno din bild, jag kunde inte hjälpa det (bara till min hårddisk, jag ska inte visa den för någon).
wub.gif wub.gif wub.gif

Klart du ska ha marsvin!! De är sanslöst underbara djur! *älskar dem!* biggrin.gif
Och visst är det helt fantastiskt hur underbara de är redan från början! De har bara precis hunnit torka på bilderna jag visade..
Jag har haft många marsvinsbebisar genom åren, men blir alltid lika förundrad över dem. Fascinationen går liksom aldrig över, man tappar andan varje gång man ser dem!

Och ang. bilderna:
Du (och alla andra som så vill) får såklart spara mina bilder bäst de vill (och gärna visa dem för andra), de är inte direkt "hemliga" eller så. (I så fall skulle det vara korkat att visa dem på internet!) wink.gif
Folk vaktar sina bilder till överdrift, jag är helt med på att man inte ska ta andras bilder och använda i sammanhang där de kan tjäna pengar eller påstå att det är deras egna, men vanligt folk gör i allmänhet inget av detta utan de allra flesta brukar vara väldigt duktiga och noggranna med att ange fotograf eller vilken sida bilderna ursprungligen kommer från osv om de använder dem på sina hemsidor och så. smile.gif
Det finns för övrigt fler bilder på dem alla tre på min hemsida, och jag ska försöka ta nya bilder på dem imorgon förmiddag och lägga upp!

Direktadress till marsvinsdelen av hemsidan:
http://www.kullholen.se/?page=marsvin-ungar
Håll tillgodo! wink.gif

Här är alla tre ute på utflykt på golvet:
[attachment=30434:solveigs...r_1v_132.JPG]

Wilmer
Oj så gosig golv promenix laugh.gif
lissa
Ohhhhhh, jättesöta, men dom ser ju helt annorlunda ut på det sista kortet..Ska dom aldrig vara kvar efter 6 veckor? Antar att det beror på förökningen som dom verkar att ha brottom med..Tack för titten och grattis till bebisarna
humla
lissa: hanar ska flyttas från sin mamma runt 5 veckors ålder, beroende på hur pass utvecklade de är (större hanar kan behöva flyttas redan runt 4:e veckan). Men det bästa är förstås att småhanar slipper flytta ensamma utan får flytta till en vuxen hane som kan "uppfostra" dem i hur det är att vara marsvin.

Honor däremot kan gå kvar hos sin mamma hur länge som helst wink.gif Men klarar att flytta vid 5-6 veckors ålder, helst till minst en vuxen hona som kan uppfostra och vara som stöd.
lissa
Ahh, att dom blir könsmogna tidigt det visste jag, men inte så tidigt !! Det där med att dom ska vara med ett äldre djur för uppfostran visste jag inte heller ( vet inget ser jag), jag trodde att det var som i hundarnas värld, att mamman uppfostrar och lär dom under tiden som dom diar...Intressant...man får lära sig mycket intressanta saker här på forumet...tack för svaren Humlan..
humla
Hihi roligt att kunna vara till hjälp wink.gif

Man KAN förstås sätta två unga honor eller hanar ensamma, men enligt min erfarenhet blir de tama mycket snabbare om de har någon vuxen att luta sig tillbaka på och som lär dem hur man är marsvin.
Wilmer
Jag undrar hur mycket ett marsvin med sin lilla kropp kan fälla sweatingbullets.gif Nu har det börjat mattas av som tur är. Inte har de blivit nakna heller. Fast, jämfört med hästapållen är det ingenting. Att inte han blir naken snart sweatingbullets.gif
Meriona
Jag tycker att Wilmer kan berätta lite om sin tilltänkta utökning av flocken? whistling.gif angel_not.gif kram2.gif
Wilmer
coolgleam.gif Haha, jasså det tycker du!

Jo, det är så här att om allt går vägen ska lille Anton flytta hem till mig och pälsbollarna den 1 mars. Anton är no.tre på Terese3z's bilder ovan. Jag som flera andra föll pladask för charmbilden, alla tre är ursöta men Anton skulle passa så bra här hemma hos töserna rolleyes.gif . Jag hade bara tänkt ha två marsvin. Men nu har jag haft dem 8 månader ihop och tycker att Indra nog skulle ha en kompis som kan vara lite skojjig - hoppas Anton är den kompisen! Isa tycker att matte är gosig och att Indra får vara med på ett hörn - knappt.

Meriona är gullig och åker med mig för att hämta lillkillen, det blir en dryg dagsresa, men vad gör man inte wub.gif
humla
Vad roligt wub.gif

Ska lillkillen kastreras då eller? Vet inte riktigt hur pass unga de kan vara när de kastreras.
Wilmer
Tackar kompiskram.gif

Ja, det var tanken att han blir kastrerad. Jag vill inte avla på mina djur som du vet blush.gif jag är så jäkla rädd om dem. Han får tyvärr bo bredvid töserna ett tag, med övervakade påhälsningar. Jag känner flera vänner med äldre hanar där han kan bo en stund om det av någon anledning inte fungerar. Det verkar som om man kan kastrera vid 4 månaders ålder ungjefär, men jag ska forska vidare om det, vill ju att allt ska gå rätt till!! Jag har kollat var de kan kastrera, men måste också ta reda på vem som är bäst rolleyes.gif Så, Humla, alla fakta mottages tacksamt.

/ Lyckliga marsvinsfamiljen som väntar wub.gif
lissa
( gratulerar verkligen till din utökning i familjen) Skriver det inom parentes för pga skrock, alla har vi väl något att dras med hihi
Som ni vet vet jag inget,men försöker lära mig så mycket som möjligt av er...och då tror jag att om dom blir könsmogna vid 4-5 veckor, då borde det väl vara då man kastrerar dom också ?? Vill minnas att man gör så med katter iaf.. Gud vad spännande, nu får vi vara med om en ny flyttning, hoppas bara att du tar en massa kort som vi sen kan få se.
Ni kan vara glada att det inte är jag som ska ha marsvin, för då skulle det vara sida upp och sida ner med bilder.
humla
Vad roligt för er att få en liten flock!

Jag vill inte skrämma dig, men det är ganska vanligt med komplikationer i samband med kastrering av marsvin. Det är inte alls lika "lätt" som att kastrera ex. en katt eller hund. Därför är det viktigt att veta om det, att det innebär en ganska stor risk för dem. De är ju relativt små djur, och en narkos är alltid riskabel. Sedan gäller det att snabbt komma i gång och äta efterråt, och att inte bli avkyld. Jag har skrivit lite på min hemsida om kastrering. När min Ingvar kastrerades gick själva operationen och den efterföljande tiden bra, men efter några veckor utvecklades en stor varböld i pungen, men som efter någon veckas tömning & skötsel läkte fint.

Jag tror att marsvin vanligtvis kastreras i vuxen ålder, men det går att göra på yngre. Jag vet dock inte om det finns några rekommendationer om lägsta ålder/vikt eller liknande. Spontant tänker jag att det är bra om de hinner växa till sig lite, för att kunna klara narkosen.
Wilmer
Lissa, synd att vi missar massa underbara bilder alltså wink.gif

Humla, jo jag vet det där med narkosen. Därför vill jag garantera mig om bästa veterinären! Stödmatning är jag expert på efter Molly med tandproblem... Jag känner också spontant att de borde få växa till sig och vara starka, innan man gör ingrepp. Synd att de måste sövas, men som tur är har ju veterinärerna blivit bättre och bättre på smådjur genom åren. Jag får tajma ingrepp med semester, dygnetrunt pyssel i flera veckor, hehe.

Jag har givetvis redan varit och letat på din sida Humla, illustrativa bilder och allt bravo.gif

Först som sist tycker jag att det är ett roligare alternativ för gubbmarsvinen att kunna bli kastrerade än att få sitta själva i en bur. Hoppas veterinärerna fortsätter lära sig mer om smådjuren, de är värda det lika mycket som en hund eller katt.
Meriona
Vi kan turas om att vaka om det behövs kompiskram.gif
Wilmer
smiley_small_hug.gif Du e för go. Hoppas vi slipper dem, annars vet jag ju att du är vak-proffs tummenupp.gif .
lissa
Hihihi, jodå, ni missar en massa bilder, men jag kan bidra med hundbilder trots att vi är på marsvisidan tongue.gif

Det verkar vara mer komplicerat än vad jag trodde, för jag trodde faktiskt att det skulle vara lättare just för att dom var så små..
Narkosen är ju alltid ett problem vid ingrepp, men jag håller helt med om att det inte vore så roligt att inte kunna få blanda sig med andra under hela livet...
Ja nu är det alltså bara att hoppas på att du hittar en bra vet som klarar det bra...
En väninna hade en pytte yorkie som dom var tvugna att ta bort tandsten på, och sista gången gav dom honom narkos med gas för att det inte skulle bli en massa efterverkningar av narkosen...Ja, jag vet att det inte går att jämföra, men man vet ju aldrig....och jag tror att det kommer att gå bra
Wilmer
Lissa, visa hundbilder! Det finns ju dagens hundbild, annars får du starta en egen tråd, ladda upp måååånga bilder kompiskram.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 17-02-2009, 23:18) *
Lissa, visa hundbilder! Det finns ju dagens hundbild, annars får du starta en egen tråd, ladda upp måååånga bilder kompiskram.gif

Jajust det jag skulle ju bidra med mer gerbilbilder.... whistling.gif

Hoppas det går bra med lilla Isa imorgon hos vetten, Wilmer! smiley_small_hug.gif
lissa
Jag har sett att det finns ett underforum om hundbilder, men jag har inte varit inne i det forumet, vet inte varör, men jag trivs här,och trots att jag kanske gör lite konstiga komentarer så lär jag mig en massa och har inte kansla av att jag stör med dom komentarerna. ...hoppas jag iaf.
Nu är det dessutom massa saker som händer här, och hoppas att alla dom händelserna går bra... rose.gif rose.gif rose.gif
Wilmer
Lissa, det är inte min tråd men för mig får du gärna visa hundarna här shy.gif .
Anki på Öland
Eller varför inte lägga in dom i "Dagens hundbild" ??
Anki
Wilmer
I dag har Isa varit hos fru veterinären för att kolla skorvet hon har som kliar. Isa skötte sig exemplariskt gullungen. Vetten kunde inte se några kryp i päls eller skorv, så vi fick en omgång skabbmedel igen. (skorven ser man inte så lätt no.gif ). Så ska hon bada och champoneras med specialchampo för att få bort klådan. Indra får samma behandling även om hon inte kliar sig. Extra c-vitamin står också på menyn för säkerhets skull, ett vuxet starkt marsvin borde nämligen inte få skabb crying.gif utan orsak.
lissa
Nejmen jag bara skojade lite..Självklart borde jag inte ens nämna sånt, alldeles för mycket OT, och jag ber om ursäkt över att ha nämnt det öht..här pratar vi om era gullegrisar, för det är vad dom är..
Har du inga nyheter Wilmer??
PD, lite mer blommor till er alla blomma.gif blomma.gif blomma.gif dom är i värda, inget mer ot från min sida, det lovar jag
Wilmer
Jodå Lissa, om du går in på Terese's hemsida så har hon spelat in två kortis filmer på Anton som ska flytta hit, hans kullsyskon, mamma och hennes kompis. De är så söta och goa allihopa att jag smälter ihop i en varm pöl wub.gif
MariaS
...å nu är det bara ännu kortare tid kvar, tills han är hemma wub.gif
Wilmer
yahoo.gif Jaaa, precis!! Mina småfröknar har just kört race på golvet så det dånade i golvbrädorna, undras om det var persiljan som satte fart på de små benen giggle.gif
Meriona
Ujuj det är snart bara en vecka kvar, Wilmer! IIIIIIH vad det ska bli spännande. Vi får hålla tummarna för bra väglag! bravo.gif
Wilmer
I kväll har Isa ruffset fått bada för första gången. Hon tyckte det var rätt skönt laugh.gif

isa hoppat i badet.jpg

Isa badar.jpg

ruffsig Isa.jpg

Myosotis
Haha! laugh.gif Blöt Isa! Vad söt hon är! wub.gif
Wilmer
Hehe, nu sitter hon och torkar i min famn, tror det är dags för buren snart d010.gif
lissa
Vilka härliga bilder !! Blev hon inte rädd för duchen för att få bort allt lödder?? och torka i din famn, ingen blåstork? Men det har kanske blivit för mycket för henne.
>Fick hon bada inför burkompisens ankomst? Vill minnas att Humlan gjorde det när dom kom till Göteborg...och det är väl dags för din utökning nu, åtminstonde om jag räknar på fingrarna från datumet som Meriona skrev..Hihi ibland får jag en känsla av att jag tycker att era utökningar är mer spännande än vad ni själva gör tongue.gif
Wilmer
laugh.gif Det är lugnt, jag är exalterad över tillskottet i flocken så det räcker och blir över. Men Isas badning beror på att hon har skorv i pälsen sedan den förmodade skabben i sen höstas. Eftersom vi väntar nytillskott så åkte jag till vet. igen, fick en dos avskabbningsmedel igen (ivomec). För säkerhets skull, skabben är svår att med säkerhet fastställa på marsvin. Hon får bad för att lindra skorven. Indra korven får bada i morgon! Anton måste bo själv tills han är kastrerad, så det är inte därför jag badar. Tror inte mina unga honor skulle grina illa mot honom wub.gif i allafall inte Indra laugh.gif . Nu har jag alltså skurat huset (mitt) och alla marsvinsattiraljer samt bäddat i singel buren. Hoppas vädret blir ok så vi vågar köra!!!
Jag duschade aldrig Isa utan bytte vatten flera gånger och öste över henne, för att hon inte skulle få panik av duschen. Nu är hon mjuk som sammet och luktar ovanligt. Det säger Indra som körde nosen i pälsen och sniffade runt ordentligt giggle.gif Smakade lite för säkerhets skull, men då fick hon hugg.
Wilmer
Förresten, jo, lite fön blev det. Fick vänta tills tvätten i maskinen var klar bara. Måste fördela strömmen jämnt i huset, annars ryker propparna rolleyes.gif. Pälsen är tjock så sedan får hon gosa sig torr, det är lätt att de blir sjuka om de blir kalla krakarna.
humla
Åh så söt hon är när hon är blöt, Isa! Här hemma är det ingen som gillar att bada. Pest och pina. Tur att man nästan aldrig behöver bada dem.

Kom att tänka på en sak ang. lillkillen - nu vet jag inte hur långt ifrån dig uppfödaren bor, men finns det någon möjlighet att du även kan låna hem en vuxen hane som sällskap åt honom? Som sedan kan återlämnas vid kastreringen. Så slipper han sitt ensam, lille plutten. De tycker ju om trygghet från vuxna när de är små.
MariaS
WIIIIILMEEEEEER! Hej hopp vilket dopp!
Nu ser du till att köra försiktigt och ta det lugn på vägen. Tänk på att jag vill se er ALLA helskinnade när jag kommer och hälsar på! även om det känns hur långt som helst att åka dit upp...
Meriona
Iiih vad söt och blöt hon är! smiley_small_hug.gif
lissa
Jag hörde att det var halkigt, åtminstonde sa min farbror det idag..men han är ju i Stockholm, och väglaget är väl lite olika beroende på var man bor..men om nätterna är det väl frostgrader överallt- Vi som hade riktigt vår har fått kallare igen, tänk vad man vänjer sig snabbt med sånt man tycker om.. mina Freesior har slagit ut, och den doften bidrog nog till vårkänslan...Säger som alla andra, kör försiktigt ....
Therese3z
Kan meddela er nyfikna här på forumet att nu är lilla Anton påväg hem med sin nya mamma! (Vägarna är enligt uppgift jättebra och det är även i övrigt perfekt bilväder - ljust men ingen otäck sol som sticker i ögonen!)
Även fast jag saknar honom så känns det verkligen jättebra att han kommer få flytta till ett så underbart hem med snäll matte och matte-kompis (kan man kanske kalla det plast-matte?), fina kompisar och allt! : D : D : D

Och hans bröder har förresten flyttat de också, igår åkte de tillsammans till Hofors så nu vart det väldigt tomt när jag hastigt gick från fem marsvin till bara två.. : ( Men men, så är det ibland. : )
MariaS
Nu väntar vi då med spänning på rapport från Wilmer, hur hela äventyret gått.
Wilmer
yahoo.gif Nu är vi hemma!! Tack Terese för allt, förstår om du saknar de små pälsbollarna, jag lovar att ta han om honom som en kung wub.gif Med hjälp av plast-matte gick körningen som en dans, inte ett snökorn eller isfläck på 40 mil. Ljust nästan hela vägen, torra vägar och som sagt ingen sol i ögonen. Anton satt och knaprade både hö och sallad i reseburen, så han måste varit lugn i allafall tidvis. Vi stannade i Örebro och shoppade till våra respektive djur, Anton fick matskål, hängmatta och bädd giggle.gif . Jag får alltid dåligt samvete när jag sliter dem från hem o vänner de små, så jag köper mig fri innocent.gif . Nu är buren inredd och fylld med hö, hoppas han kommer trivas hos oss.

Bilder kommer....
lissa
Ser att du är inne i tråden, så det betyder att du/ni har kommit hem , skönt att veta...Nu väntar vi bara på rapport och ...naturligtvis, kort på Anton. Hoppas att han inte känner sig ensam nu när han helt plötsligt blir ensam i en bur, men det går säkert snart över
Wilmer
Ja, vi kom hem 19, åkte 05 i morse...Jag är inte det minsta trött laugh.gif Tack för lyckönskningarna kompiskram.gif
lissa
Roligt att det har gått så bra, antagligen är det spänningen som inte har lättat riktigt än, 40 mil är ändå en bit...
Sussa sött... sleeping.gif
Meriona
Anton skötte sig utmärkt hela resan hem, vi sträckkörde i stort sett för att han skulle komma hem med Wilmer så snart som möjligt. Han är så söt att det skär i hjärtat, den lille wub.gif . Wilmer har säkert suttit och snusat på honom hela natten, för jag har inte hört ett ljud av henne ännu. tongue.gif

Vill passa på att tacka Therese3z med sambo för att vi blev så väl emottagna. Såna fina människor växer inte på trän, så lille Anton har verkligen fått bästa starten i livet. thanks.gif

mvh Plastmatte (gillar den titeln!)
MariaS
Man får gratulera till den nya titeln: Plastmatte giggle.gif
Wilmer
Jag hade tänkt låta honom vara ifred i buren. Efter att husse kommit och inspekterat och hjälpt till med foto blev det ändå en lång stund under tröjjan för han såg så vilsen ut. När han varit nöjd och knorrat en lång stund släppte jag honom i buren och gosade lite där. Under natten hörde jag att han rumstrerade om, och i morse såg han nöjd ut. Det blev en morgongos i sängen rolleyes.gif , i kväll blir det bara Anton uppmärksamhet. Jag ska lägga in bilder också tummenupp.gif
Wilmer
Här är han, lillnöffe! Anton poserar happy.gif

ante tussen.jpg

anton.jpg

Monaxe
Sötaste raggsocka jag någonsin sett! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon