Full version: Iris varianter
pusillus
Idag ska jag på ett trädgårdsmöte där vi ska sambeställa bl.a Iris från
nätet. Jag är jättedålig på vilka sorter som trivs i vanlig trädgårdsjord utan damm el. dyligt(dy laugh.gif )
Iris ensinata
Iris G Intermed (?)
Iris Germanica
Iris Overige
Iris Pumila
Iris Sibirica
Vad ska jag satsa på för nybörjar sorter?
Ursäktar ifall frågan varit uppe förr rolleyes.gif
kerstin z5-6
Iris Sibirica är mycket lättodlad i vanlig rabatt -men vill gärna ha fuktig jord

Iris germanica likaså -men de kan tänka sig en något torrare tillvaro
Ophelia
Iris G Intermed är egentligen bara en variant av en Iris germanica och såvitt jag vet ska den även skötas som en IG, d v s såsom Kerstin beskrivit.

Iris overige är inget jag har hört talas om i Sverige men används i Nederländerna och här blandas det friskt med glansirisar, japansa irisar och holländska irisar. Både japansk iris och glansiris gillar vatten kring fossingarna. Den holländska odlas mest som typ snitt. Blommorna är inte så stora.

Iris pumila är en liten söt rackare, en dvärgiris som blommar sött i maj och däromkring. Dessa passar ganska bra tillsammans med Iris germanica för ingen av dem är intresserade av vatten och trivs med väldränerat läge. Jag måste säga att dessa irisar är nästan otäckt lätta att ha med att göra om man har en småtråkig slänt som är väldränerad. De blir med sitt bladverk mycket dekorativa även när de inte blommar.
Lotta i Gbg
Som nybörjarsorter så rekommenderar jag olika Iris i Sibiricagruppen, de klarar mycket men vill inte torka ut. (även om en del gamla bestånd klarar det också) Dessutom är namnsorter av de små irisarna i Pumilagruppen väldigt lätta. De är trevliga för de blommar tidigare än de andra, april-maj. De ska stå soligt, kan stå grusigt, gärna i en framkant för de vikl ha sol på fötterna hela sommaren.
Iris ensata, är den japanska irisen, vill ha sur jord, men i övrigt vanlig trädgårdsjord. Ska inte stå i vatten för det tål den inte över vintern, de är lite kinkigare än andra irisar och inte alltid lika blomvilliga.
De som du kallar Iris overige är helt enkel övriga sorter som firman har, det beror ju lite på deras utbud.
Iris i Germanicagruppen är i regel rätt okomplcerade om man har god tillgång på sol och planterar de ytligt så rötterna får sol, de ska inte stå fuktigt.
Ophelia
CITAT (LottaG @ 17-02-2007, 19:17)
De som du kallar Iris overige är helt enkel övriga sorter som firman har, det beror ju lite på deras utbud.

Jamen jösses så korkad jag är!!! Oevrige betyder ju övriga på svenska!! laugh.gif laugh.gif

Ja det finns ju en del andra sorter smile.gif
pusillus
CITAT (Ophelia @ 17-02-2007, 20:00)
Jamen jösses så korkad jag är!!! Oevrige betyder ju övriga på svenska!! laugh.gif laugh.gif

O jag med tongue.gif
Nu får man skämmas, tur ingen av er ser mej bakom skärmen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon