Irene_L
Jag har en gammal rabatt där jorden har sjunkit undan. Tidigt i vår har jag tänkt fylla på med ny jord, ca 1-2 dm.
Det jag undrar nu är följande: Kan jag bara lägga jord över perennerne som växer där? Orkar de sen att växa upp eller kommer de för djupt ner under jorden. Eller måste jag först gräva bort perennerna innan jag lägger på ny jord.
smile.gif
mvh
Irene
Lena i Torslanda
Det är nog i mesta laget att lägga över perennerna. Gräv upp dem och passa på att jordförbättra rejält när du ändå är igång. Du kan ju också passa på att dela dina perenner. Du kommer att få en rabatt som hoppar av glädje laugh.gif
Elisabeth P
Jag fyller på jord varje år och det brukar bli rätt många säckar i en rabatt biggrin.gif . Ibland händer det att jag stuvar om och gräver upp lite, men jag tror att de allra flesta växter klarar av på fyllning.

Detta är bara hur jag gör, säkert får du mer och bättre svar snart smile.gif

Lisa
kerstin z5-6
40 cm -då skulle jag gräva upp, 20 cm lägger jag på varje år -om vi talar om lätt luftig jord eller i mitt fall brunnen kogödsel .. smile.gif
Elisabeth P
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-02-2007, 11:45)
40 cm -då skulle jag gräva upp, 20 cm lägger jag på varje år -om vi talar om lätt luftig jord eller i mitt fall brunnen kogödsel .. smile.gif

Skönt att höra smile.gif .
Jag blev lite orolig när jag såg att Lena inte trodde på idén. Hjälp vad har jag nu sagt wacko.gif tänkte jag, men å andra sidan har det ju funkat för mig smile.gif .
Fast det är klart Lena att växterna blir säkert bra mycket gladare om de får grävas upp och delas mm.....sen är det ju som sagt ochså skillnad på 20 cam och 40 cm wink.gif

Lisa
Hannele
Lata jag rensar aldrig, löven får förmultna, det blir både lite skydd, kväve och någon cm jord. Varje vår tänker jag, att jag borde rensa, men vipps, så har perennerna helt plötsligt vuxit på några dagar, och jag ser inga löv längre. smile.gif
Irene_L
Tack för svar!!
Jag får ta ett snack med min man. Det är han som står för grävandet. Det blir nog en kombination. Gräver upp en del perenner som ändå behöver delas och lägger jord över resten.

smile.gif
mvh
Irene
mari_tres
Beror väl också på vad det är för perenner. Vissa som exempelvis pioner och iris vill ju inte hamna särskilt djupt.
Irene_L
I rabatten är det Studentnejlika, höstflox och höstaster. Dom har nog inte blivit delade på länge så det är lika bra att passa på. Sen har jag höstgullris men den får stå kvar och jag lägger bara på jord där. Går det så går det. Jag har även småbuskar av syren och dom får stå kvar.
smile.gif
uno
Jag gör så här ibland. Tidigt på våren lägger jag på så mycket jord som jag tror att växterna klarar 5-10 cm. Om jag behöver lägga på mer jord gör jag det på sommaren när växterna har kommit upp.
Eva 33c
Beror det inte lite på vad det för typ av jord man tänker lägga på också? Jag menar "påsjord" som består mest av torv, är ju lätt och luftigt och bryts också ner ganska snabbt. "Riktig jord", matjord som man köper lastbilslass av och som består av lera och mineralämnen förutom mull tror jag inte man skall lägga i 20cm tjocka lager över befintliga perenner.
Det framgick inte riktigt av frågan vilken sorts jord Irene har i åtanke.
Irene_L
Jag hade tänkt att lägga på påsjord och även ko-påsgödsel.
smile.gif
kerstin z5-6
Jag brukar täcka växterna med upponervända plastkrukor som jag flyttar allt eftersom jag pytsar ut jorden , ingen växt gillar ju att få 20 cm jord mitt i planeten smile.gif
Irene_L
Vilket bra tips, Tack!!! smile.gif
gräshoppan
CITAT (Irene_L @ 17-02-2007, 12:07)
Tack för svar!!
Jag får ta ett snack med min man. Det är han som står för grävandet. Det blir nog en kombination. Gräver upp en del perenner som ändå behöver delas och lägger jord över resten.

smile.gif
mvh
Irene

du säger att det är din man som brukar gräva..varför undrar jag som ska design produkter till trädgården och inte vet mycket.. Är det för tungt? Brukar ni gräva med spade eller annat?
Irene_L
Eftersom jag har ryggvärk klarar jag inte av att gräva. Min man använder spade som fungerar bra.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon