Full version: Föryngra vildrosor
Gossen Ruda
Jag har påbörjat ett projekt att återställa en sluttning som vuxit igen. När jag fotograferade insekter på 80-talet var det mest blommor där men nu har den vuxit igen totalt. Jag skall kontakta kommunen också så att det är ok från deras sida eftersom dom äger marken.

Nåja, till saken. Det är rena fakirjobbet för det som tagit över sluttningen är slån, slån och åter slån. 3-400 kvadratmeter tätt slånbuskage uppblandat med björnbär, blåhallon, vanligt hallon och så enorma nyponrosor. Flera cm tjocka stammar som är upp till 4 meter höga. Höjden beror nog på att dom varit tvungna att komma ovanför slånbuskagen.

Nu vill jag ha ner dom på mer normala höjder och frågan är om jag skall kapa några stammar i varje buskage, alla på en gång, jäms med marken, lämna stubbar och när? Jag saknar erfarenhet.
Blomstertanten
Vildrosor brukar ju vara oerhört tåliga , så det borde gå att kapa ganska långt nere ! Dom skjuter troligen nytt därifrån , men vill du va säker kan du ju testa på bara några o se vad som händer.
Chansen finns ju också att när du väl börjat röja bort allt annat så dyker det upp mindre skott , som döljs av allt annat nu. Och då får dom ju ljus och chansen att växa smile.gif

Lycka till och berätta och visa gärna hur det går ! smile.gif
kerstin z5-6
Ja i princip kan du använda röjsåg på hela området , rotäkta vildrosor tål hur mkt beskärning som helst
Ophelia
CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2007, 13:18)
Jag har påbörjat ett projekt att återställa en sluttning som vuxit igen. När jag fotograferade insekter på 80-talet var det mest blommor där men nu har den vuxit igen totalt. Jag skall kontakta kommunen också så att det är ok från deras sida eftersom dom äger marken.

Nåja, till saken. Det är rena fakirjobbet för det som tagit över sluttningen är slån, slån och åter slån. 3-400 kvadratmeter tätt slånbuskage uppblandat med björnbär, blåhallon, vanligt hallon och så enorma nyponrosor. Flera cm tjocka stammar som är upp till 4 meter höga. Höjden beror nog på att dom varit tvungna att komma ovanför slånbuskagen.

Nu vill jag ha ner dom på mer normala höjder och frågan är om jag skall kapa några stammar i varje buskage, alla på en gång, jäms med marken, lämna stubbar och när? Jag saknar erfarenhet.

Och slån är inte att förakta....har nyss smuttat på min hemgjorda slånbärslikör och hällt upp min slånbärssnaps. Attans vad gott biggrin.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
Tack för tipsen, då är det bara att köra på. biggrin.gif

Kommer nog att kapa ner ett par bestånd helt och låta andra blomma i år. Lägger in en bild på området jag härjar i. Där marken syns var det mest slån tidigare, det fanns en smal gång uppifån till höger men den nådde inte fram till järnvägen. Den grå massan upptill är det som skall bort, sen finns det lika mycket till vänster.

Det lilla trädet i mitten är ett förvildat äppleträd, ingen vildapel för äpplena som ligger under är för stora och så saknar det tornar. Tornar har däremot slånet. Idag när jag skulle pressa ihop några kapade buskar trängde en torn in genom det grova tyget på handskarnas ovansida. Den fortsatte sen in i och under huden på den krökta långfingerleden och kom ut 5 mm längre bort. Dom är sylvassa.

Beträffande bären så kan man göra vanlig saft på dom också men det är lite jobbigt eftersom det inte går att koka på vanligt sätt utan man får hälla vatten över bären och dra ur saften.

Jag har fö en svägerska som äter färska slånbär som godis. ohmy.gif Hon måste sakna vissa receptorer i munnen. Det räcker med att jag biter i ETT slånbär så skrumpnar tungan ihop och fastnar i gommen. biggrin.gif
Blomstertanten
Ser ju onekligen lite vildvuxet ut !

Inte värt Ruda att du smakar på några mer slånbär !
Låter allvarligt om tungan skrumpnar ihop och fastnar i gommen wacko.gif blink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Blomstertanten @ 17-02-2007, 16:51)
Ser ju onekligen lite vildvuxet ut !

Inte värt Ruda att du smakar på några mer slånbär !
Låter allvarligt om tungan skrumpnar ihop och fastnar i gommen wacko.gif blink.gif

Nåja, tungan lossnar efter ett tag men färska slånbär är något av det strävaste och suraste man kan hitta i vår natur. Efter att ha varit frusna blir dom något bättre man knappast ätliga.
kerstin z5-6
Det kommer att bli underbart vackert om du gör som du tänkt
Du får ta bilder under arbetet smile.gif före o efterbilder smile.gif
Wetter
Hej!

det var ett stort område där så du kan pröva dig fram. För det var inte ett litet område så får du se vilket resultat du tycker blir bra. Som sackat så är vildrosor dom är väldigt tåliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon