|
malin72
17-02-2007, 14:02
Lady Hamilton
17-02-2007, 14:15
 Detta menar i allafall jag när jag skriver 'kuvös' Då har jag plantorna i miniväxthus med undervärme och oftast är mina sticklingar planterade i sådana hära 'kuber' som jag köper från Wexthuset.com (de är dyra, men bra)
malin72
17-02-2007, 14:43
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2007, 14:47
Jag sätter plastpåse över med små lufthål i ifall det är enstaka krukor, det går utmärkt. Det måste vara hög luftfuktighet i början, sticklingen har ju inga rötter men är det hög luftfuktighet avdunstar inte så mycket vatten bort från sticklingen att den torkar ut, utan den kan satsa all sin energi på att bilda rötter.
Lady Hamilton
17-02-2007, 14:48
CITAT (malin72 @ 17-02-2007, 14:43) .....men vad ska jag göra då som bara har vanlig jord och vanliga krukor???  .........  Ja då är det 'kört' för dig........går inte alls..............  Närå....mini drivhus på fönsterbrädan fungerar också Men säkert kommer du att få flera svar för jag vet ju att det är många som har sina 'egna' trix o tips om hur man lyckas bäst. Jag svarade mest för att jag vet att det är jag som brukar skriva om 'kuvöser'  (ser nu att Åsa hannsvara innan jag postat mitt inlägg)
malin72
17-02-2007, 14:56
kerstin z5-6
17-02-2007, 14:57
Tomma sylt burkar , med luftglipa längst ner , plastpåse med hål -finns många sätt att höja luftfuktigheten runt en sticklingg Jag brukar dock ha pellisarna nakna under lysrören
Elisabeth P
17-02-2007, 15:28
Jag tog sticklingar i måndags och än lever de i alla fall Jag gjorde som Kerstin och har dem bara under lysrör inne i värmen Lisa
Margith
17-02-2007, 15:39
Nu vet inte jag om vi pratar om pelargon-sticklingar, eller sticklingar i största allmänhet Men gällande pelargoner anser jag att ljuset är viktigare än eventuell undervärme. Jag har kuvös och tycker mig se att sticklingarna rotar sig fortare där (locket har jag inte på) Är det pelargoner vi pratar om, skulle jag ha ställt dem under lysrören, iaf hos mig är dagsljuset för klent ännu
malin72
17-02-2007, 15:51
malin72
17-02-2007, 15:53
CITAT (Margith @ 17-02-2007, 15:39) Nu vet inte jag om vi pratar om pelargon-sticklingar, eller sticklingar i största allmänhet Men gällande pelargoner anser jag att ljuset är viktigare än eventuell undervärme. Jag har kuvös och tycker mig se att sticklingarna rotar sig fortare där (locket har jag inte på) Är det pelargoner vi pratar om, skulle jag ha ställt dem under lysrören, iaf hos mig är dagsljuset för klent ännu  det är i allmänhet...lite av varje,pellis,ödesträd,fucchia ja osv
Margith
17-02-2007, 15:55
Jag törs bara svara gällande pelargoner, de är de enda jag tar sticklingar av. Och, ja, kommer det nya blad börjar den rota sig
malin72
17-02-2007, 15:58
CITAT (Margith @ 17-02-2007, 15:55) Jag törs bara svara gällande pelargoner, de är de enda jag tar sticklingar av. Och, ja, kommer det nya blad börjar den rota sig  <span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:green'>jaaaaaaaaaa</span></span>, Margith  du vet vilken det handlade om jag kanske klarade en iallafall då får den ser jätte fin ut och det finns ett litet nytt blad
Elisabeth P
17-02-2007, 15:58
Mina som jag nämde ovan är pellisar. Mina övriga sticklingar (fucshia och bowallia) är köpta och de står i garaget där det är svalare, men givetvis under lysrör. Någon undervärme har inte jag använt  , men det visste inte mina om att man borde, så de verkar klara sig bra ändå Lisa
Jonas70
17-02-2007, 17:17
Börjar det komma nya blad så är det definitivt ett tecken på att en stickling har tagit sig.
kerstin z5-6
17-02-2007, 17:20
CITAT (Jonas70 @ 17-02-2007, 17:17) Börjar det komma nya blad så är det definitivt ett tecken på att en stickling har tagit sig. Japp, gäller det mesta UTOM rosor -de är helt opålitliga i det fallet ...
Jonas70
17-02-2007, 17:29
Rosor har jag aldrig testat mig på. Däremot tog jag sticklingar av Rosmarin i slutet på oktober i fjol, och de frodas för fullt på mitt fönsterbräde (har inte plats uder lysrören för tillfället  )
CITAT (malin72 @ 17-02-2007, 15:51) Vad roligt! kan berätta om en hibiskusstickling som jag tog och satte efter konstens alla regler (mina alltså!  ) Det lilla skrället hade en dold knopp när jag stack den och den gick upp och blommade...  Men sticklingen överlevde och växte till sig. Ciczi
Österläge
18-02-2007, 19:08
En annan fråga om sticklingar (murgöna i mitt fall) - ska man sätta dem i såjord eller i vatten? Har för mig att jag läst nånstans att om man sätter dem i vatten utvecklar de andra rötter, som inte hjälper dem när man sedan sätter dem i jord. Stämmer det?
Nån som vet om murgröna är lätta att ta sticklingar på?
kerstin z5-6
18-02-2007, 21:34
jord är bäst , och menar du krukväxtmurgröna är det lätta
Österläge
19-02-2007, 10:32
Ok, vad bra! Ja, jag har köpt en murgröna som krukväxt o tänkte ta några sticklingar av den. Är det svårare med sådan som växer mot en vägg, eller? Är det olika sorter?
kerstin z5-6
19-02-2007, 10:44
Tur du förstod fast min stavning var konstig -Ja om jag fattat det rätt är det lite svårare med utomhus , de små är lätta att göra sticklingar av i vanlig plantjord tom
Österläge
19-02-2007, 10:54
Ok, tack för svar! Men hur gör du för att gå tillbaka o ändra i inlägg som redan är postade?!?
kerstin z5-6
19-02-2007, 10:56
Mia, zon 3
19-02-2007, 10:57
Jag brukar sno med mig rankor av en utomhusmurgröna som växer utanför mitt jobb, och ha som dekoration i julgrupper etc. Just den tar sig ALLTID, oavsett om jag sätter den i vatten eller sticker ned den bredvid en hyacint eller liknande.... Men det där med nya blad - jag hade ett hibiskusskott, som jag trodde hade rotat sig sedan länge. Det fick nya blad och längre stam osv, men när jag skulle plantera om den hade den inte en rot - bara "det där vita", kallus, heter det väl? Men den satte riktiga rötter till slut, fast det tog nog närmare 2 år... Nu är den stor, hoppas den blommar i år.... Fast åter till ämnet - jag undrar också om undervärme på sticklingar - främst pellisar just nu. Har ÄNTLIGEN gjort mitt plantrum i källaren. Där är det ljust, men ganska svalt. Kommer mina jordsatta sticklingar att rota sig i svalkan, eller riskerar man att de ruttnar? Enda stället med undervärme är ju uppe i rumsvärmen, med torr elementluft - det kan väl inte vara bra?
CITAT (Mia @ zon 3,19-02-2007, 10:57) Men det där med nya blad - jag hade ett hibiskusskott, som jag trodde hade rotat sig sedan länge. Det fick nya blad och längre stam osv, men när jag skulle plantera om den hade den inte en rot - bara "det där vita", kallus, heter det väl? Men den satte riktiga rötter till slut, fast det tog nog närmare 2 år... Nu är den stor, hoppas den blommar i år.... :wub: Kallus tror jag inte att det var... När man ex. ympar in kvistar på grundstam så bildas sårläkningsvävnad, kallus, som gör att ympen och grundstammen växer i hop... Tror inte att kallus bildas i rotregionen men jag kan ha fel Ciczi
Maria_z5
19-02-2007, 22:40
Är det lika med saintpaula? In under lysrören och så ska de ta sig??
/Maria
Ludvig Johansson
20-02-2007, 13:53
Kallus bildas i sticklingsnittet. Murgröna kan man rota genom att stoppa i backen i bar jord i lite skuggigt läge. En favoritbok i ämnet är Creative Propagation, men den handlar förstås mest om uteväxter. Jag skulle också säga att pelagoner går bra att rota utan plast/hög luftfuktighet. Detsamma gäller en massa torrmarksväxter som kaktusar och törel. Fikusar inklusive fikon är också lätta. Bladen tål torr luft ganska bra.
Sticklingar från unga plantor är lättare att rota. De riktiga proffsen rotar med 20C undervärme.
Mia, zon 3
20-02-2007, 14:11
CITAT (Ludvig Johansson @ 20-02-2007, 13:53) Kallus bildas i sticklingsnittet. Ja, jag menade det där vita, som ser lite ut som om man doppat sticklingen i perlit... Visst är det väl kallus det heter? (Glad novis...  ) Vad är det för författare till boken du nämnde, Ludvig? Är den lätt att få tag på (utan att bli helt ruinerad)? (Nu såg jag ditt svar i den andra tråden... Så nu vet jag!)
Ludvig Johansson
20-02-2007, 14:22
Tänkte bara tillägga att ingen av böckerna är särskilt insmickrande, även om Peter Thompson har en kul jargong, men den är såklart på engelska. På webben finns det massor av sajter om växtförökning, tyvärr har jag inte stött på någon bra svensk om sticklingsförökning. Någon som vet? Apropå sticklingar som kan få nya blad utan att ha fått rötter verkar hjulträd vara sådana. Har de inte rotat sig till i sommar får de en kompostsemester!
Österläge
20-02-2007, 16:55
Jag såg i en annan tråd tips på Ingela Janges bok Förökning, den verkar bra och finns med i Odla.nu:s erbjudande om man går med i bokklubben Hem & Trådgård. Då får man köpa två böcker för 39 kr /st, varav Janges bok är en att välja mellan.
Katti med torpet
20-02-2007, 19:27
Hänger på i den här tråden. Har just köpt en rosmarin och kommit över en liten olivträdskvist. Undrar därför om det brukar vara svårt att sticklingsföröka dem. Är det något speciellt jag bör tänka på eller är det de vanliga "reglerna" (ljust, grusblandad jord, varmt, hög luftfuktighet) som gäller?
Mia, zon 3
21-02-2007, 08:18
Rosmarin är lätt, den lyckas man nästan alltid med. Och det är kul att ha flera plantor, tycker jag, så att man kan sätta ett gäng på friland utan att behöva sörja dem när frosten tar dem. Oliv har jag bara provat någon gång, och det verkade som att den började ta sig (men det tog evinnerliga tider), men sedan dog den förmodligen vårsols-döden... Men har du dem är det ju bara att köra på - inget att förlora!
Katti med torpet
02-03-2007, 07:23
Kul, då kan jag ha rätt gott hopp då! Tänkte försöka göra en egen stam-rosmarin, inser att det kommer att ta några år men det kostar ju inget att prova. Att köpa en färdig kostar däremot en hel del, åtminstonde om man inte är säker på att den klarar övervintringen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|