Trottoarbonden
08-06-2003, 19:16
Hej!
Jag har fått tag på en ca 4m hög gren från ett skånskt pilträd som nu står och rotar sig som bäst i vatten. Min plan är att klippa (hamla) detta träd som en äkta skånsk pil. Jag har förstått att när trädet väl är 'klart' skall detta göras ungefär vart annat år men min fråga är hur börjar man? Skall man hamla från första början eller först när stammen nått den höjd och diameter man vill ha? Alltså växer stammen på höjden och bredden efter det att man börjat hamla? Hoppas verkligen någon kan svara mig på detta!
Hälsningar
Johanna - nybliven trädgårdsägare i skåne!
Hej Johanna,
Börja beskära när trädet har den höjd du vill att den ska ha, men inte tidigare än att din pilstickling stått 2 år i backen. Träd behöver bladen för att utveckla rötter.
Träd växer på det sättet att ett extra "skal" bildas i ytterkant av stammar och grenar och därför kommer din hamlade pils stam att bli tjockare för varje år. På längden och bredden växer träd från spetsarna och utåt/uppåt, och därför är det ställe som du börjar hamla ifrån på samma höjd år från år.
Trottoarbonden
09-06-2003, 10:55
Tack för hjälpen! Tur att det finns andra som vet en massa när man själv är helt ny!
Det finns mycket som inte är självklar kunskap också för dem som hållit på med hobbyodling under många år - kanske är det därför det är så intressant. Man lär sig nytt hela tiden.
Att trädens grenar inte "följer med" uppåt i tillväxten är det dessutom många som inte vet. Samma sak med sårläkning - inte som hos oss människor att döda ewller skadade celler byts ut, utan att det döda inkapslas när trädet bildar nytt yttre skikt - är heller inte självklart. Men så är det.
vad är skånsk pil är det??

är det ett beskärnings sätt som e typiskt för skåne eller?
CITAT (crille @ 10-06-2003, 02:44)
vad är skånsk pil är det??

är det ett beskärnings sätt som e typiskt för skåne eller?
Trditionellt så hamlas pilarna i skåne mycket hårt, det komer endast nya grenar i toppen varje år.

Pilevall i Skåne, dvs allé av hamlade pilar. Hamlingen gjordes förr för att få foder till djuren. Idag hamlas pilarna vartannat-vart tredje år för att få ett karaktäristiskt utseende.
I många andra delar av landet har hamlingen missuppfattats och pilar liksom alla möjliga andra träd stympas grovt för att man vill få fram vattenskottsbildning eller kraftig årstillväxt från ett och samma ställe i trädet. När grova grenar kapas uppstår kraftig röta i snitten och det som är kvar av träden sjuknar så småningom. På kort sikt får man ofta fram kraftig årstillväxt, men på längre sikt blir trädet sjukt till skillnad från pilar osm hamlas från början och regelbundet.
Hannele
11-06-2003, 07:43
"gren från ett skånskt pilträd som nu står och rotar sig som bäst i vatten"
Stoppa pinnen direkt i jorden, gärna på dess rätta växtplats.
Jag ska själv försöka mej på hamling...
Trottoarbonden
11-06-2003, 18:12
jag har provat med grenar både i jord som jag vattnat mycket och i vatten och det har visat sig att flest börjat få rötter i vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.