Full version: Långarydssläkten
askar
Hörde den nämnas i melodifestivalen och letade ... min släkt finns med..
både efternamnet jag hade som liten och också det som bara min familj äger
från det jag var i tonåren. smile.gif
Skulle vara kul att ha böckerna, men dryga tusenlappen känns liiite för dyrt.
Får tänka på saken en stund. tongue.gif

Här kan du kolla om din släkt finns med...Långarydssläkten.
Piccante
CITAT (askar @ 17-02-2007, 21:16)

Intressant! Jag hittar mitt släktnamn i listan, men hur vet man att man är släkt? Vi är trots allt ganska många som har mitt efternamn. Måste man köpa deras släktbok för att slå upp personerna som är ingifta i släkten? För det går väl inte att söka alla individer på deras sajt?
askar
CITAT (Leocarpus @ 17-02-2007, 21:28)
CITAT (askar @ 17-02-2007, 21:16)

Intressant! Jag hittar mitt släktnamn i listan, men hur vet man att man är släkt? Vi är trots allt ganska många som har mitt efternamn. Måste man köpa deras släktbok för att slå upp personerna som är ingifta i släkten? För det går väl inte att söka alla individer på deras sajt?

Har man ett vanligt efternamn så kanske det inte alls behöver betyda att just ens släkt är med.

Eftersom min fam har ett eget unikt som ingen anna fått ta...
så är jag lite nyfiken.smile.gif
Alba
Mitt namn finns också med. Ja vad vet jag om släktleden långt bak.
Det kanske är så att ett ursprung finns i dessa trakter. Spännande !
Piccante
Mitt efternamn är inte helt ovanligt (dock inte med bland de 100 vanligaste). Men jag vet från mina föräldrars släktforskning som jag har läst att vi härstammar från en liten håla i Skåne med 200 inv, och den orten fanns med i ortregistret. Men jag vet ju inte om personerna med mitt efternamn i Långarydssläkten bodde just på den orten? Jag måste kolla vad personerna hette för att veta säkert.
herkules
oj! mammas släktnamn och ort finns med, pappas släktnamn och ort finns med, skoj! smile.gif
zaaritha
Jag vet att jag har en stor släkt i Finland o på svenska sidan. Fick papper från en släktforskare för ca åtta år se´n. Men; jag känner bara mina kusiner i Finland, här i Sverige, tja.............
Bör ju finnas släkt på fars sida! Men; han var en "oäkting".
Lady Hamilton
Varken "mitt" efternamn eller "bostadsort" finns med blink.gif
Och ändå bor jag bara 6 mil från "festivalorten"...........
Men jag har träffat "isbjörnen" ett antal gånger laugh.gif (alltså Isbjörnen från denna 'del tävling' biggrin.gif )
Magdis
Det fanns med 4 st av mina närmaste släktnamn där. Mammas namn som ogift, pappas namn, mormors namn som ogift samt mitt efternamn som gift. Det kanske ändå inte betyder att jag tillhör den släkten men två av de namnen är inte så hemskt vanliga tror jag....Alamaa och Åkerhjelm.
Piccante
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-02-2007, 22:02)
Det fanns med 4 st av mina närmaste släktnamn där. Mammas namn som ogift, pappas namn, mormors namn som ogift samt mitt efternamn som gift. Det kanske ändå inte betyder att jag tillhör den släkten men två av de namnen är inte så hemskt vanliga tror jag....Alamaa och Åkerhjelm.

Man måste inte vara släkt i rakt nedstigande led från Långarydssläktens anfader bara för att namnet finns med. många är säkert ingifta i den stora släkten. Jag vet att vi inte härstammar från den trakten men vi har många släktingar i förskingringen så det finns kanske ingifta och kusiner i den släkten.

Vore lite häftigt trots allt om man kan säga att man är "släkt" med 1% av landets befolkning smile.gif
Magdis
CITAT (Leocarpus @ 17-02-2007, 22:06)
Jag vet att vi inte härstammar från den trakten men vi har många släktingar i förskingringen så det finns kanske ingifta och kusiner i den släkten.

Vore lite häftigt trots allt om man kan säga att man är "släkt" med 1% av landets befolkning smile.gif

Ja det vore ju häftigt! Vi är också en släkt i förskingringen....kommer från alla möjliga delar. Jag har faktiskt aldrig hört om någon smålänning i släkten dock. Ena delen av min släkt är valloner (fast säg iofs den svensk som inte har vallonblod i sig!) tongue.gif
Piccante
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-02-2007, 22:10)
CITAT (Leocarpus @ 17-02-2007, 22:06)
Jag vet att vi inte härstammar från den trakten men vi har många släktingar i förskingringen så det finns kanske ingifta och kusiner i den släkten.

Ja det vore ju häftigt! Vi är också en släkt i förskingringen....kommer från alla möjliga delar. Jag har faktiskt aldrig hört om någon smålänning i släkten dock. Ena delen av min släkt är valloner (fast säg iofs den svensk som inte har vallonblod i sig!) tongue.gif

Vi har alltid trott att vi haft vallonsk påbrå eftersom så många i min släkt på farfars sida är rätt mörka. Men vi har aldrig hittat något typiskt vallonskt namn utan de visade sig vara helt vanliga skånska bönder ohmy.gif Men det finns kanske långt tillbaka i någon outforskad släktgren.

Jag kollade i Långarydssläktens kändisregister. Både Joakim Thåström och Barbados-Magnus tillhör släkten. Det fanns mycket fint folk i den släkten.
Helen i Skåne
Jisses så spännande! Vilken kul sajt Agneta! Kollade lite snabbt och hade några frågor angående namna som jag mailade till de som håller i det. Det finns en chans att även jag tillhör släkten, spännande! smile.gif smile.gif smile.gif
Helen i Skåne
Hahaha Leocarpus, mörka skånska lantisar finns det gott om, min far var en... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Men visst är det spännande med de här släktforskningarna!?
Magdis
CITAT (Leocarpus @ 17-02-2007, 22:16)
Vi har alltid trott att vi haft vallonsk påbrå eftersom så många i min släkt på farfars sida är rätt mörka. Men vi har aldrig hittat något typiskt vallonskt namn utan de visade sig vara helt vanliga skånska bönder ohmy.gif

laugh.gif
Fast vi har släktforskat och hittat släktingarna ända tillbaks till nån gång på 1600-talet så vi vet att det var valloner. Min mormors bror har skrivit ett helt häfte med info om en massa gamla släktingar, det är riktigt kul att läsa. smile.gif
askar
CITAT (Helen i Skåne @ 17-02-2007, 22:17)
Jisses så spännande! Vilken kul sajt Agneta! Kollade lite snabbt och hade några frågor angående namna som jag mailade till de som håller i det. Det finns en chans att även jag tillhör släkten, spännande! smile.gif smile.gif smile.gif

Hittade den sajten redan för några år sedan... men hade glömt tills nu.
Den fanns också på mina favoriter.

Lite kul är det ändå .. att man tillhör
världens största släkt. smile.gif
Alexander-VG-zon3
inget av min släkt eller nåt fanns med , det ända jag vet att jag har vallon blod i släkten och släkt därifrån längre bak ( där som jag har fått dom vackra ögonen ifrån stolt haha ) . men ingen Långarydssläkten sad.gif tongue.gif

mammas pappa var typisk i utseende som vallon och mamma har fått ögonen och håret och jag ögonen men pappas hår
askar
CITAT (flaxss @ 17-02-2007, 22:23)
inget av min släkt eller nåt fanns med , det ända jag vet att jag har vallon blod i släkten och släkt därifrån längre bak ( där som jag har fått dom vackra ögonen ifrån stolt haha ) . men ingen Långarydssläkten sad.gif tongue.gif

Kanske är du släkt med maken min.. han härstammar från Vallonsläkt. smile.gif
Piccante
CITAT (Helen i Skåne @ 17-02-2007, 22:19)
Hahaha Leocarpus, mörka skånska lantisar finns det gott om, min far var en... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Men visst är det spännande med de här släktforskningarna!?

Ja det måste det göra, för ser man farfars syskon speciellt på bilder där de är unga och inte så grånade så kan man tro de var fransmän eller något istället.

Men det fanns visst valloner i Skåne oxå, har vi läst. Men de flesta invandrade till de stora järnbruken i Bergslagen.
Helen i Skåne
Hur vet man att man kommer från en vallonsläkt? Hela min mors sida är utredd tillbaka till början på 1600-talet men jag vet egentligen inget om min fars. Men det skojjades alltid om valloner eftersom han hade svart hår och bruna ögon och hade ett hetsigt temperatment laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (askar @ 17-02-2007, 22:24)
inget av min släkt eller nåt fanns med , det ända jag vet att jag har vallon blod i släkten och släkt därifrån längre bak ( där som jag har fått dom vackra ögonen ifrån stolt haha ) . men ingen Långarydssläkten  :(  :P

Kanske är du släkt med maken min.. han härstammar från Vallonsläkt. smile.gif

kanske , kanske inte smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Helen i Skåne @ 17-02-2007, 22:27)
Hur vet man att man kommer från en vallonsläkt? Hela min mors sida är utredd tillbaka till början på 1600-talet men jag vet egentligen inget om min fars. Men det skojjades alltid om valloner eftersom han hade svart hår och bruna ögon och hade ett hetsigt temperatment laugh.gif

håret och ögonen ser man det på dom är starka genetiska drag , har mormor sagt
Piccante
inget av min släkt eller nåt fanns med , det ända jag vet att jag har vallon blod i släkten och släkt därifrån längre bak ( där som jag har fått dom vackra ögonen ifrån stolt haha ) . men ingen Långarydssläkten  :(  :P

mammas pappa var typisk i utseende som vallon och mamma har fått ögonen och håret och jag ögonen men pappas hår

Det verkar vara typiskt för nordöstra Skåne med mörka människor ohmy.gif Min släkt så långt tillbaka vi vet, härstammar från en håla som heter Finja mellan Hässleholm och Tyringe. Har aldrig varit där, är kanske elak när jag kallar det för håla unsure.gif
Piccante

Vallonien är de södra fransktalande regionerna i dagens Belgien. Valloner har i regel franskklingande namn, ibland med försvenskad stavning. Finns sajter med listor på vallonnamn i Sverige. Bonnevier, Bonnier, De Geer mfl är vallonska.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Leocarpus @ 17-02-2007, 22:29)

Det verkar vara typiskt för nordvästra Skåne med mörka människor ohmy.gif Min släkt så långt tillbaka vi vet, härstammar från en håla som heter Finja mellan Hässleholm och Tyringe. Har aldrig varit där, är kanske elak när jag kallar det för håla unsure.gif

haha det är kanske en håla laugh.gif biggrin.gif

fast min släkt är mer utbredd vid östa sidan min mormor har sin släkt i kristianstad
Ciczi
Japp, efternamnet var med (inte så vanligt) och en ort som en stor del av släkten kommer i från (Ligger i småland).

Ciczi
Piccante
Alla släktingar bodde inte i Finja utan de rörde på sig. De orter vi vet om där släkten har bott är Finja, Vinslöv, Skepparslöv och Kristianstad. Min farfars far föddes och växte upp här, innan han gav upp och blev västgöte laugh.gif
Alexander-VG-zon3
åhh vilket fint hus wub.gif
Piccante
CITAT (flaxss @ 17-02-2007, 22:37)
åhh vilket fint hus   wub.gif

Vet inte adressen, Östra boulevarden tror jag unsure.gif ganska centralt i Kristianstad. På tomten där Domusvaruhuset ligger låg deras smidesfirma som de drev fram till början av 1900-talet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Leocarpus @ 17-02-2007, 22:41)
CITAT (flaxss @ 17-02-2007, 22:37)
åhh vilket fint hus   wub.gif

Vet inte adressen, Östra boulevarden tror jag unsure.gif ganska centralt i Kristianstad. På tomten där Domusvaruhuset ligger låg deras smidesfirma som de drev fram till början av 1900-talet.

åhh vad trög jag är , hhaha har ju gått därför bi tusentals gånger tyckte jag kände igen det svarta räcket trodde du visade en bild från hässlehom haha
Limeblossom
Vi fanns med med både ovanligt efternamn och ort. Men det finns en annan släkt med samma namn som huserar längre ned i landet och det är nog dom som är släkt med Långarydarna. Vi kommer ursprungligen från Finland, iaf på mammas sida. Inte lika säker på pappas.
Kunde man koppla ihop namn och ort någonstans? Snabbkikade bara...
Piccante
CITAT (Limeblossom @ 17-02-2007, 22:59)
Vi fanns med med både ovanligt efternamn och ort. Men det  finns en annan släkt med samma namn som huserar längre ned i landet och det är nog dom som är släkt med Långarydarna. Vi kommer ursprungligen från Finland, iaf på mammas sida. Inte lika säker på pappas.
Kunde man koppla ihop namn och ort någonstans? Snabbkikade bara...

Tyvärr kan man nog inte det. De vill väl att man köper deras släktkrönika i 4 band. Men böckerna kan ju finnas på ditt lokala bibliotek?
Magdis

I mina släktpapper såg man att de var från Belgien och hade namnet de Beche. Det är nog svårt att förlita sig på bara utseendet annars.
Limeblossom
Ja, förmodligen, Leocarpus, men mamma har släktforskat så det finns kanske papper någonstans.....någonstans smile.gif
fruberglund
Mitt flicknamn och ort fanns också med och det efternamnet är inte så vanligt...hmm, undrar om man är släkt då? Mitt nuvarande namn fanns också med (ingift förstås) men det är ju så vanligt så det tror jag inte har nån bäring i det här.

Intressant och spännande. Ska skicka länken till pappa.
Berith
Men hur sjutton gör man för att kolla vilka som bor/bodde på den platsen man är intresserad av?? Jag antar att siffran efter orten - t.ex. 1689 - betyder en person. Hur gör jag för att hitta vem 1689 är?

huh.gif *frustrerad*
Berith
Men hallå!! ohmy.gif Hur gjorde ni andra?
Piccante
CITAT (Berith @ 18-02-2007, 11:00)
Men hallå!!  :o Hur gjorde ni andra?

Kruxet är att ingen har kunnat göra det. De redovisar inte fullständiga personlistor på sajten. Dels kan de bryta mot personuppgiftslagen att redovisa allas födelsedata på nätet utan medgivande och dels vill de väl sälja sin släktkrönika i fyra band för runt 1000lappen. Vilket jag iofs kan förstå för de måste få lite betalt för allt ideellt arbete.

Men jag vill oxå kunna koppla mitt efternamn som finns i registret med de orter som finns upptagna där släkten har bott. Men jag får bege mig till biblioteket och se om de har släktboken där.
Berith
CITAT (Leocarpus @ 18-02-2007, 11:54)
CITAT (Berith @ 18-02-2007, 11:00)
Men hallå!!  ohmy.gif Hur gjorde ni andra?

Kruxet är att ingen har kunnat göra det. De redovisar inte fullständiga personlistor på sajten. Dels kan de bryta mot personuppgiftslagen att redovisa allas födelsedata på nätet utan medgivande och dels vill de väl sälja sin släktkrönika i fyra band för runt 1000lappen. Vilket jag iofs kan förstå för de måste få lite betalt för allt ideellt arbete.

Men jag vill oxå kunna koppla mitt efternamn som finns i registret med de orter som finns upptagna där släkten har bott. Men jag får bege mig till biblioteket och se om de har släktboken där.

Ok, då förstår jag. Trodde att man kunde kolla sånt själv där. Ja då blev ju sidan ganska ointressant. wink.gif

Man kanske kan ta kontakt med dom och fråga vad person nr XXXX heter.
Limeblossom
Hur några ska eg ha ett efternamn för att det ska klassas som ovanligt?
Beroende på stavning så är vi ca 300 st med mitt...med exakt stavning 37. Någon som vet?
Piccante
Fick reda på det idag att mina föräldrars grannar tillhör Långarydssläkten och har köpt hela släktkrönikan. Ska se om jag kan få låna den en dag och kolla upp alla ingående personer med mitt efternamn och de orter de har bott på. Även om chansen kanske är rätt liten att de matchar så blev jag ändå lite nyfiken.
renate
Det har skrivit och talas mycket om den stora släkten,jag finns inte med där, men jag bor ca 1 mil ifrån Långaryd.
Alba
CITAT (Berith @ 18-02-2007, 09:57)
Men hur sjutton gör man för att kolla vilka som bor/bodde på den platsen man är intresserad av?? Jag antar att siffran efter orten - t.ex. 1689 - betyder en person. Hur gör jag för att hitta vem 1689 är?

huh.gif *frustrerad*

I början står en förklaring om siffrorna.
Som jag förstår är siffran en hänvisning till den sida i bokverket där ortsnamnet förekommer. Samma gäller för efternamnen.
Berith
CITAT (Alba @ 18-02-2007, 21:15)
CITAT (Berith @ 18-02-2007, 09:57)

huh.gif *frustrerad*

I början står en förklaring om siffrorna.
Som jag förstår är siffran en hänvisning till den sida i bokverket där ortsnamnet förekommer. Samma gäller för efternamnen.

Aha, det missade jag. rolleyes.gif Jag är från en del av landet och min man en annan del, såg att vi hade samma siffror efter våra ortnamn och blev såklart nyfiken vad kopplingen är/var.
Gossen Ruda
Får man ställa en fråga om denna släkt? Är den så unik egentligen? Man har ju tagit en person i forntiden och sen följt utvecklingen fram till nutiden. Det kvittar nästan vilken person man väljer, släkten kan bli jättestor ändå. Det som är svårigheten i sammanhanget är om kyrkoböckerna finns kvar.

Min pappa sysslade med släktforskning när han pesionerades och han kom en bra bit tillbaka men sen hade nån prästgård brunnit inklusive bokföringen. Jag förslog att han skulle gå åt andra hållet och ta reda på hela den nuvarande släkten men det var för mycket jobb. Det är väl där Långarydsborna orkat med.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 19-02-2007, 09:00)
Får man ställa en fråga om denna släkt? Är den så unik egentligen? Man har ju tagit en person i forntiden och sen följt utvecklingen fram till nutiden. Det kvittar nästan vilken person man väljer, släkten kan bli jättestor ändå. Det som är svårigheten i sammanhanget är om kyrkoböckerna finns kvar.

Min pappa sysslade med släktforskning när han pesionerades och han kom en bra bit tillbaka men sen hade nån prästgård brunnit inklusive bokföringen. Jag förslog att han skulle gå åt andra hållet och ta reda på hela den nuvarande släkten men det var för mycket jobb. Det är väl där Långarydsborna orkat med.

Nä, släkten är inte unik, det unika är att det är den största släkt som kartlagts... smile.gif
Berith
Precis, och hur intressant är det egentligen med en förteckning med en hel drös personer som man själv inte är släkt med? wink.gif

Hur länge är man släkt egentligen? Jag menar, man har ju kusiner och sysslingar och bryllingar.... Men sen då? Hur nära eller långt bort är man släkt?
Alba
Jag håller med om att det egentligen inte är så intressant.

Jag har tex kusiner i stockholmstrakten som jag aldrig träffat - men visst skulle det vara roligt med en kontakt.
Känslan för släkten är väl beroende på hur mycket kontakt man har.
Piccante
CITAT (Berith @ 19-02-2007, 10:49)
Precis, och hur intressant är det egentligen med en förteckning med en hel drös personer som man själv inte är släkt med?  ;)

Hur länge är man släkt egentligen? Jag menar, man har ju kusiner och sysslingar och bryllingar.... Men sen då? Hur nära eller långt bort är man släkt?

Det har du iofs rätt i att det blir kanske ointressant att känna till alla släktingar i förskingringen. Det som har gjort att jag har blivit lite intresserad på äldre dar är mycket det att jag själv har alltid känt mina far och morföräldrar och de har bott ganska nära. Men när jag frågar mina farföräldrar så vet de knapp något. Dels reste de inte så mycket när de var unga på 20-30 talet. Det var dyrt och tog lång tid och sedan dog min farfars farföräldrar relativt unga så det fanns inte så många att resa till heller.

Men när delar av släkten härstammar från ett landskap där man knappt har varit unsure.gif så blir man lite nyfiken på vilka de var, hur de bodde och varför de flyttade. Vi har lärt oss ganska mycket om vår egna släkt tack vare att mina föräldrar började släktforska för några år sedan.

Sen har vi bara kollat bakåt i rakt nedstigande led var de kom ifrån och vad de hette. Skulle vi börja kolla upp alla förgreningar av släkten som vi inte har koll på så finns det kanske mängder med kusiner, sysslingar och mer avlägsna släktingar spridda här och där. Men dom har jag så lite släktskap med så det räknas väl knappt.

Men en sak var lite spooky ohmy.gif
Jag sökte på mitt egna namn på eniro för att se om jag hade någon namne i landet. Vi är tre som har exakt samma stavning på för och efternamn i hela Sverige och en av dem bor ca 500m från platsen där mina förfäder bodde ohmy.gif Kanske är slumpen men det känns lite lustigt.
Berith
Släktforskning är spännande, som att lägga pussel och hitta pusselbitar man inte hade en aning om fanns.

Slump eller inte, låter onekligen som nåt att nysta i, det kan ju vara en borttappad släkting. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon