Intressant projekt!
En maskin som rensar ogräs i rabatter finns det inte så mycket av. Där är det, än i dag, mycket handkraft med lukjärn som gäller. Det hade varit mycket intressant med en semiautomatisk maskin så man slapp den enformiga rörelsen.
Problemen är många och jag tror att hade man funnit en universallösning på ogräsproblemet hade denna maskinen redan varit patenterad och en världssuccé. Främst är problemet att du inte får skada själva rabattväxterna när du ska ha bort ogräset. Stammar är mycket känsliga och skadas lätt av ensidig mekanisk rörelse och rötterna kan lätt skadas om maskinen går för djupt. Risken är att en maskin antingen går för grunt i marken och får därmed inte upp allt ogräs eller så går den för djupt och blottlägger rabattväxtens rotsystem.
Lägg därtill att priset på ogräsbekämpningsmedel är förhållandevis billigt och betydligt lättare att applicera. Frågar du mig är jag dock ganska skeptisk till framför allt privatpersoners användande av bekämpningsmedel, men det är min åsikt. Dock är det ganska lätt att förstå att man väljer att köpa en dunk ogräsmedel för någon hundralapp istället för att utveckla en maskin som kostar betydligt mer att tillverka och köpa.
Inom jordbruket och trädgårdsodlingen finns det ganska sofistikerade ogräskultivatorer. Några tillverkare och utvecklare som jag känner till för vin- och fruktodling är t.ex. franska
Pellenc, amerikanska
Mantis samt tyska Clemens.
Jag rekommenderar dig att besöka hemsidor för tillverkare av trädgårdsredskap för att hitta inspiration, t.ex. Fiskars, Fleco, Gardena, Stiga, Stihl m.fl.
Om jag kommer på något speciellt redskap som sklle förbättra min vardag i trädgården hör ag av mig.