Full version: funderar på
Ciczi
Funderar på att köpa ett litet olivträd att ha i fönsterkarmen. Fungerar det? Är det någon som har en sån liten vän?

Ciczi
Lady Hamilton
Jag har Oliv sedan ett antal år tillbaka. Om den kommer att fungera i 'din' fönsterkarm är lite svårt att veta...........
Det beror så på förhållanden För vissa går det väldigt bra och för vissa sämre sad.gif Själv har jag mitt olivträd ute på sommaren och inne i vinter trädgård med belysning på vintern

Har läst att Oliv vill ha sval vintervila med extra belysning och för att blomma o sätta frukt behöver den minus grader MEN det har visat sig att det INTE stämmer till 100% smile.gif Det finns ett fler tal som lyckats utan 'speciella' förutsättningar
Så mitt råd är att testa smile.gif
sudden
jag har inte provat själv men jag vet flera som har. de brukar iof ställa ut olivträdet under sommaren för att ha det i fönstret under vintern..
Alexander-VG-zon3
vist det går att ha det om man har tur , men NEJ jag hade alldrig satt ett olivträd i en fönsterkarm året runt , dom vill vara ute nästan alltid men klara inte under -10c -15c men dock kräver dom frost för att stimulera till en riklig blomning dom trivs dock med torr luft och hetta men att vara inne på vintern är inte bra för oliven . många har det och säger dom ser fina ut m.m. men det kommer ta lång tid innan dom blommar och ingen frågar själva oliven vad den tycker om det . den vill växa i medelhavsklimat och det får man försöka ge den här med . alltså man köper en har den ute tar in den för den allra värsta frosten . du skulle lyckas bättre med den om du planterade den på friland i marken
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 17-02-2007, 22:41)
Jag har Oliv sedan ett antal år tillbaka. Om den kommer att fungera i 'din' fönsterkarm är lite svårt att veta...........
Det beror så på förhållanden För vissa går det väldigt bra och för vissa sämre sad.gif Själv har jag mitt olivträd ute på sommaren och inne i vinter trädgård med belysning på vintern

Har läst att Oliv vill ha sval vintervila med extra belysning och för att blomma o sätta frukt behöver den minus grader MEN det har visat sig att det INTE stämmer till 100% smile.gif Det finns ett fler tal som lyckats utan 'speciella' förutsättningar
Så mitt råd är att testa smile.gif

angående frost grejen med blommor så man får blommor utan frost men man får MER blommor om man utsätter den för frost men ger man den rätt vila och allt så blommar den ändå småningom .

och den funkar även bra som att ha med extra ljuse i en vinterträdgård för har amn den ute så kan den blomma om dne har fått svala nätter ca +10c +5c
Ciczi
har inte möjlighet att sätta ut den då risken att krukan skulle stjälas är allt för stor...

får väl köpa nått annat

Ciczi
Alexander-VG-zon3
du får sätta den in fönstret och ha fönstret öppet och extra ljuse på vintern och ha fönstret öppet . eller får du plantera ett i marken . men jag hade alldrig satt ett i fönstret året om , om fönstret är stängt och ingen vintervila

nåt du skulle prova är citrus eller nerium det är ju med växter från medelhavet som inte behöver så värst mycket av kallt på vintern även där kan du ha fönstret öppet tills du fryser
kristerh
CITAT (flaxss @ 17-02-2007, 22:43)
om du planterade den på friland i marken

Då borde en av mina som jag glömde ute ha klarat sig... tvivlar på det,
har grävt ner den på friland i rabatten och där glömde jag den...
återkommer med rapport senare på våren wink.gif
yenny
Jag har två stycken boendes i fönstret och där har de stått året runt i sisådär en... hmm..minns inte, men det är över 5 år i alla fall.
Så visst går det. De tappar lite blad på vintern men kommer igen till våren.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 19-02-2007, 12:07)

mina lever , och dom har sett -15c som lägst stammen är grön om man skrapar på den och bladen som är kvar är gröna . och planterar man den på södersidan i zon 1 så behövs inte mycket skydd . det växer ju oliver i malmö,apotekernasträdård och andra ställen runt om i zon 1 . när man har dom ute så funkar dom som lövfällande . men du bor i zon 2-3 ( väl ) så jag vet inte om den skulle klara sig hos dig så bra om du inte har dne skyddat på söder med skydd . mina växer i stenig jord på söder eller den ena i söder den andre i öst .
Alexander-VG-zon3
CITAT (yenny @ 19-02-2007, 12:43)
Jag har två stycken boendes i fönstret och där har de stått året runt i sisådär en... hmm..minns inte, men det är över 5 år i alla fall.
Så visst går det. De tappar lite blad på vintern men kommer igen till våren.

jo det går , men växten vill inte ha det så och den komemr blomma sent och sparsamnt
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 19-02-2007, 14:41)
CITAT (kristerh @ 19-02-2007, 12:07)

mina lever , och dom har sett -15c som lägst stammen är grön om man skrapar på den och bladen som är kvar är gröna . och planterar man den på södersidan i zon 1 så behövs inte mycket skydd . det växer ju oliver i malmö,apotekernasträdård och andra ställen runt om i zon 1 . när man har dom ute så funkar dom som lövfällande . men du bor i zon 2-3 ( väl ) så jag vet inte om den skulle klara sig hos dig så bra om du inte har dne skyddat på söder med skydd . mina växer i stenig jord på söder eller den ena i söder den andre i öst .

så här så oliven ut när jag planterade den i mars
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052axPkgq

den har varit med om mycket och nu ser den ut så här
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052VyYHAm

och dom beter sig mer som löv fällande i Sverige och fast den inte ser så mycket ut för världen så lever den . den är grön under stammen och dom blad som är kvar är friska och fina , efter man klippt lite i den och där kommer nya blad där dom gamla va . så sen därefter blir den jätte fin och är redo för sommaren igen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon